Sådan bliver din webshop klar til Black Friday!

Black Friday stammer fra USA og ligger fredag efter Thanksgiving, som ligger den fjerde torsdag i november. Nogle mener, at det er den dag, hvor julehandlen for alvor skydes i gang.

Siden 2005 har det været den travleste shoppingdag i USA, og i 2013 var der 141 mio. forbrugere, som spenderede massive 57,4 mia. dollars på Black Friday.

Selve navnet Black Friday kommer af beskrivelsen af den massive trafik og mylderet af mennesker, der er dagen efter Thanksgiving, hvor folk er begyndt at tage fri og gå shop-amok i stedet. Det siges også, at det er denne dag, hvor butikkerne går fra røde til sorte tal på bundlinjen. I år falder Black Friday den 27. november.

Black Friday er et ret nyt fænomen her i Danmark, der breder sig som ringe i vandet og nu for alvor er ved at vinde indpas i den danske e-handel.

Siden 2013, hvor Black Friday siges at få sin rigtige begyndelse her i Danmark, er der sket en meget markant stigning i antallet af fysiske butikker og webshops, som nu er hoppet med på vognen (Kilde: Wikipedia)

En undersøgelse, som er foretaget af FDIH blandt deres medlemmer, viser, at 63% af netbutikkerne havde et Black Friday-udsalg, som var 30% større end på en almindelig fredag. (Kilde: FDIH)

Har du endnu ikke en webshop? Lav din egen webshop gratis

 

skilt

1. Banner på forsiden

Synliggør på forsiden af din webshop, at du har gode Black Friday-tilbud. Vi har været så flinke at lave et banner til dig, som du kan bruge i din forside slider, hvis du bruger sådan en. Ellers kan det indsættes som almindeligt billede.

Hent billedet ved at højreklikke og tryk “Gem som”

top_blackfriday

 

2. Tilbudsfunktion i shopadmin 

Sådan laver du Black Friday-tilbud i din webshop. Se videoen herunder

blackfriday

 

 

3. Sociale medier

medier

Husk at gøre dine følgere på de sociale medier opmærksomme på, at der er gode Black Friday-tilbud i deres yndlings-webshop. Brug gerne Black Friday-banneret her også – og giv eksempler på tilbud, der kan lokke dem over i din webshop. Husk at gøre det i god tid, men også i dagene op til, hvor du løbende kan komme med dine tilbud. Du kan også lokke dem med store besparelser á la:

“Hold øje med vores Black Friday-tilbud! Du sparer 30% på udvalgte varer – men KUN på Black Friday!”

Der er mange muligheder, og de sociale medier er helt sikkert stedet, du skal være!

 

4. Google AdWords (Pro-tips fra S360)

adwords

Sørg for, at dine annoncer indeholder budskabet om Black Friday

Hvis du har gode tilbud på Black Friday, bør du tilpasse dine annoncer til denne dag. Sørg for at nævne tilbuddene i annonceteksten. Du kan eksempelvis bruge AdWords’ automatiske nedtællingsfunktion, så kunderne opfordres til at handle hurtigt.

Du kan med fordel også gøre brug af annonceudvidelser som undersidelinks (“sitelinks”) og infoudvidelser (“callouts”). Lav eksempelvis en god landingsside med alle dine Black Friday-tilbud, og tilføj så et undersidelink, som linker til denne landingsside. Du kan også tilføje en infoudvidelse, hvor du nævner, at I har gode tilbud i dagens anledning.

Disse tiltag vil med garanti give en højere klikfrekvens på Black Friday.

Forbered dine bud og budgetter

Der vil sandsynligvis blive foretaget ekstra mange søgninger på Black Friday. Derfor risikerer du også, at dine budgetter bliver opbrugt før tid. Overvej, om du skal hæve dine budgetter til denne dag.

Det kan også være nødvendigt at hæve dine bud for ikke at forsvinde i mængden af gode tilbud. Ved at hæve buddene kan du opnå en højere gennemsnitlig position og dermed få flere klik igennem.

 

5. Nyhedsbrev

nb1

Lav et lækkert nyhedsbrev om, at din webshop er med på Black Friday-vognen og send det ud lige op til selve dagen. Igen her er du velkommen til et benytte logoet.

Kom med gode tilbud, der er eksklusive for denne dag.

 

6. Rabatkoder

webshop-rabatkode

Hvis du ikke ønsker at lave generelle tilbud, kan du oprette rabatkoder, som kun kan bruges denne ene dag.

Sørg for at sprede budskabet om dine eksklusive rabatkoder på de sociale medier og i dit nyhedsbrev.

Når kunden skriver rabatkoden i feltet, trækkes der XX % i rabat, eller måske gives der gratis fragt eller en lille gave?

 

Med disse 6 tips er du rigtig godt på vej!

 

Har du andre spørgsmål til, hvordan du bliver klar til Black Friday, så kontakt vores support, som sidder klar til at yde en fantastisk service, så din webshop bliver toptunet!

Tlf. 87 77 90 45.

E-mail: support@dandomain.dk

Rigtig god Black Friday og må dit salg blive intet mindre end storartet!

Dennis Wormark Larsen

Dennis Wormark Larsen

Content Manager at DanDomain
34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.
Dennis Wormark Larsen

Latest posts by Dennis Wormark Larsen (see all)

Dennis Wormark Larsen

34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.

One thought on “Sådan bliver din webshop klar til Black Friday!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *