(eksempel på USP’er sat på række, hvor Trustpilot indgår)
Test din Trustpilot
Det er efterhånden velkendt, at mange kunder kigger på din TrustPilot inden de foretager et køb. Det er derfor næsten blevet en best practice særligt for webshops, at have oplyst sin trustpilot-score et sted på sit website.
At finde ud af hvilken måde, der har den største impact på din konverteringsrate kan dog være svært at finde ud af, for der er mange måder at gøre det på. Det kan eksempelvis være et lille badge i bunden af siden som mange webshops gør.
Man kan også gøre som DitUr fra Løvens Hule, og lave en hel landingpage med en scrollbar til alle sine anmeldelser. Det ene er ikke nødvendigvis bedre end det andet, og det vil altid afhænge af dine kunder, hvad der fungerer bedst for din forretning.
Her kan du lave en test hvor du har:
- En A version med et lille badge, enten i din footer eller i dine USP’er
- En B-version som har en større og mere fyldestgørende udgave, eventuelt med en scrollbar
- En C-version hvor der ikke er nogen TrustPilot score
Typisk vil du efter tre ugers tid (afhængigt af trafik på din side) kunne se hvilken af de to trustPilot udgaver der virker bedst, eller om det overhovedet er det rigtige for dit site, at have det liggende.
Test forskellige trafikkilder
En lidt mere avanceret test du også kunne prøve er tests baseret på trafikkilder. De fleste testing tools tillader nemlig, segmentering baseret både på device og på traffic source.
Man kunne godt opstille en test, ud fra en antagelse(hypotese) om, at kunder der kommer via fra google, har et langt mindre kendskab til din side, end kunder der kender dit brand, og selv har indtastet URL’en i deres browser (direct traffic). Her kan du med fordel sætte en test op der har kunder fra direct traffic som målgruppe.
Her kan du skifte bløde CTA’er ud med nogle lidt mere konverteringsrettede tekster, eller forkorte nogle af dine lange og forklarende tekster og tilføje en “Kom i gang nu” CTA. Mulighederne er mange, og du kan kun blive klogere ved at prøve det.
Hvilke værktøjer skal man bruge?
Det kræver i de flestes tilfælde ikke mange resourcer at komme i gang med A/B testing. Wordpress har efterhånden en længere række af plugins som tillader det, og Google tilbyder også selv deres gratis tool, Google Optimize, som giver dig mulighed for A/B testing.
Gratis løsningerne er ofte rigeligt til de flestes behov, da de tillader både split og multivariate testing. Der findes også store enterprise løsninger som Convert og Adobe Target. Forskellen på disse og gratis-værktøjerne er, at udover muligheden for splittesting og multivariate testing, vil disse ofte også have mulighed for at oprette tests i deres egne JavaScript editor, teste baseret på cookies (også på tværs af brugerens enheder) og integration af tredjeparts data.
Det kræver altså en hel del teknisk viden, og eventuelt en udvikler der kan kode i JavaScript før disse værktøjer kan benyttes til deres fulde potentiale. Så det er vigtigt at du får afgjort med dig selv, om disse ekstra features er noget du aktivt vil få brugt, eller om gratis værktøjerne afdækker dine behov. Hvis du gerne vil i gang med Google Optimize, kan du læse google egen guide til at komme i gang her.