Blog

8 ting i Google Analytics, du lige så godt kan vænne dig til

2. august 2022

Der kommer til at ske noget stort 1. juli 2023 for dig, der arbejder med digital markedsføring, salg eller kommunikation. Det er nemlig denne dato, hvor Google lukker for Google Analytics Universal Analytics, og fremover kun opsamler og viser data i Google Analytics 4 (GA4). Hvis du ikke allerede har migreret, bør du se at komme i gang, for der er ingen vej uden om Google Analytics 4 - med mindre du skifter helt væk fra Google Analytics.

I denne artikel har jeg samlet 8 nye ting ved Google Analytics 4, som du lige så godt kan vænne dig til.

 

1. Alt er event tracking

GA4 opsamler data anderledes end GA Universal Analytics. I GA4 er der ikke sidevisninger, events, goals osv. Al bruger-engagement trackes som events, og nogle af de events kan man sætte som konverteringer. Nogle events er opsat fra start, som f.eks. sidevisninger, mens andre skal konfigureres.

 

2. Bounce rate er ikke bare bounce rate mere

Bounce rate er en af de mest anvendte metrics i Google Analytics Universal Analytics. 

Google har indført en ny metric i GA4, som de kalder engangement rate i GA4. En engaged session er som udgangspunkt, når en bruger besøger websitet i mere end ti sekunder eller besøger to sider. 

Google har genindført bounce rate i GA4, som ellers kortvarigt helt var fjernet som metric. Bounce raten i GA4 er det modsatte af engaged sessioner.  Bounce raten i GA4 viser altså andelen af sessioner, som enten bruger mindre end ti sekunder på websitet eller kun besøger én side. 

Man skal altså være opmærksom på, at bounce raten udregnes anderledes i GA4.

 

3. GA4 bruger ikke views – alt sammen er i ét web stream

I GA Universal Analytics er det ofte nødvendigt at oprette dedikerede views, som kan fokusere på en særlig del af brugerne på websitet. I GA4 findes der ikke views. Her er al data en del af samme datastrøm, hvor man kan oprette segmenter. Der er i øvrigt lidt bedre håndtering af samling af data, som ofte hurtigt blev et problem i GA Universal Analtics.

 

4. Flere dedikerede ecommerce events

Ecommerce har fået mere fokus i GA4. Den gode nyhed er, at der er en række nye events specifikt for ecommerce - f.eks. view_cart. Den savnede jeg ofte selv i GA Universal Analtics.

Den mindre gode nyhed er, at syntaksen for, hvordan produktinformation læses fra datalaget. Derfor kræver det lidt javascript kodning lige at rette det til.

 

5. AI og ML bygget ind fra start

GA4 kommer med forskellige predictive analytics modeller indbygget. Det er f.eks. indbygget at forudsige churn (hvor stor en risiko, der er for at en given kunde forlader din forretning). Det stiller nogle krav til datakvalitet, og det er sjældent nok med én datakilde at kunne forudse churn. Men det er alligevel en interessant feature. GA4 vil også anvende forskellige andre algoritmer til at optimere data-kvaliteten generelt.

 

6. Øget fokus på kundeloyalitet og customer life time value

I GA4 er der nye metrics, som f.eks. customer lifetime value og kundeloyalitet. Det er nogle værdifulde indsigter for dig, som arbejder med ecommerce.

 

7. Bedre integration til Google Ads

Som nævnt er der i GA4 forbedret mulighed for at tracke ecommerce. Det er f.eks. muligt at ramme sine kunder, som er i risiko for at churne med målrettede budskaber og kampagner.

 

8. Mere fokus på privacy

Privacy har længe været et argument for ikke at vælge Google Analytics. Der er dog en række forbedringer på vej. Dels arbejder Google i øjeblikket med Consent mode-funktionen, som skal gøre det nemmere at styre, hvilke data, der må opsamles.

Og senest har Google bekræftet, at data for europæiske brugere opbevares i datacentre indenfor EU.

Google Analytics 4 er fremtidens måde at arbejde med web analytics på. I følge Google i hvert fald. På mange måder er det en mere simpel måde at lave analytics på. Så uanset om du allerede er i gang med GA4 eller først skal til at migrere, bliver du nødt til at forholde dig til GA4.

 

Skrevet af Jan Dalsfort, jandalsfort.dk