5 tips til SEO-optimering af din DanDomain Webshop i 2019

SEO-optimering af din DanDomain Webshop er et af de bedste midler, du har for at få flere kunder i butikken.

Med SEO, eller søgemaskineoptimering, kan du få en højere placering i Google-søgninger på dit produkt. Du kan også få fat i flere nye kunder, der endnu ikke ved, at det er din vare eller ydelse, som de leder efter.

Det betyder, at med god SEO-optimering kan du potentielt set få flere tusinde besøgende på din side hver måned. Det er kunder, der aktivt opsøger dig og dit produkt.

I denne guide får du 5 tips til, hvordan du laver god SEO-optimering af din DanDomain webshop, og dermed hvordan du vil stige i Googles søgeresultater.

Hvorfor SEO?

SEO går kort fortalt ud på, at du laver forbedringer af din hjemmeside, der fører til, at du stiger i resultaterne på søgninger i Google og andre søgemaskiner.

Jeg fremhæver Google, fordi næsten 96% af alle søgninger i Danmark foregår på Google. Hvis vi har et spørgsmål, leder efter en vare eller skal have løst et problem, så spørger vi Google. Det gør dine nuværende og fremtidige kunder også. SEO-optimering er derfor en vigtig salgskanal for din webshop.

Derudover er organisk trafik fra Google-søgninger i en vis forstand “gratis.” Jo, du kan hyre et SEO-bureau som Bonzer, hvor jeg arbejder, til at lave SEO for dig, men du kan også betale med din tid og gøre det selv.

Oveni det er SEO også en meget troværdig og indbydende form for reklame. Det er, fordi kunderne selv har opsøgt dig.

#1 tip: Udfyld alle felter på din DanDomain webshop korrekt

Det første spørgsmål vi altid stiller os selv, når vi laver en teknisk gennemgang af en af vores kunders DanDomain webshop er: Er webshoppen opsat korrekt?

Vores kunder er passionerede og dygtige inden for deres felt. Men når det handler om at programmere hjemmesider eller lave SEO, kan de godt blive afskrækket af den tekniske opsætning.

Korrekt teknisk opsætning kan være:

  • at du har indtastet din webshops navn korrekt i feltet “Shopnavn”
  • at du kun bruger én overskrift (eller H1) pr. side
  • at du sikrer, at alle dine produkter ligger under de korrekte kategorier.

Det kan for eksempel forvirre Google, hvis din webshop sælger kameraer, men du ikke har lavet separate kategorier for Nikon, Canon, Panasonic m.m., eller hvis tilbehør til kamera ikke også har en særskilt side.

Det kan være en god idé at følge DanDomains egen SEO-checkliste. Så er du sikker på, at det grundlæggende arbejde er på plads.

#2 tip: Find dine kunders søgeord

SEO handler i høj grad om at kende dine kunder. Hvordan søger de efter dine produkter?

Du skal gerne finde søgeord med mange månedlige søgninger. Jo mere specifikke de er, jo mere købsparate er kunden typisk også.

Hvis din kunde for eksempel leder efter sko, kan det være, at de i begyndelsen søger på “gode sko til mænd”, men en søgning som “Nike Air Max 270 React” er næsten et garanteret salg.

Hos Bonzer bruger vi professionelle værktøjer såsom Ahrefs og Moz til at finde de rigtige søgeord, eller keywords, som vores kunders besøgende bruger. Men der er også et væld af gratis værktøjer, der kan hjælpe dig på vej, såsom:

  • Googles egen Keyword Planner
  • AnswerThePublic
  • …og mange flere

Hvis du har opsat Google Search Console på din side, vil du tilmed kunne se, hvilke søgeord dine nuværende kunder har brugt for at finde dig. Alle DanDomain Webshops version 6.0 eller højere kan nemt installere Google Search Console. Det kan du læse mere om her.

Når du skal vælge et søgeord, er det vigtigt, at du er præcis. Selvom Google efterhånden er blevet rimelig gode til at aflæse de søgendes intentioner, kan der være stor forskel på resultaterne på de forskellige formuleringer.

#3 tip: Content skal leve op til search intent

Teksterne på din side bliver læst af dine kunder. De bliver også læst af Googles algoritme. Algoritmen forsøger at forudse, hvor god din side er til at besvare dine besøgendes spørgsmål eller tilfredsstille deres behov.

Det betyder, at dine tekster, når de har fået en god SEO-optimering, er præcise, værdiskabende og bruger det specifikke søgeordet. Skriv også gerne minimum 300-400 ord på de vigtigste sider.

Hvis du kender dit publikums behov og kan vise din ekspertise frem, så vil du ofte ligge højt i Google-resultaterne. Det er derfor en god idé at skrive tekster, der kommer ind på produkternes egenskaber, fordele (sammenlignet med andre produkter) og udbyttet ved at bruge produktet.

Det er vigtigt, at du ikke kopierer teksten direkte fra producentens egen hjemmeside. Ens tekster bliver også kaldet duplikerede tekster. Det hader Google. Derfor ligger sider med duplikeret tekst typisk også allernederst i resultaterne.

De vigtigste sider er oftest forsiden, kategorisiderne og sider for de produkter, du gerne vil sælge mest af. Hvis du har noget viden eller et søgeord, som du ikke ved, hvordan du kan inkludere naturligt på en af de sider, kan du også oprette en blog.

#4 tip: Skriv en skarp metabeskrivelse

En metabeskrivelse er den lille tekst, der fremgår under webshoppens navn i Google-søgninger.

eksempel på metabeskrivelse

En metabeskrivelse skal:

  • Bruge søgeordet tidligt i teksten
  • Være på under 155 tegn
  • Være “sælgende” – gøre det tydeligt, hvad man får ud af at klikke
  • Evt. bruge blikfang i form af ikoner såsom pile, tjekmærker m.m.

Metabeskrivelser har en vis værdi for SEO. Men vigtigere endnu er den det første, dine potentielle kunder ser i Google.

Hvis du gerne vil skrive den absolut skarpeste tekst, findes der mange gode guides til at skrive en metatekst.

#5 tip: Få links til din side ved at lave indhold, andre har lyst til at dele

Sidst, men bestemt ikke mindst, så er antallet af links til din side med til at give dig en bedre placering i Google-søgningerne.

Så hvis du virkelig vil skyde op i resultaterne, skal du lave indhold, som andre har lyst til at linke til. Jo flere links du får fra troværdige og autoritære sider, jo hurtigere vil du kunne komme på førstepladsen i Google.

De ting, som andre oftest linker til, er ekspertviden. Andre vil gerne linke til ting, som giver værdi til den besøgende. Det betyder, at kvalitative undersøgelser, dybdegående brugsguides og interaktive værktøjer især klarer sig godt.

Hvis det også er opsat lækkert med noget grafisk materiale såsom flotte billeder, screenshots, infografikker og informative grafer, så har du skabt en god grobund for at få gode links.


Vil du vide mere om SEO?

Billede af Thomas Bogh fra Bonzer

Gæsteindlæg af Thomas Bogh

Partner & Head of SEO hos Bonzer

Thomas sidder til dagligt som Head of SEO i bureauet Bonzer, hvor de hjælper med at styrke virksomheder landet over på Google. Thomas har erfaret, at mange ikke rigtig ved så meget om SEO, hvorfor de trods flotte webshops har manglende effekt på salget gennem Google. Derfor har han lavet denne ‘step-by-step’-guide til, hvordan du bedre optimerer din egen side.


Hvad er dit bedste SEO-tip? Del det i kommentarfeltet nedenfor.

Maria Schlosser

Content marketing specialist at DanDomain A/S
Elsker at trylle med ord og lave content til vores blogs, hjemmeside, nyhedsbreve og sociale medier. Uddannet cand.public., og har erfaring inden for e-mail marketing, SoMe, copywriting og anden tekstforfatning.
Maria Schlosser

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.