E-handel, hosting og alt midt i mellem

4. maj 2021
Opdateret 15. juli 2021

5 tips til indholdsoptimering: Sådan kommer du til tops i søgeresultaterne

Indholdsoptimering er et vigtigt fokusområde, når du arbejder med SEO for at nå til tops i søgeresultaterne.

Her får du 5 tips til at optimere indholdet på dit website og få bedre placeringer hos Google.

 

#1 Få mere trafik ved at forbedre dine titler og metabeskrivelser

 Det første, brugeren ser i en Google-søgning, er titlerne på de enkelte websites. Og beslutningen om at klikke på et søgeresultat sker i samme sekund, brugeren ser søgeresultaterne.

Når du gør dine sidetitler bedre - f.eks. ved at peppe teksterne op med "plusord" - øger du chancen for, at brugeren klikker på netop dit website.

Det andet element, som brugeren møder i en Google-søgning, er metabeskrivelsen. De bedste metabeskrivelser vækker brugerens nysgerrighed og forklarer, hvad de kan forvente sig af et website.

Velskrevne sidetitler og metabeskrivelser kan være et effektivt virkemiddel, fordi brugeren uundgåeligt påvirkes af dem, når de møder dem i en søgning.

Derudover får du sandsynligvis mere engagerede besøgende end før, fordi titlen vækker begejstring, allerede inden brugeren ser dit indhold.

Bare ved at optimere de her to elementer, kan du altså øge dine chancer væsentligt for at få flere besøgende fra Google. I den forstand er der faktisk tale om gratis reklameplads, som kan være guld værd, hvis du forstår at udnytte det.

 

 #2 Tilføj billeder og videoer for at engagere dine besøgende endnu mere

Her er endnu en nem måde at øge trafikken med indholdsoptimering: Tilføj visuelle elementer, der tydeliggør konteksten for dine besøgende.

I dag findes der masser af gratis værktøjer online, som kan hjælpe dig med at variere dit indhold. Blandt andet findes der masser af billedarkiver, som tilbyder gratis billeder og grafisk materiale, og online redigeringsværktøjer som Canva sparer dig for dyre licenser til Photoshop.

Der er også inspirationssider som Pinterest, hvor du kan søge efter idéer til dine billeder, og tiden er godt givet ud: Med billeder og video på dit website kan du nemlig forvente en forbedring af dine organiske placeringer, for Google elsker indhold, der skaber ekstra værdi for brugeren.

Vær også opmærksom på, at det er en god idé at optimere dine billeder ved at reducere filstørrelsen, uden at det går ud over kvaliteten. Det har nemlig afgørende indvirkning på hastigheden af dit website, fordi unødvendigt store billedfiler sløver websitet og sænker loadinghastigheden, hvilket medfører en ringere brugeroplevelse.

Du kan nemt reducere størrelsen af dine billedfiler med gratis onlineværktøjer som TinyPNG.

 

#3 Skab mere kontekst med interne og eksterne links

Dine besøgende bruger links, når de navigerer rundt på dit website for at finde det indhold, de søger. Flere interne links er dermed en hjælp til brugeren, som medfører en bedre brugeroplevelse.

Interne links har også den fordel, at dit indhold knyttes tættere sammen, så Google nemmere kan afkode strukturen på dit website.

På den måde kan links medvirke til at skabe hierarki på dit website, så de vigtigste landingssider får tilskrevet relativt mere værdi end andre sider, som er mindre vigtige.

Tilsvarende kan eksterne links til andre websites hjælpe dine brugere videre, så de finder endnu mere god information om det emne, de interesserer sig for. Eksterne links kan også hjælpe dig også med at understrege en pointe, i og med at du kan bakke en påstand op ved at tilføje en pålidelig kilde.

Kort sagt kan eksterne links bidrage til at give brugeren en forbedret brugeroplevelse. Det er derfor, at Google som udgangspunkt tolker eksterne links som tegn på, at indholdet på dit website er relevant.

 

#4 Gør dit indhold nemt at skimme ved hjælp af underoverskrifter

I dag, hvor vi tilbringer adskillige af døgnets vågne timer online på forskellige digitale platforme, bliver vi bombarderet af enorme mængder af budskaber hver eneste dag.

Faktisk er der undersøgelser der viser, at mange amerikanere ser op mod 10.000 reklamer om dagen. Hvis det lyder usandsynligt højt, er det, fordi vi typisk kun registrerer en brøkdel af alle budskaberne i løbet af en almindelig dag.

Det betyder, at du skal gøre dig virkelig umage for at fange brugerens interesse i søgeresultaterne. Og når det lykkes at vække interesse, og brugeren beslutter at besøge dit website, er det lige så vigtigt, at du har gjort indholdet nemt at læse og forstå.

Det kan du gøre ved at gøre dine tekster nemme at skimme, og den mest effektive måde at gøre det på, er ved at tilføje overskrifter undervejs. Det gælder, uanset typen af indhold - ligegyldigt om du besvarer ofte stillede spørgsmål, deler dine bedste skrivetips eller præsenterer dit produkt eller din service.

Når du varedeklarerer afsnittene i dine tekster ved hjælp af overskrifter, kan brugeren nemt og hurtigt navigere i indholdet og finde den information, som vedkommende leder efter. Dermed minimerer du tidsforbruget, hvilket skaber umiddelbar værdi for brugeren ud fra et effektivitetsprincip.

Som tommelfingerregel kan du sigte efter at strukturere dit indhold ved at indsætte en overskrift for hver 300 ord.

 

#5 Optimér dit indhold med inspiration fra din søgeordsstrategi

Først og fremmest skal du sikre, at hver enkelt landingsside på dit website er målrettet ét bestemt søgeord. Så hjælper du nemlig Google til at forstå, hvad dit indhold handler om.

Du skal også sørge for, at søgeordet optræder naturligt i indholdet - både i sidetitlerne, metabeskrivelserne og de øvrige tekster.

Du behøver vel at mærke ikke holde dig til ét bestemt ord, når du skriver. Du kan godt bruge specifikke varianter baseret på søgeordene - det er det, der er kendt som long-tail keywords.

Det kan være en god idé at optimere indhold med udgangspunkt i long-tail keywords, eftersom forskellige mennesker ofte bruger vidt forskellige ord til at beskrive de samme produkter eller services. Når du på den måde tager højde for synonymer og beslægtede søgninger, imødekommer du dine brugeres forskelligartede måder at tænke på.

Konklusion

Med de 5 tips til indholdsoptimering, som du har fået i det her blogindlæg, er du godt på vej mod toppen af Googles søgeresultater.

Rigtig god fornøjelse med arbejdet!

Gæsteblogger | Merete Bjerrum
Gæsteblogger | Merete Bjerrum
Merete Bjerrum er tekstforfatter og kommunikationsansvarlig hos Morningscore, der er et dansk onlineværktøj, som gør det sjovt og simpelt at arbejde med SEO.

Andre har også læst

Google Analytics Guide 2021 - Sådan kommer du igang

Dette skriv er en kort intro med tips og gode råd til Google Analytics, så du hurtigt kan komme i gang og...
Læs mere

5 tips til indholdsoptimering: Sådan kommer du til tops i søgeresultaterne

Indholdsoptimering er et vigtigt fokusområde, når du arbejder med SEO for at nå til tops i søgeresultater...
Læs mere

Google Shopping guide 2021 - Sådan bruger du kostpriser og avanceprocent

Vil du gerne bruge Google Shopping på en måde som kan være mere profitabelt end du gør nu? Så burde du læ...
Læs mere