Hvilken type server skal du vælge?

Søger du nyttig inspiration til, hvilken type server du skal vælge, får du her et par gode tips til, hvordan du ender med den rigtige server, som passer til dit behov. Indledningsvis er det vist på sin plads at konkretisere, hvad servere egentlig er for en størrelse samt hvad de bruges til.

Værd at vide om servere

Kort fortalt er en server en computer, som deler sine filer, data og meget andet med andre computere, som refereres til som klienter. Disse klienter eller andre computere har adgang til fx services, som ligger på den pågældende server, eller måske nogle hjemmesider, som vises ved at tilgå serveren. Det kan også være et regnskabsprogram, der ligger på en server, hvor alle i et firma fx har adgang til samme filer. Servere kan derfor bruges til at have data, filer, programmer og services liggende, således at flere kan tilgå dem på samme tid eller blot dele dem uden at være bundet lokalt. Hertil kan man sige, at en regulær PC/Mac, som du har stående foran dig, hovedsageligt bruges af én person, hvorimod en server bruges af flere på samme tid.

Serveren til dit behov

Der findes vitterligt et hav af forskellige typer servere, hvilket gør det mere problematisk og udfordrende for ikke-kyndige at vælge den rigtige servere. Sidder du i en stor virksomhed, skal du måske have en server pro, men måske kan mindre gøre det, hvis du sidder i en lille eller mellemstor virksomhed. Det vigtigste for dig er, at du finder en server, som passer til dit behov – uanset om det er større eller mindre. Du kan starte med at se på, hvad det er for en forretning, du driver i forhold til, hvilken server du får brug for. Der findes meget specifikke servere – præcis ligesom at du kan købe en computer, der er glimrende til at surfe på nettet, til at spille “tunge” computerspil på, eller om du har en masse vigtige data liggende. Tal derfor med udbyderne om, hvad de kan tilbyde dig i forhold til at imødekomme dine krav til en løsning.

Fysiske og virtuelle servere

Typisk vil du støde på særligt to fagtermer inden for servere, som hedder fysiske/dedikerede servere og virtuelle servere. En fysisk/dedikeret server erhverves typisk af større virksomheder, som har mange data, de har behov for at lægge et sted, der er sikkert, og hvor de ikke selv skal varetage drift eller noget som helst af serveren. Det sørger udbyderen for. Her skal du se efter ting som:

  • Høj oppetid (helst 99,99%) – således at du ikke oplever nedbrud
  • Sikkerhed – gør den pågældende udbyder noget for at opretholde og sikre sikkerheden for servermiljøet
  • Backup – er serveren sikret mod tyveri, brand og andre problemer, således at du aldrig skal bekymre dig
  • Mulighed for management – er der altid en fast kontaktperson tilknyttet, som kender dine behov

En virtuel server en fysisk server, som opdeles i flere enheder, som kaldes virtuelle servere. Denne opdeling foretages ved hjælp en speciel software, som bidrager til, at man kan udnytte hardwaren bedre. En virtuel server kan præcis det samme som en fysisk eller dedikeret server, men her har du i stedet mulighed for at dele en server med andre, hvorfor omkostningerne bliver mindre for alle. Du kan opnå store besparelser ved at vælge en virtuel server frem for en fysisk, da du netop ikke selv betaler for hele serveren. Du får nøjagtig samme sikkerhed, stabilitet og oppetid som på en fysisk server, hvilket også er grunden til, at den virtuelle er langt mere populær og eftertragtet.

Når du har en server hos en udbyder, skal du aldrig selv bekymre dig om den bagvedliggende teknik og drift. Det er udbyderen ekspert i, hvorfor din server(e) er i sikre hænder.

Dennis Wormark Larsen

Dennis Wormark Larsen

Content Manager at DanDomain
34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.
Dennis Wormark Larsen

Dennis Wormark Larsen

34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *