Blog

10 konkrete content tips - sælg mere med de rigtige tekster

Skrevet af: Sara Marcussen
1. maj 2017

Når du skriver tekster, bør du se dem på lige fod med sælgeren i en butik. Det er den ene chance, du har til at overbevise dine besøgende om, at de skal købe hos dig.

I dette indlæg kommer jeg med 10 meget konkrete content tips, som er i øjenhøjde med målgruppen, og som har til formål at sælge dine produkter.

Se ikke dit content som et nødvendigt onde, men dyrk det og gør det godt. Tror du selv på det, du skriver, gør dine modtagere sikkert også.

1. OVERSKRIFTEN ER VIGTIGERE, END DU TROR!!!

Hvorfor… tænker du måske? Faktum er, at du skal være heldig, hvis forbrugeren læser mere end overskriften, inden han eller hun trykker videre til noget mere interessant.

Så fang læseren allerede i overskriften!

Vores verden er fuld af online støj. En interessant, lidt vovet eller ligefrem provokerende overskrift og tilhørende underoverskrifter holder længere tid på læseren. Du er måske heldig ligefrem at få bragt dit budskab videre.

Din overskrift skal handle om noget forbrugeren FÅR. En værdi. Noget, der er værd at kigge videre efter. Giv belønningen allerede i overskriften. Væk en følelse. Væk nysgerrighed efter mere.

Du kan også gøre brug af ”the fear of missing out”. Ingen har lyst til at gå glip af noget. Gør IKKE brug af lange snørklede overskrifter. Gør IKKE brug af lange snørklede sætninger. Præsentér dit budskab klart og tydeligt.

Gør brug af overskrifter, som pirrer nysgerrigheden. Din overskrift skal være et budskab, der direkte bidrager med noget. Sæt gerne tal på, hvor muligt. Oplys om eventuelle farer ved dit eller dat.

Giv forbrugeren en overskrift, som synes anvendelig her og nu eller pirrer nysgerrigheden - for eksempel:


  • Lær at lave flæskesteg med sprød-svær-garanti
  • Louise fandt en gammel støvle – du drømmer ikke om, hvad der gemte sig i den…
  • Få styr på dit rod med 3 lette tips
  • Pas på ved køb af denne autostol.

Inden vi forlader overskrifterne, så spørg dig selv: Kan overskriften stå alene? Var budskabet klart og tydeligt? Hvis ikke, må du finde en ny overskrift.

2. SKAB EN FØLELSE OG LYST TIL KØB

Kan du skabe en følelse hos forbrugeren, er du allerede kommet langt. Du skal ikke sælge et produkt. Du skal sælge en følelse.

Du skal åbne alle de rigtige centre i hjernen på forbrugeren. Så får du dit resultat – nemlig salg. Forbrugeren får stillet sit behov. Alle er glade.

Lad os antage, at du sælger kaffe. Du skal ikke sælge kaffen. Du skal sælge en kop hygge. Du skal sælge et afstressende øjeblik. Du skal sælge den fortryllende smag. Du skal skabe en følelse af lyst.

Lysten til at smage den forbistrede kaffe lige nu og her! Det kunne også være ”Kaffen, alle taler om”: Her gør du brug af ”the fear of missing out”. De fleste forbrugere ønsker at være med, når det gælder trends, popularitet, social status via materialisme etc.

Gør brug af disse små fif, så får du lettere tekst, der sælger. Det er uanset, om det drejer sig om nyhedsbreve, blogindlæg, produkttekster eller anden markedsføring. Tekst, der sælger, skaber en følelse. Det er følelsen, der sælger. Gør gerne brug af AIDA-modellen (Attention, Interest, Desire, Action).

3. SKAB VÆRDI MED DIN TEKST

Hvad skaber værdi for forbrugeren? Hvor er de ”ømme punkter”?
Tid, penge og velvære er alle punkter, som taler direkte til forbrugeren. Kan der spares penge? Kan der spares tid? Bliver dit liv bedre med produkt X? Kan du forbedre din sociale status?

De fleste forbrugere har ikke lyst til at ”være anderledes” end alle andre. Forbrugeren vil gerne være med på det, der er ”in”.  Forbrugeren vil gerne være accepteret. Forbrugeren vil gerne, at andre ser på ham eller hende med anerkendende blikke.

Og ikke mindst, så vil forbrugeren gerne have det bedre med sig selv og sin egen nuværende situation. Det er derfor, at du som formidler skal forsøge at dække et behov. Så husk, at ramme de ”ømme punkter”, som:

  • Tid
  • Penge
  • Velvære
  • Social status m.m.

4. GIV FORBRUGEREN LØSNINGEN

Forbrugeren vil ikke have en masse salgsgas, som det har været kutyme de sidste årtier. I dag vil forbrugeren forkæles med LØSNINGEN PÅ ET BEHOV. Og gerne MED DET SAMME!

Tekst, der sælger, sørger for at dække forbrugerens behov. Alle mennesker har behov i sit liv. Dækkes behovet ikke, kan der opstå frustration.

Kan du give forbrugeren løsningen, er der tilmed en chance for, at forbrugeren kommer tilbage næste gang, der opstår et behov.

Men tag det ikke for givet. Forbrugere er ikke loyale i samme grad, som de var for blot 10 år siden. De få sekunder, du har til rådighed som formidler, skal bruges fornuftigt – ellers er din forbruger videre til næste udbyder.

Kan du give forbrugeren løsningen på hans eller hendes behov med din tekst, så laver du tekst, der sælger.

5. GØR TEKSTEN NEM AT SKIMME

Gør din tekst nem at skimme ned igennem. Mange forbrugere læser i dag kun overskrifterne ned gennem en tekst. Er overskrifterne tilpas interessante, så bliver selve afsnittet måske læst. Mister læseren interessen midt i et afsnit, så skimmes der hurtigt videre til næste underoverskrift.

Gør din overskrift interessant. Gør dine underoverskrifter interessante. Gør dine sætninger interessante. Forhåbentligt vil du få viderebragt dit budskab.

Tekst, der sælger:

  • Gør det let for din læser
  • Gør teksten nem at skimme
  • Lav de vigtigste budskaber lette at se fx med store bogstaver
  • Lav overskuelige bulletpoints, hvor det er muligt.

Dermed kan de, der skimmer teksten, stadig få de vigtigste budskaber med. Forbrugeren har sparet tid ved at skimme eller fundet teksten interessant nok til at læse det hele.

6. TAL DIREKTE TIL FORBRUGEREN

Tal til forbrugeren. Brug udtryk som dig, du og dit. Tal til følelserne, og pludselig har du aktiveret noget så spændende som købelyst. Men hvordan…?

Drop salgsgassen om, hvor vidunderligt produktet er. Ingen gider rigtigt høre på det mere. Du skal skabe en følelse. Og du skal tænke i mig mig mig… altså forbruger-mig.

Hvad kan du gøre for forbrugeren? Hvordan får han eller hun ”sit fix”? Hvordan kan du hjælpe, og hvordan kan du gøre det hurtigt?

Læseren leder efter løsningen på et problem. Løsningen på et behov. Måske et nu-og-her-behov. Måske kan det slet ikke vente, og derfor kommer tidsperspektivet ind i billedet (mere om det senere).

Vær sikker på, at du har alle de rigtige købsknapper lige i nærheden i tilfælde af at forbrugeren ”bider på krogen”. Derfor kan du med fordel gøre brug af bydeform. På den måde er forbrugeren ikke i tvivl om, hvad han eller hun skal gøre.

  • Klik her og ”få din belønning”
  • Brug denne creme 3 gange om ugen, og du vil se yngre ud
  • Bestil allerede i dag og deltag i lodtrækningen om…

7. TIDSPERSPEKTIVET – LAV EN DEADLINE

Ingen gider at købe dine produkter eller ydelser lige nu, hvis ikke det haster. Ved at give dit tilbud, dit produkt eller din ydelse en deadline, tvinger du forbrugeren til at tage stilling.

Kun få tilbage… Bestil inden 24 timer… Ved booking inden d. x får du yderligere……

Denne deadline tvinger forbrugeren til at tage stilling her og nu. Går jeg glip af noget? Kan jeg leve uden? Måske er der snart ikke flere tilbage… Aktivér følelsen af angsten for at gå glip af noget, så skriver du tekst, der sælger.

8. SALGSPSYKOLOGI – ANGSTEN FOR ELLER LYSTEN TIL

Helt forenklet, kan du fortolke salgspsykologi og forbrugerens adfærd ud fra to simple ting. Det er noget, alle menneskers adfærd afspejler. Det er også forbrugerens adfærd. Det er egentligt meget simpelt.

Din forbruger agerer ud fra:
LYSTEN TIL eller…
ANGSTEN FOR.


Vi har tidligere været inde på ”the fear of missing out”. Gå ikke glip af…. Her er det angsten for at gå glip af noget. Tal til angsten for ikke at nå deadline på det gode tilbud. Tal til angsten for ikke at være som de andre. Tal til angsten for, at der pludselig er udsolgt.

Eller tal til lysten til. Lysten til evig ungdom. Lysten til at have tid nok. Lysten til at være populær. Lysten til at være accepteret. Lysten til at være med på det nyeste af det nye….

Angsten for eller lysten til. Keep it simple. Begge dele kan være meget nyttige at gøre brug af, når du skriver tekst, der sælger.

9. BILLEDER MED SMILENDE MENNESKER VIRKER

Faktum er, at billeder sælger. Tekst kan ikke altid gøre det alene. Sælg med indbydende billeder af smilende personer, der benytter produktet eller ydelsen. Billeder kan sige mere end ord.

Billeder er endvidere blikfang for den forbruger, der blot skimmer. Billedet er lokkemiddel. Undervurder ikke et godt billede i din tekst. Uanset om det er blogs, nyhedsbreve, produkttekster eller sågar kategoritekster, er det prikken over i’et.

Gør din tekst mere lækker og indbydende ved at tilføje et billede. Det behøver vel ikke nævnes, at billedet selvfølgelig skal være af god kvalitet. Billeder med dårlig opløsning eller billeder, der ikke signalerer det rigtige, sår tvivl ved hjemmesidens troværdighed – ved produktets troværdighed.

Vil du imponere, så imponér med disse 10 forrygende tips til tekst, der sælger og billeder i høj kvalitet, der udstråler præcis det, du vil sælge. En god følelse, glade mennesker, afslapning, flere penge, eller hvad end budskabet måtte være.

10. DEN KRITISKE FORBRUGER – DEN KRITISK FORMIDLER

Når overskrift og tekst er lavet, så stil dig selv det vigtige spørgsmål: HVAD RAGER DET LÆSEREN? Gav det værdi? Har jeg som formidler aktiveret en følelse? Fik forbrugeren det, han eller hun kom efter? Blev behovet stillet?

Det er ikke kun forbrugeren, der skal være kritisk. Du, som formidler, skal også være kritisk, ellers spilder du din tid. Så er det DIG, der ”misser out” ved spildte kræfter på markedsføring.

Tænk over din tekst. Tænk over din overskrift. Tænk over dit budskab. Tænk over forbrugerens behov.

Du kan ikke ramme alle. Det skal du heller ikke. Tænk dit segment igennem, inden du starter på dit budskab. Vær målrettet. Det er din forbruger.

Med brug af ovenstående 10 konkrete content tips til tekst, der sælger, er du som formidler, allerede godt på vej.