Blog

6 marketing tools du også bør elske

Skrevet af: Anne Nørgaard
14. februar 2019

Valentinsdag - en dag præget af dyre blomsterbuketter, billige marketingtricks og nu også lidt lækkert og helt gratis læsestof.

Vi har fået hjælp af to eksperter, som kommer med deres bud på 3 marketing tools, de elsker.
Måske opdager du nogle tools, du forelsker dig i?❤️

Bruger du et andet tool, som er for godt til ikke at dele?
Smid gerne din kommentar nederst i indlægget.

Blogindlægget er relevant for dig, der har en hjemmeside eller en webshop.


Simon Elkjær, Nutimo

Mit navn er Simon Elkjær, og jeg driver SEO- & Content Marketing Bureauet Nutimo. Derudover er jeg også podcastvært på en podcast, der behandler de samme emner.

Mine 3 yndlings tools har fokus på Content og SEO. De hjælper dig til at komme længere med dit indhold og få bedre resultater på Google.

 

#1 Ubersuggest

Ubersuggest er et gratis SEO tool. 

Du har måske en webshop, hvor du sælger katteudstyr, og en blog, hvor du skriver om relaterede emner. Men du er løbet tør for ideer til blogindlæg.

Indsæt ordet "Kat" i Ubersuggest, og du får en masse relevante søgeord, du kan bruge som inspiration til dine blogindlæg. F.eks. katteracer, katteforsikring eller katteinternat.

OBS! Værktøjet virker bedst på engelsk.

 

#2 Answer The Public

Nu skal du bruge gode overskrifter til dine blogindlæg. Noget, som din kernemålgruppe virkelig går op i, så du kan få en masse relevant trafik.

Du kan f.eks. prøve at gå lidt i dybden med "katteforsikring".

Answer The Public hjælper dig med at finde eksempler på helt konkrete spørgsmål, som din målgruppe kunne finde på at google sig til.

Hvis jeg indtaster "katteforsikring", får jeg blandt andet:

  • Hvilken katteforsikring er bedst?
  • Er katteforsikring lovpligtig?
  • Hvad dækker en katteforsikring?
  • Hvad koster en katteforsikring?
  • Katteforsikring bedst i test.

Nu har du rent faktisk 5 gode overskrifter til 5 gode blogindlæg.

Det er 5 helt konkrete problemstillinger, du kan hjælpe din målgruppe med at afdække.

 

#3 Google Search Console

Efter du har udgivet dine 5 blogindlæg, og de er blevet indekseret i Google, kan du nu hoppe ind i Google Search Console.

Har du ikke allerede opsat dette værktøj? Så skal du i gang. 

Det er Googles eget værktøj, og det fortæller dig, om der er fejl på din side, eller om der er indhold, som Google ikke kan læse.

Programmet har en indbygget rank-tracker, så du kan følge med i, hvordan du ligger på forskellige søgeord i Google.

I menu-punket "Performance" kan du se, hvor meget trafik og hvor mange søgninger, du bliver fundet i.

Her skal du vælge fanen "Sider" og derefter klikke på den side, der rangerer bedst af dine 5 blogindlæg. Det kunne f.eks være "Er katteforskring lovpligtig?".

Når du har valgt den, så isolerer du alle metrikker i "Performance"-menupunktet til kun at handle om netop den side.

Nu skal du så vælge fanen "Queries" eller "Søgeord".

 

Her kommer det smarte....

Nu kan du se alle de ting, der bliver søgt på, som dit blogindlæg fremgår i. Det kan du bruge til at udvide dine blogindlæg og gøre dem mere relevante for læseren.

Det er ikke den med FLEST blogindlæg, der får MEST trafik, det er den med de BEDSTE blogindlæg, der vinder i sidste ende.

Hvis du f.eks finder ud af, at der også bliver søgt på "Hvad sker der, hvis man ikke har en katteforskring?", men at du ikke har været inde på den del i blogindlægget "Er katteforsikring lovpligtig", jamen så har du nu mulighed for at tilføje en hel sektion af relevant indhold, så dit indlæg bliver bedre.

Det bliver både Google og dine læsere glad for.

 

Bonus tip:

Tag et kig på anchor.fm. Det er et gratis værktøj, der hjælper dig til at komme i gang med at udgive Podcast.

En podcast kan være en god måde at supplere sin blog. Samtidig er det en kanal, hvor du kan nå ud til din målgruppe på et helt andet tidspunkt af dagen.

Når du alligevel skriver blogindlæg om emner, som din målgruppe efterspørger, så kan du bruge samme research og informationer i din podcast. Podcast er langt mindre skræmmende at give sig til end video og YouTube f.eks kan være.


Michael Kent Christensen, 1st place

1st Place er et digitalt marketingsbureau med særligt fokus på inbound marketing.
Vi arbejder ud fra en kundecentrisk forretningsmodel, hvor faglighed og gennemsigtighed er i højsædet.

For at hjælpe vores kunder er vi nødt til at finde de bedste tools. Her er 3 tools, vi elsker at bruge.

 

#1 Ahrefs

Ahrefs er et såkaldt “site explorer tool”, som du kan bruge til at finde mange oplysninger (og sandheder) om en hjemmeside.

Som bureau kan du også få stor gavn af Ahrefs og bruge det til at holde øje med din egen side, og - lige så vigtigt - dine konkurrenters sider.

 

 

Du kan holde øje med alt fra siders domæne-rank, URL-rank, linkopbygning til indekserede organiske keywords, forslag til nye keywords og mange flere organiske guldkorn, der er uundværlige, når du arbejder med SEO.

Du kan også bruge Ahrefs til at lure på dine konkurrenters Google Ads, content-strategier og andet. Hvad er det helt præcist, de gør godt? Og hvad kan du lære af det?

Alle disse funktioner kan selvfølgelig eksporteres ud i forskellige formater, ligesom Ahrefs også har en åben API, du kan bruge.

 

#2 Accuranker

Ingen SEO uden rank tracking!

Det er ingen hemmelighed, at SEO er et særligt hjertebarn hos 1st Place. Vi mener, at en stærk organisk tilstedeværelse bør være fundamentet for alle andre digitale strategier - hvad enten du er webshopejer, producent eller B2B-servicevirksomhed mv.

 

 

Vi har testet mange rank tracking tools til at overvåge hjemmesiders organiske placeringer på Google, og vi må bare konstatere, at vi ELSKER Accuranker!

Du kan bruge Accuranker til at overvåge dine egne og konkurrenters placeringer og til at visualisere, hvor du med en minimal indsats kan gøre en stor forskel i søgemaskinerne. Hvilke keywords med høj søgevolumen trænger f.eks. til at få forbedret sine placeringer?

Du kan også integrere det med Google Analytics og Google Search Console, så du hele tiden arbejder med ensartet data.

Accuranker er et MUST HAVE for alle danske virksomheder med digitale ambitioner.

 

#3 HeyLoyalty

Marketingautomatisering er en vigtig del af den digitale kunderejse, og med de rigtige tools som f.eks. HeyLoyalty kan du sætte kunden i centrum og personliggøre markedsføringen på e-mail og SMS.

HeyLoyalty byder på mange funktioner, som du kan bruge til at automatisere dine marketingaktiviteter. Ud fra kundernes adfærd på din hjemmeside/webshop kan du f.eks. opsætte triggers, som automatisk sender mails med et budskab, du vælger. Det kan f.eks. være en velkomsthilsen ved tilmelding til dit nyhedsbrev eller en rabatkode på en vare, som kunden lagde i kurven, men ikke købte.

 

 

Det er nemt og overskueligt at analysere på relevante KPI’er. HeyLoyalty har nemlig udviklet et dashboard over resultaterne, som bliver opdateret automatisk. Her kan du blandt andet tjekke åbningsrate, CTR, CTA, konverteringer og omsætning på dine kampagner eller automatiseringer. Du kan altså hurtigt se, hvad der performer, og hvad der skal optimeres.

 

Kærlighed og smækkys til Simon og 1st Place for at dele ud af de tools, de elsker.
Bruger du et andet tool, som er for godt til ikke at dele?
Smid gerne din kommentar nedenfor.