5 tips til konverteringsoptimering: Sådan toptuner du din shop

Sommeren er over os, men regnen pisker ned. Du kan meget vel benytte de timer, du opholder dig indenfor fornuftigt – ved fx at lave konverteringsoptimering på din shop, så den bliver toptunet til et godt salg efter ferien. Der kan gøres rigtig meget i forhold til konverteringsoptimering i en webshop, som er det helt store lige nu. Det er en kontinuerlig proces, som kan bidrage til at øge omsætningen betragteligt. Der er mange parametre at kaste sig over, men her har vi valgt en håndfuld, som vi selv har beskæftiget os med på dandomain.dk.

praesentation1. Overblik og præsentation

Når en potentiel kunde kommer ind i din shop, er det vigtigt, at han eller hun har nemt ved at finde ud af, hvad der tilbydes. Det skal være nemt at se, at der tilbydes sko til både mænd, kvinder og børn, hvilket kan være illustreret med billeder og tekst. Fx “Her finder du Danmarks største online udvalg af sko til kvinder, mænd og børn”. Den mulige kunde skal ikke være i tvivl om, hvad du sælger – og det skal være lækkert og præsentabelt. Det samme gælder alle øvrige sider i din shop. Du har typisk kun ganske få sekunder til at overbevise dine kunder om, at de skal handle i din shop, så gør det ordentligt. Du kan meget passende stille dig selv disse spørgsmål, når du laver din side: Hvad kan man købe? Hvorfor skal man købe det her? Hvad skal man gøre for at købe det?

 

struktur-navigation2. Struktur og navigation

Gør det nemt at finde dine produkter i shoppen. Sørg for, at strukturen og navigationen er nem og overskuelig. Det kan du gøre ved at segmentere dine varer, så jeg nemt kan finde sportssko til herrer. Segmentér dine produkter og segmentér dine kunder. Hvis jeg leder efter de her Nike sportssko til mænd, så er jeg ikke interesseret i at lande på sportssko til børn. Sæt dig i kundens sted og gør det så nemt at lokalisere og navigere rundt i din shop.

 

splittest3. Splittest

Splittest er altid en et godt værktøj til at teste forskellige ting i din shop. Det kan være alt fra farverne på købsknapperne til størrelsen på billederne. Ved hjælp af Google Analytics kan du se, hvor i din shop, det går galt. Har du fx masser af trafik på din side, lægger dine kunder varer i kurven, men smutter de uden at købe, så kan det meget vel være, at det er for besværligt at checke ud i din shop. Her kan du fx teste på størrelsen af din købsknap, elementer i dit checkout flow som tekst og antal trin. I al sin enkelhed handler det om at sætte dig et mål for, hvad du vil opnå med din splittest og have en tese om, at noget virker bedre end noget andet. Så antager du, at du vil sælge flere Nike sportssko til mænd, hvis du gør købsknappen større, så kan du teste på dette. Som tommelfingerregel bør du kun teste én ting ad gangen.

Her får du en udførlig guide til, hvordan du laver splittest i din shop med Optimizely.

 

CTA4. CTA (call to action)

En købsknap skal fremgå klart og tydeligt. Den skal være nem at spotte for kunden, og typisk vil det være til højre for produktet under prisen. Det er den naturlige læseretning, hvorfor det giver mening at placere den et sted, hvor blikket ender, når vedkommende har fået alle andre relevante informationer om produktet. En CTA og størrelsen heraf er utrolig vigtig, da det handler om at gøre det nemt for dine kunder at finde ud af, hvad de skal gøre for at købe dine produkter. Det er blandt andet her, du kan lave din splittest.

 

billeder5. Billeder

Tag gode billeder af dine produkter og tag rigeligt. Du kan spare dig selv og dine kunder for nogle ressourcer, hvis du tager gode billeder. Skal jeg fx købe nogle lamelgardiner, som jeg kun vil have i sorte uden mønster på, så vil jeg gerne kunne se dem på meget tæt hold og ikke bare som vist eksempel i et hus. Det handler i høj grad om de små detaljer, hvorfor det kan betale sig for dig at investere ekstra tid i at tage gode billeder. Modtager din kunde en vare, som ikke svarer overens med vedkommendes forventninger, kan du risikere, at produktet kommer retur. Så gør dig selv en tjeneste og brug et godt kamera, belys alle mulige vinkler og tag rigeligt af dem, så kunden kan se, hvordan dine varer ser ud.

Vi håber, at ovenstående tips giver dig lyst til at gøre din shop endnu bedre. Vi supporterer ikke de 5 råd til konverteringsoptimering, men vi håber, at du kan bruge det som inspiration til at se indad og optimere din shop, så dine kunder får en bedre oplevelse, og du sælger mere.

Har du ikke en webshop, så lav din egen webshop gratis på Danmark største e-commerce platform.

Dennis Wormark Larsen

Dennis Wormark Larsen

Content Manager at DanDomain
34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.
Dennis Wormark Larsen

Latest posts by Dennis Wormark Larsen (see all)

Dennis Wormark Larsen

34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.