Markedsføring

Det behøver ikke at være dyrt at skabe opmærksomhed

Hvordan skaber du opmærksomhed omkring din webshop uden at smide en masse penge efter dyr markedsføring? Det fortæller vi dig lige her.


Har du ikke råd til at ligge på første parket på Strøget, så folk kan se din butik, hvordan råber du så højt nok til, at de kan høre og se dig? 

Det samme gør sig gældende her på nettet.

Har du ikke råd til at smide en masse penge efter AdWords annoncering, Facebook annoncering og andre former for online markedsføring, hvordan kan du så fortælle folk, at du eksisterer og faktisk har noget ret fedt at tilbyde?

Lav støj og tiltræk opmærksomhed

Har du ikke stiftet bekendtskab med guerilla marketing, så lad mig lige forklare principperne bag det. Blogindlægget her handler ikke om det, men idéen bag det er ikke helt tosset.

Guerilla marketing handler om at gøre opmærksom på dig selv for relativt få midler.

Måden man gør det på, er, at man forsøger at tænke anderledes og kreativt for at distancere sig fra ens konkollegaer.

Formålet er naturligvis, at du gerne vil tjene penge på at drive din virksomhed, og her har du en lav startbarriere, som i stedet kræver kreative og menneskelige ressourcer frem for et stort månedligt annoncebudget eller generelt marketingbudget.

Kan du formå at tænke ud af boksen og skabe noget, der er anderledes, som får folk til at tale om det - har du skabt en værdifuld eksponering.

Folk husker dig.

Kan du tilmed skabe noget, der går viralt og spreder sig som en californisk skovbrand, så har du gjort det rigtig godt!

Det lyder rigtig nemt, ik'?

Gid det var så vel.

Der er heldigvis mange metoder, du kan bruge for at skabe noget synlighed.

Sådan råber du højere 

Det er selvfølgelig i overført betydning, at du skal råbe højere end dine konkurrenter, men selve det mindset at du skal skabe noget, der distancerer sig fra det, alle andre i din branche tilbyder - det er tiltalende.

Og det er her, du kan skabe værdi for dig selv og din virksomhed.

De fleste genkender et brand på navnet eller en eller form for association.

Det kan fx være fordi, at en virksomhed har lavet en sjov film, der florerer på de sociale medier.

Personligt er jeg vild med en reklamefilm, som ikke kan have kostet ret meget at lave.

Måske en idé til noget, du selv kan lave med en smartphone?

Hvis du skal se én ting i dag, så se lige reklamefilmen herunder, hvor de får noget så kedeligt som barberblade til at blive "F**king Great", som de selv siger det.

 

Find på et catchy navn

De fleste, der starter egen virksomhed, tester navneidéer ved en domæne test - simpelthen for at se, om de er ledige. Der er nogen, der går mere op i navne mere end andre. Men det er måske dem, der gør sig umage, der vinder noget på bundlinjen. Har du et kedeligt navn, som ingen kan huske eller associere med noget som helst, så er sandsynligheden for, at kunderne banker på din dør forsvindende lille. Har du været knivskarp og har fundet et catchy navn, som alle husker, har du åbnet døren for potentielle kunder.

Sig det med et domæne

Selvom man allerede eksisterer på markedet, gør det jo ikke noget, at man børster laurbær-støvet af habitten og slår lidt på tromme. 

Vi har et rigtigt godt eksempel på en kunde, som virkelig har formået at udnytte de muligheder, der ligger i at vælge et domænenavn, som er catchy og har en god klang.

Der kommer hele tiden nye muligheder inden for domæner, som gør det muligt at lave et branchespecifikt domænenavn.

.shop blev frigivet i slutningen af september og blev et sandt rivegilde.

Alle shopejere har nu chancen for at kalde deres domæne noget, der slutter med .shop. Kunden, jeg refererer til, hedder vildsvineshoppen.dk, og de ejer også nogle andre nært beslægtede domæner, som slutter med .dk. Nu har de lige reserveret domænet vildsvin.shop og vildsvine.shop.

"Det klinger rigtig godt, og det er synonymt med navnet på vores shop. Vi synes, det matcher rigtig godt, og faktisk så godt, at vi nu overvejer at kalde vores forretning for vildsvine.shop og brande det med det navn. Vi har tænkt over, hvordan vi kan distancere os fra vores konkurrenter. Og her synes jeg klart, at et godt navn kan være med til at gøre forskellen," fortæller indehaver, Bjarne Kristensen, om bevæggrunden for at vælge et nyt navn, som er mere fængende og endnu nemmere at huske.

Det rigtige navn gør en forskel

Overvejer du at starte din egen virksomhed og er midlerne små, så overvej måske at bruge lidt mere tid på at udtænke et fedt navn, der hænger ved.

Vil du åbne et pizzeria, som slår sig på at lave verdens bedste pizza, kunne et fedt navn måske være www.verdensbedste.pizza?

Test domænenavn og se, om vi ikke har en branchespecifik endelse til din virksomhed, så du kan gøre fange folks opmærksomhed uden at skulle have den store muldvarp frem.


Larm så folk kan høre og se dig

Der ligger en enorm værdi i, at folk kan huske og se dig.

Et godt eksempel på at synlighed er lig med omsætning, kan findes på Google.

96-98% af folk, der søger på Google, går aldrig videre til side 2.

Det er typisk dem, der ligger bedst placeret på de fine adresser øverst på de første 3 pladser, der løber med størstedelen af kunderne.

Ligger din butik ikke på side 1, eller ligger din butik ikke på en af de gode adresser på Strøget, hvor alle går forbi, er du nødt til at lave noget støj.

Måske kan noget af ovenstående hjælpe dig godt på vej.

Det er en spændende rejse at starte noget nyt og skulle brande sig selv.

Hvad skal du være kendt for?

Lignende indlæg