3 ting du bør vide om Googles nye søgealgoritme

seo_goo

Førerløse biler, Android, YouTube og skamfotografering af vores planet. Google laver så ganske ufatteligt meget andet end at vise dig vej til det nærmest Renault værksted i Herning på et splitsekund.

En betragtelig del af succesen er dog baseret på et simpelt søgefelt, og netop derfor bruger Google enorme ressourcer på at udvikle og vedligeholde verdens førende søgealgoritme.

Har Google svært ved at finde din webshop? Få en søgemaskineoptimeret og billig webshop her.

Ikke mindst fordi, der for længst er gået sport i at ’snyde’ sig frem i køen.

Google er i en evig kamp mod dem, der bliver lidt for gode/smarte til Google, og alene i 2012 resulterede det i 37 markante ændringer i algoritmen. Hvis du har en webshop, en virksomhed eller af andre årsager ønsker en høj placering, er der derfor god grund til at følge med, når algoritmenørderne i Googleplex har været på et Cola-drevet arbejdstrip.

Det hjælper ikke (længere) at købe sig til det

Har du brugt tid på at mestre SEO, er der dog en god nyhed. De basale regler er stadig gældende, og dem har Google ingen interesse i at omgå. Fylder du dine sider med målrettet indhold og relevante links, som dine brugere kan finde rundt i og bliver hængende på, ja så vil du sikkert stadig rangere ret højt.

Har du derimod købt dig til links til din side, er billedet et andet. Det har længe været en pestilens for Google, at man i et vist omfang har kunnet købe sig til en god placering. Vel at bemærke uden om Googles egne kasser.

Er du blandt dem, der har købt sig til links til din side, skal du derfor være forberedt på, at de penge i bedste fald er spildt. I værste fald trækker købte links ned, når algoritmen vurderer, hvor sandsynligt det er, at netop din side var det, Google brugeren søgte. Ægte links, der hvor andre frivilligt henviser til indhold på din side, vil selvfølgelig stadig løfte dig op i søgeresultaterne.

Google+ er kommet ud fra sin skjulte tilværelse

Kan du huske Google+? Den nye store ting inden for sociale medier tilbage i 2011. Man skulle inviteres indenfor af et allerede eksisterende medlem, og der opstod en småhysterisk hype omkring fænomenet. Var det, det nye Facebook?

Det var det ikke. Faktisk var Google+ en kæmpe fiasko. Eller en enorm succes. Det afhænger af, hvad man måler på. Global Web Index har for nyligt opgjort antallet af aktive brugere på en lang række sociale medier, og her indtager Google+ en andenplads, både hvad angår antallet af brugere og deres aktivitet. Gæt selv, hvem der topper listen.

Twitter ligger på fjerdepladsen, men får langt mere omtale. Morten Olsen har f.eks. ikke lavet en Google+ politik på landsholdet. Og det arabiske forår fik ikke tilnavnet Google+ revolutionen. Google har den fordel, at de på tværs af deres mange produkter har milliarder af brugere verden over. Bruger du f.eks. Gmail, vil du ret sikkert også være blevet opfordret til at oprette en Google+ konto.

Google+ har derfor vundet en udbredelse, hvor Google for alvor kan tænke produktet strategisk ind i deres enorme netværk af tjenester. En af disse er søgemaskinen, og det vil få stadig større værdi for en god rangering, at man deler indhold på Google+ og modtager de såkaldte Google+1 endorsements på sit indhold fra andre. Google er nemlig meget hurtig til at indeksere alt indhold, der deles på Google+, da det jo er selskabets egen tjeneste.

Vil du gøre dine hoser grønne overfor Google, kan der derfor være god mening i at oprette en Google Page og en Google+ Page, så du kan begynde at opbygge et Google+ miljø omkring dit firma, dine produkter eller bare dig selv

Mobil SEO er fremtiden/nutiden

At Google har tweaket en del på søgealgoritmen betyder ikke, at hverken nær eller fjern fremtid bliver stille. F.eks. er mobil-søgninger et område i voldsom vækst på grund af den enorme og stadig stigende udbredelse af smartphones og tablets.

Søgninger på smartphones og tablets adskiller sig fra dem på pc, alene af den grund at skærmene er mindre. For dig betyder det, at det bliver stadig vigtigere, at din hjemmeside er responsiv. Et responsivt webdesign betyder, at visningen af hjemmesiden automatisk bliver tilpasset forskellige skærme.

Heldigvis er der, som med alt andet Google relateret, masser af hjælp at hente. En søgning på ’mobile SEO’ i en vilkårlig søgemaskine… vil lede dig på sporet af en masse gode råd til, hvordan du bliver klar til den dag, vi primært går på nettet fra vores mobiltelefoner og tablets. Med andre ord, det kan godt betale sig at gå i gang.

Du kan gøre det selv, eller hente professionel hjælp hos en af vores dygtige SEO partnere.

 

2 tanker om “3 ting du bør vide om Googles nye søgealgoritme

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *