Sådan blev Luksusbaby.dk én af Danmarks mest populære børnetøjs-webshops

Én af Danmark allerstørste og mest velsmurte børnetøjs-webshops hedder Luksusbaby.dk. En webshop, der kun har 2,5 år på bagen, men som allerede genererer en omsætning stabilt oppe i den tocifrede millionklasse. Ganske imponerende i et marked, hvor der er enormt mange om buddet. Men hvad er det lige, der gør den så attraktiv i forhold til så mange andre?

I 2014 kårede vi dem til Årets Højdespringer, da de efter godt fire måneders eksistens allerede skabte et salg, der oversteg, hvad man overhovedet kunne forvente – eller turde drømme om. Der står et kærestepar bag, som er forældre til tvillinger. De arbejder hver især ca. 100 timer om ugen – og det er muligvis opskriften på, hvorfor det er så gået så godt.

Vi har taget en snak med den ene haldel af Luksusbaby.dk, Morten Grabowski Kjær, omkring succesen, som tilsyneladende ingen ende vil tage.

Hvordan er det gået siden starten, hvor I blev kåret som Årets Højdespringer 2014?

Der er virkelig fart på. Det er gået helt fantastisk, siden vi begyndte, men samtidig har det også været benhårdt arbejde. Vi startede hjemme i egen stue med papkasser over det hele, og i dag er vi 21 ansatte. Vi arbejder stadig selv omkring 100 timer om ugen, og det føles heldigvis ikke sådan. Dette fortsætter vi med et stykke tid endnu, og på sigt vil vi nok søge en partner, direktør eller lignende, som kan være med helt fremme. Dette kan give os tid til at tænke nye tanker og pleje lidt interesser.

Vi har mange ansatte nu, og det er helt bevidst. Vi vil hellere ansætte flere for at kunne opretholde den fantastiske service, man får hos os. Vi er kommet dertil, hvor det handler om at finde det rette hold med de helt rigtige folk. Et godt arbejdsmiljø er alfa og omega for os, da det skal være sjovt og inspirerende at være en del af vores familie.

Hvad er nøglen til jeres succes?

Det at finde den rigtig kompagnon er guld værd. Hvis jeg skulle forstyrre en anden form for partner lørdag aften kl. 23, ville det ikke være det samme. Det kan jeg med Ann-Louise (red. Mortens kæreste og medindehaver). Vi har hver vores talenter, og vi har været gode til at komplimentere hinanden. Ann-Louise har en rigtig god sans for at finde de rette mærker, og det giver os et godt ry, at vi har, hvad folk efterspørger.

Vi kigger ikke så meget på konkurrenterne. Hvis man yder det, man skal, så har man også sin berettigelse. Vi arbejder rigtig meget, og derfor har vi også en au pair til at hjælpe os med de daglige gøremål, herunder indkøb, rengøring, madlavning osv. Dette for at tvillingerne og Magnus på 11 år ikke skal betale en for stor pris for, at vi har fået lidt mere travlt end gennemsnittet. Således har vi fået det til at fungere. Vi prioriterer tiden med vores børn højt, men det er rart at have en hjælpende hånd til de andre daglige gøremål.

Men det er ingen hemmelighed, at det handler om at knokle. Der skal lægges timer i det. Glem alt om ferie. Man skal ikke tro, at tingene kommer nemt. For at få det til at fungere er man selvfølgelig løbende nødt til at optimere forretningen og spare de steder, man kan. Hos os er det på kuglepenne og andre småting, som alligevel løber op i løbet af et år. Vi går dog aldrig på kompromis med kvaliteten af vores kundeservice – der kommer vi aldrig til at spare.

Hvorfor tror du, at folk er så vilde med netop jeres butik?

Vi lægger meget vægt på, at afstanden til kunden skal være kortere. Derfor er vi online fra 7-23. Vi vil gerne have, at folk er trygge, og at vi er loyale mod vores kunder. Vi sætter meget pris på vores kunder og viser dem det. Alt det med opfundne rabatdage – det gider vi ikke. Alle skal have den samme gode behandling og pris hver gang. Vi stiller heller ikke spørgsmål ved reklamationer – vi finder altid en god løsning. Det skaber tillid. Kunden skal føle, at vedkommende altid har den personlige kontakt hos os. Man får det, man betaler for hos os.

Vi åbnede vores første fysiske butik her i november 2016, så vores kunder også har mulighed for at se nærmere på vores mange fantastiske produkter på tæt hold. Det danner en god ramme – og det er også gået rigtig godt, siden vi slog dørene op. Det er bare endnu et skridt i forhold til at komme endnu tættere på vores kunder. 

Når Aalborgbutikken har slået lidt rødder, vil vi ikke afvise, at vi kigger lidt efter andre byer, som vi mener burde have en Luksusbaby-butik.

Hvad bliver næste skridt?

Fokus i 2017 bliver udlandet. Vi oversætter nu webshoppen til engelsk, så vi kan gå ud i flere markeder. Dernæst bliver det formentlig tysk, svensk osv. Kunsten er jo at vækste og hele tiden have for øje, at forretningen skal bibeholde de samme gode værdier. Og der tror jeg, at mange af de store webshops fejler. De er ikke længere personlige. Det vil vi konstant have fokus på og hele tiden have nok ansatte med de rette kompetencer, som skal være med til at løfte vores forretning og samtidig bevare benene på jorden. Vi er personlige – og det tror jeg, at vi vinder rigtigt stort terræn på.

Hvilke tiltag har I gjort i forhold til markedsføring?

I starten var helt klart på Instagram og Facebook, hvor vi lagde størstedelen af vores kræfter. Men i dag benytter vi os også af søgemaskineoptimering og AdWords. Vi lægger meget vægt på at have de rigtige samarbejdspartnere og gør engang imellem status for at se på, om vi nu også er omgivet af de rigtige folk. Derfor mødes vi af og til med de folk, vi samarbejder med, da jeg godt kan lide den personlige kontakt, således at man får sat ansigt på af og til.

Vi startede fra bunden og har knoklet os frem til, hvor det er sjovt. Vi har respekt for alt omkring vores forretning, da vi har fået så meget på vores vej. Derfor vil vi også give noget af det igen. Det er blandt andet også derfor, at vi støtter godtgørende formål som fx Børne Indsamlingen og Knæk Cancer, fortæller Morten Grabowski Kjær fra Luksusbaby.dk til DanDomain.

Det kan lade sig gøre… Også for dig

Har du mod på selv at kaste dig ud i starte en webshop, er Luksusbaby.dk’s tilgang til arbejdsiver måske værd at se efter. Som Morten selv siger det, og som jeg har hørt så mange andre succesfulde iværksættere sige det før; du kommer ikke nemt til det. Det kræver, at du ofrer alt og er villig til at gøre, hvad der kræves.

Læs mere om, hvad Morten, Ann-Louise og Luksusbaby.dk står for

Dennis Wormark Larsen

Dennis Wormark Larsen

Content Manager at DanDomain
34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.
Dennis Wormark Larsen

Dennis Wormark Larsen

34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.

2 tanker om “Sådan blev Luksusbaby.dk én af Danmarks mest populære børnetøjs-webshops

  • 13. januar 2017 at 14:21
    Permalink

    Det er flot de har fået så stor vækst. Men den er så sindsyg langsom den shop. De bør få bedre servere eller software. Er det ikke jeres ansvar at hjælpe dem med det?

    Det var sjovt at læse lidt bag om shoppen

    Svar
    • 16. januar 2017 at 10:06
      Permalink

      Hej Mikkel
      Det er helt åndssvagt, så imponerende det er i det marked!
      Hvad angår hastigheden, kan der være mange ting, der spiller ind.

      Jeg kan selv ved en hurtig screening se, at der er mange tunge billeder, som ikke er komprimeret. Det har stor indflydelse på load tiden, når der er mange billeder.
      Hvad det ellers skyldes, kræver en nærmere analyse.

      Mvh Dennis

      Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *