Tjekliste: 6 effektive SEO-tips

At kunne lave god SEO (søgemaskineoptimering) er en næsten uvurderlig kompetence, som kan gøre forskellen på en forretning og en rigtig god forretning. Rigtig mange virksomheder giver udtryk for, at de ikke har tid eller ressourcerne til at lave eller få lavet SEO på fx deres webshop – men i virkeligheden er spørgsmålet måske snarere: Har de råd til at lade vær?

At rangere højt på Google er for mange online virksomheder lig med salg og succes. Ligger du ikke højt på Google, når dine kunder søger efter de ting, som du sælger, så finder de dig måske ikke, eller også tager de en af de andre sider, der ligger højt placeret i søgeresultaterne. Derfor er det ekstremt vigtigt for din forretning, at du laver SEO eller får lavet SEO på din webshop eller hjemmeside, så du kan øge din synlighed og dermed dit salg.

Synlighed er omsætning.

Der er nogle fundamentale ting, du skal være opmærksom på, når du laver SEO (video)

Her får du 6 effektive og konkrete råd til god SEO af René Poulsen fra Wiseo. 

1. Med eller uden www

Vælg din hjemmeside med www eller uden. Der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert – men du skal bare sørge for, at det kun er den ene af dem, der svarer. Så hvis du har valgt med www og folk søger på din hjemmeside uden www, så kommer den frem alligevel. Og selvfølgelig omvendt. Det kaldes en “301 redirect”, som dirigerer kunden/brugeren der hen, hvor du gerne vil have, at de skal lande.

Hvis ikke du sørger for at gøre det her, så har du i princippet to hjemmesider. Og det er ikke sikkert, at du ved, hvilken en Google vælger – og tillægger den værdi, som fx indgående links giver.

2. Mobilvenlig/responsiv

Der er flere og flere, der tilgår din hjemmeside eller webshop via mobilen eller tablet. Og hvis ikke din hjemmeside eller webshop svarer og tilpasser sig det format, som brugeren kommer fra, så får de en dårligere oplevelse, og der er måske elementer, som ikke kan benyttes eller læses. Har du en masse indledende tekst på din side, så er det ikke særligt hensigtsmæssigt at have den samme tekst øverst, når man læser dit site fra en smartphone. Yderligere skal du sørge for, at dine billeder bliver skaleret til formatet, der læses fra.

Drømmer du om egen webshop? Lav din egen webshop

3. Hurtig hjemmeside

Det er yderst vigtigt, at din hjemmeside er hurtig, når dine besøgende klikker sig ind på din side. Folks tålmodighed og beslutningsproces er ganske kort, så der er ikke råd til at have en langsom side. Tværtimod. Google har et værktøj, som hedder “Page Speed”, som fortæller dig, hvor hurtig netop din side er. Google giver karakterer fra 0-100, hvilket er deres egen indikation af, hvor hurtige folks sider er. Og da netop Google har dette værktøj, så må vi antage, at det er noget, de benytter til at rate hjemmesider. Jo hurtigere side, jo kortere tid skal kunden vente, og jo bedre bliver deres oplevelse på din hjemmeside eller i din webshop. Og det belønner Google dig for med en højere rangering i søgeresultaterne.

4. Sporing og analyse

Der er rigtig megen brugbar viden at hente ved at kende dine kunders adfærdsmønster på din side. På den måde kan du rette til og markedsføre dig præcis efter de behov, de udviser. Data er ganske enkelt uvurderligt. Til at spore data kan du benytte Google Analytics og Google Search Console. De to værktøjer kan fortælle dig forskellige ting. Google Search Console, som er en slags doktorværktøj, kan fortælle dig, hvor det bløder på din side. Google Analytics kan måle og spore antal besøgende, hvor mange konverteringer (besøg, der bliver til salg/kontakt), geografi (hvor kommer de fra), så du kan lave en markedsføringsindsats til et bestemt område. Du kan også se, hvilke enheder de kommer fra – om det er desktop, tablet eller smartphone og meget mere.

Sæt dine sporinger op fra dag 1., så du har noget data at bygge på. Det er let og overskueligt, og du gør det nemmere for dig selv at målrette, justere og forbedre dine markedsføringsindsatser samt få maksimalt udbytte af dine ressourcer. Kan du fx se, at der er nogle produkter i din shop, der ikke sælger, så kan det være en god ide at se på, hvad det er, der gør, at de ikke er så interessante for dine potentielle kunder.

5. Få folk til at købe eller til at kontakte dig

Du skal sørge for at dine besøgende køber eller kontakter dig.

I en webshop skal du se på de produkter, du tilbyder. Er det de rigtige, du har? Er dine billeder så skarpe som muligt? Gør du det bedre end de andre? Gør du noget andet end de andre? Kan du noget, som brugeren finder unikt? Det kan fx være pris, levering, tilbud eller udvalget. Du er simpelthen nødt til at være skarpest, hvis det er dig, de skal vælge fremfor alle de andre. Tænk optimering.

“Vi ser rigtig mange kunder, som er gode til at lave SEO, så de rangerer højt og bliver fundet på Google. Men de konverterer ikke til salg, fordi de enten ikke er skarpe på prisen, eller at de ikke har varerne på lager. Der er i hvert fald et eller andet galt. Vi er i den her verden, hvor vi undersøger, hvad koster A, og hvad koster B – og så køber vi varen det sted, hvor vi kan få den i morgen til den billigste pris,” fortæller René Poulsen.

Har du en hjemmeside, skal du sørge for, at dit budskab, dit design og den fortælling, som du nu laver, den er så tryghedsskabende i forhold til det, du tilbyder af produkter eller løsninger, så folk kommer ind og siger; “yes – det var lige præcis det her, jeg ledte efter.” Der kan stå noget om vedkommende, være nogle priser og referencer, og det skal være nemt at finde rundt og ikke mindst tage kontakt.

“Placering – det er meget vigtigt. Men at få kunden til at købe eller kontakte dig – det er mere vigtigt. For uden det er placeringen på Google ligegyldig,” bebuder René Poulsen, der har arbejdet med online markedsføring siden 2001.

6. Skab værdifuldt indhold

Du skal skabe noget indhold efter de behov, som dine kunder har på Google. Hvis de leder efter en revisor i Varde på Google, så er det en rigtig god idé, at ordene “revisor” og “Varde” indgår i din tekst på din hjemmeside. Sælger du børnetøj til familien, og det er luksus børnetøj eller dyrt børnetøj/mærkevarer – så er det en rigtig god idé, at de ord man søger på, de indgår i tekstbeskrivelsen i din webshop. Så lav derfor på hver eneste side noget indhold, som er målrettet og skrevet til mennesker – men samtidig også målrettet til det, som du ved, at folk skriver på Google, for at de skal finde netop din hjemmeside/webshop.

Har din webshop/hjemmeside behov for et SEO-boost? Lige nu tilbyder vi i samarbejde med Wiseo en eksklusiv SEO-pakke til en yderst favorabel pris med DanDomain-kunderabat.

Kontakt vores webshop-afdeling for et rigtigt godt SEO-tilbud på tlf. 88 82 04 90.

Læs mere om vores SEO-pakke her.

Dennis Wormark Larsen

Dennis Wormark Larsen

Content Manager at DanDomain
34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.
Dennis Wormark Larsen

Dennis Wormark Larsen

34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *