Markedsføring

7 tips til din Facebook-annoncering

Udnytter du Facebooks mange smarte muligheder for annoncering og retargeting? Vi giver dig her 7 tips til, hvordan du får mest ud af din annoncering.


Facebook er en fantastisk markedsføringsmaskine – både til B2C og B2B-marketing.

For vi har det samme hoved på, når vi tjekker Facebook-opdateringer.

Udnytter du Facebooks mange smarte muligheder for annoncering og retargeting, kan du skabe meget effektive kampagner, samt komme ud til kunder, du ellers andre havde haft en chance for at vise jeres produkter, tjenester eller indhold til.

Vi har talt med Halfdan Timm om Facebook annoncering (Obsidian Digital), som efterhånden bliver en stærkere og stærkere markedsføringsplatform.

Det gælder uanset om du sælger B2C eller udelukkende B2B. I

begge tilfælde kan I bygge målrettede kampagner, der kan nå ud til selv de mest snævre målgrupper.

Med retargeting kan kampagnerne også bestå af flere trin.

Det betyder, at I kan målrette jeres kampagner helt præcist og bruge retargeting til at sikre, at kundeemnerne bliver ved med at blive mindet om jer.

Få installeret en Facebook-pixel

Retargeting kræver, at I får installeret en såkaldt Facebook-pixel på jeres hjemmeside eller webshop.

Det er et lille stykke kode, I føjer til hjemmesiden, der registrerer hvilke Facebook-brugere, som besøger siden.

Pixel-koden registrerer også hvilke sider de besøger, om de efterlader noget i jeres webshops indkøbskurv og andre hændelser på hjemmesiden.

Statistikken over indsamlede oplysninger kan tilgås fra jeres Facebook Business-konto og her kan I også definere, hvilke målgrupper I vil opbygge, samt sætte retargeting-annoncer op for de forskellige målgrupper.

Annoncer for jeres indhold

Sælger I lidt dyrere tjenester eller produkter, som folk normalt skal bruge flere argumenter for at købe, er det traditionelle trick, at få dem til at tilmelde sig jeres nyhedsbrev.

Herefter kan I så sende målrettede e-mails til dem via en autoresponder, der giver dem argumenterne et efter et for at købe af jer.

Men ved at annoncere for indhold på jeres hjemmeside, der tager de besøgende igennem de samme argumenter og så bruge retargeting til målrettet at vise dem annoncer for det ene stykke indhold efter det andet, kan I flytte folk gennem indtil flere skridt i rejsen frem mod at blive kunder hos jer – uden at de behøver at gøre andet, end at gå ind på de af jeres sider, som de ser annoncer eller opslag for.

Tilmelding til mailinglisten uden at folk skal oplyse noget

Ønsker I at få sign-ups til jeres nyhedsbrev, kan I også gøre det med retargeting og de såkaldte lead-annoncer. Herved kan I få vist en annonce på Facebook hos de Facebook-brugere, der netop har besøgt jeres hjemmeside.

I annoncen præsenterer I jeres nyhedsbrev og herfra kan Facebook-brugen så tilmelde sig blot ved at klikke på en knap.  Det er genialt til jeres mail markedsføring, som jo kan sættes på autopilot.

De behøver ikke angive nogle oplysninger – ikke engang deres mailadresse eller deres navn. For når brugeren klikker på knappen, får I alle relevante informationer om brugeren fra deres Facebook-profil. Det øger hurtigt antallet af tilmeldinger til jeres mailingliste.

Nå ud til Facebook-brugere, der minder om jeres kunder og følgere

En anden stærk annonceringsmulighed på Facebook er muligheden for, at I kan få vist annoncer for Facebook-brugere, der minder om de personer, der liker eller følger jer.

Det giver jer mulighed for, at komme ud til personer, som I måske ellers aldrig ville have nået med annoncer andre steder.

Men I kan mere end det.

I kan også bruge brugeroplysningerne fra jeres Facebook-pixel til at finde Facebook-brugere, der minder om de besøgende I har på jeres hjemmeside eller webshop.

Eller I kan eksportere jeres kundedatabase, uploade den til Facebook og bede Facebook vise jeres annoncer for brugere, der ligner jeres eksisterende kunder.

Endelig kan I vælge at hente mailadresser for alle de virksomheder i CVR-registeret, der tilhører en eller flere af de branchekoder, som I er interesserede i at få som kunder. Eller købe adresser fra en adressedatabase. Upload dem derefter til Facebook, så finder de lignende brugere, som de så viser jeres annoncer til.

Det kan være den hurtige genvej til helt nye markeder eller bruges til at finde ud af, hvor interesserede den pågældende målgruppe eller branche er i jeres budskaber, produkter eller tjenester, uden at I skal ud og bruge en masse penge på en dyr markedsundersøgelse.

Snup kunder fra konkurrenterne

En nem måde at blive kendt over for de Facebook-brugere, der liker eller følger jeres konkurrenters sider på Facebook, er ved at tagge dem i jeres opslag.

Så får alle de Facebook-brugere, som følger den pågældende konkurrent besked om, at I har tagget en side, som de følger.

Det kan give jer synlighed hos folk, der måske ellers aldrig ville høre om jer eller ikke vidste, at I kunne levere de samme produkter og tjenester, som jeres konkurrenter tilbyder.

Jo, du kan godt få succes med konkurrencer på Facebook

Du har sikkert hørt, at det ikke kan betale sig, at afholde konkurrencer på Facebook.

For dem som deltager, gør det udelukkende for at vinde det produkt eller den f.eks. rejse, som I udlover.

Det er ikke fordi, de er interesseret i jeres firma og dets produkter eller ydelser.

Det er som sådan også rigtigt nok, hvis du udlodder rejser eller andre ting, der ikke har noget med jeres produkter, tjenesteydelser eller fagområde at gøre.

Men hvis I bruger jeres egne produkter og tjenester, sikrer I, at der er et større sammenfald mellem dem, som deltager i konkurrencen og dem som har interesse for jeres produkter.

Selvfølgelig kan I aldrig helt gardere jer mod dem, der bare deltager i alle de konkurrencer, de kan komme i nærheden af og så eventuelt sælger produkterne, hvis de vinder.

Men ved at vælge jeres egne produkter, sikrer I, at i hvert fald hovedparten af dem som deltager, vil have en eller anden reel interesse i jeres produkt, for at de ønsker at deltage i konkurrencen.

Det betyder også, at de likes eller delinger I får via konkurrencen, tiltrækker mere relevante kundeemner, end hvis I havde udloddet en præmie, der ikke har relation til jeres forretning.

Samtidig bliver udgiften til gaven lavere, da den kun kommer til at koste jer produktionsomkostningerne eller de timer og materialer, der skal bruges til tjenesten.

Mix det hele til en stærk marketing-cocktail

Som du kan se, er der masser af muligheder for at markedsføre jeres firma, jeres produkter og tjenester, jeres indhold eller jeres budskaber meget målrettet og effektivt med Facebook.

Ved at skabe det rigtige mix af retargeting, annoncetyper og poster, kan I udbrede kendskabet til jer væsentlig bedre og mere økonomisk end ved hjælp af andre online annoncemuligheder.

Lignende indlæg