Sådan vælger din virksomhed den rigtige bredbåndsforbindelse

Som virksomhed er det vigtigt med en god bredbåndforbindelse, som sikrer, at medarbejderne kan arbejde effektivt og uden problemer med for langsomt eller ustabilt net.

I denne artikel vil vi give dig en række tips til, hvordan du vælger den rigtige bredbåndsforbindelse til din virksomhed.

Afdæk virksomhedens behov

Blot fordi i er en virksomhed, så betyder det nødvendigvis ikke, at du skal have en lynhurtig fiberforbindelse. Det afhænger 100% af dit behov, og derfor er det vigtigt at få afdækket disse som det første step.

For at fremme behovsafdækning, kan du stille følgende spørgsmål til dig selv og din virksomhed:

Har vi brug for hurtigt at kunne overføre store datafiler til f.eks. eksterne partnere?

Hvis ja, så er det vigtigt, at I får en forbindelse med en høj upload.

Hvor mange medarbejdere skal være på samtidig?

Man siger, at familier på op til 4 typisk fint kan nøjes med 50 mbit. Det samme kan man sige om virksomheder. Hvis I kun er 2-4 personer, er 50 mbit rigeligt. Men er i 5-20, skal I nok op i en forbindelse omkring de 100 mbit.

Vil der være brug for fejlfri streaming via f.eks. Skype?

Mange virksomheder har medarbejdere siddende i udlandet, og for disse er det vigtigt, at der kan afholdes onlinekonferencer uden problemer med udfald på linjen og dårlig billede- og lydkvalitet.

Typisk vil en fiberforbindelse med en god upload kunne sikre dette, men da selve opkaldet også afhænger af forbindelsen i den anden ende, så kan det være svært at sikre en god forbindelse altid. Du kan dog sikre, at det ihvertfald ikke er din virksomheds forbindelse, der er flaskehalsen.

Har i brug for flere ydelser udover selve forbindelse? F.eks. clould, VPN osv.?

Mange udbydere tilbyder erhvervsløsninger, der er skræddersyet til din virksomheds behov. Det er dog vigtigt, at du kun vælger en sådan løsning, hvis du har brug for den. Ellers er det ofte langt billige blot at få installeret en almindelig bredbåndsforbindelse ligesom du ville gøre det privat.

Du kan også prøve at bruge en af de mange behovstests, der findes på nettet – f.eks. den, du finder hos billig-bredbånd.nu.

Skab et overblik over mulighederne

Selvom du finder en god udbyder, er det ikke sikkert, at de kan levere på din adresse. I stedet for at søge i timevis hos de forskellige udbydere for blot at finde ud af at de ikke leverer på din adresse, kan du bruge tjekditnet.dk, som er en statslig tjeneste, der finder alle de udbydere, der er tilgængelige på netop din adresse.

Du skal dog huske på, at tjekditnet.dk kun opdateres én gang om året, og derfor kan der være sket ændringer på din adresse siden sidste opdatering. Siden giver dog et godt overblik ligegyldigt hvad, og kan derfor anbefales til at få et hurtigt overblik over mulighederne.

Delt udgifterne til dit bredbånd

Du har sandsynligvis naboer, som allerede har installeret bredbånd på deres kontor. Prøv tage kontakt til disse og forhør dig om, hvilken udbyder de bruger, og om der måske er mulighed for at I deler forbindelsen.

Det kan både spare dig og din nabo en del penge at dele f.eks. en 100/100 Mbit forbindelse, fremfor at I hver især går ud og køber en.

Hvis din nabo ikke er tilfreds med sin forbindelse, kan I også gå sammen om at indhente et tilbud hos en udbyder og derved potentielt også spare lidt penge.

Vælg den rigtige teknologi

Der findes en del forskellige teknologier, når det kommer til bredbånd. Dog er det kun to af dem, der reelt set egner sig til erhverv, nemlig fiber eller coax (bredbånd via kabel-tv stik). VDSL (ikke at forveksle med ADSL) kan også bruges, men er knap så udbredt.

Både fiber og coax sikrer en stabil hastighed, hvilket typisk er vigtigt i de fleste virksomheder. Man kan også købe trådløst internet via 4G netværket, men da dette er en smule ustabilt og er afhængigt af et godt signal, kan dette ikke anbefales til brug i virksomheder, der har mere end 1-2 medarbejdere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *