Som webshopejer jonglerer du sikkert med mange bolde for at opnå succes med din forretning:
- SEO
- Nyhedsbreve
- Adwords
- Og så videre
Lige så lang som listen kan være, lige så svært kan det være at udnytte de mange muligheder for markedsføring – og holde sig opdateret om nye features og anbefalinger.
Hos DanDomain ønsker vi brændende, at I får succes med jeres forretninger. Derfor gør vi meget ud af at tilbyde gratis kurser og seminarer til alle vores kunder.
Det benyttede webshoppen Abeungen sig af. Find ud af, hvilke udfordringer de havde, og hvad de fik ud af at deltage i kurset lige her.
Q&A med Abeungen om deres erfaring med Facebook
Abeungen er en webshop, der sælger børnelegetøj, dåbsgaver, barselsgaver m.v.
Shoppen startede i 2011 og fik i december 2016 nye ejere. For dem var det ikke kun shoppen, der var ny. Administrationen af en Facebook side var også nyt for dem.
Når de lavede konkurrencer på siden, gik det godt, men ellers var følgerne typisk ikke særlig aktive. Og deres opslag kom heller ikke så langt ud, som de ønskede.
Derfor deltog de i DanDomains gratis seminar omkring Facebook annoncering.
I dette interview deler Martin fra Abeungen ud af deres erfaringer med annoncering på Facebook og hvad de lærte af at deltage i seminaret, som blev afholdt af Facebook ekspert Jimmy Vejlemark, fra OnlinePlus, der er en del af DanDomains store partnernetværk.
Hvilke annonceringsmuligheder har I afprøvet på Facebook?
Vi har boostet og lavet annoncer.
Det giver klart flest udfordringer, hvis man ikke 100% ved, om det er rigtigt, det man gør.
Der er så mange valgmuligheder, og er man ikke skarp til Facebook annoncering, så famler man lidt i blinde.
Hvad har største effekt, hvis man vil øge antal følgere?
For os er det klart bedst at lave en konkurrence, som folk deltager aktivt i.
Det kommer ud til mange flere, og man har mulighed for at invitere folk til at synes godt om ens side efterfølgende.
Her ses et eksempel på en af Abeungens konkurrencer på Facebook
Abeungen.dk – “Konkurrencer på Facebook giver mest”
Når man laver opslag med konkurrencer, så er det en god idé at skrive salgspris og linke til produktet.
De personer, ‘som alligevel aldrig vinder noget’, kan blive fristet til at købe varen. Abeungen.dk linker dog ikke til produktsiden i denne konkurrence, men til hele kategorioversigten med bObles tumlemøbler og tumledyr til børneværelset i håb om at øge kundens interesse og dermed øge konverteringsraten.
PROTIP fra DanDomain:
Konkurrencer på Facebook: Opret kun ét opslag, som du opdaterer, når vinderen er fundet.
Dette sikrer dig større rækkevidde og flere interaktioner, hvilket i sidste ende resulterer i en lavere cpc (klikpris). Facebook annoncering er en løbende proces, hvor der altid er mulighed for at optimere din annonce for at opnå endnu bedre resultater til den billigste pris.
Hvad var jeres forventninger til kurset om Facebook annoncering?
Vores forventninger var at gå derfra med nogle gode basis råd og fifs til, hvad man skulle gøre, og hvad man ikke skulle gøre. Derudover havde vi håbet at få konkrete ting, som vi kunne gå hjem og implementere med det samme.
Og det fik vi i den grad også!
Abeungen har haft en Facebook-profil længe, men vi har ikke brugt den optimalt. Så vi lærte bestemt en masse på kurset hos DanDomain.
Det var virkelig et lærerigt og et meget inspirerende møde!
Hvad er jeres Facebook-plan for 2018?
Næste step vil helt sikkert være, at selve vores Facebook-side skal have et løft. Der skal være større sammenhæng med vores nye design på webshoppen, som vi gik i luften med i sommers (se deres nye webdesign her).
På Facebook kurset lærte vi, hvordan man sporer antal salg og nye kunder.
Det er et punkt, som vi desværre ikke har gjort så meget i at kontrollere. På kurset fik vi virkelig øjnene op for, hvor vigtigt det er at kontrollere, hvilke af vores Facebook aktiviteter som rent faktisk virker. Så det er helt sikkert noget, vi skal sætte os ind i fremover.
Dertil vil vi også gerne lave mere med video og animationer, men det kan være en jungle at finde de rigtige værktøjer til dette – og ikke mindst at finde sin stil, som passer til virksomhedens look udadtil. Her kan det klart anbefales at snakke med andre, som markedsfører sig på den måde, og lære af deres viden. Hvis man ikke lige kender nogen, så spørg bare andre selvstændige. Vi har endnu ikke mødt nogen, som ikke vil dele ud af sin viden.
Hvad betyder det for jer, at DanDomain afholder kurser som dette?
Det er så stort et plus i forhold til andre udbydere!
Det er enormt motiverende, at DanDomain afholder forskellige kurser, som man aktivt kan bruge i forbindelse med ens webshop.
Vi har flere gange overvejet at få et professionelt bureau til at administrere vores Facebook annoncering. Men så kom jeres kursus, og så var det jo oplagt selv at sætte sig lidt ind i det – og så kan vi finde ud, hvilke opgaver vi selv kan løse, og hvilke vi måske skal have hjælp til.
Abeungen.dk deltog i seminar, afholdt af OnlinePlus.
Kontakt gerne Jimmy, hvis du har brug for professionel sparring.
Har I gode råd til andre, som gerne vil i gang med Facebook til deres webshop?
Vores klare anbefaling er at snakke med nogle, som har forstand på Facebook og annoncering.
De behøver ikke lave tingene for jer, men det er guld værd, at man får indblik i, hvor meget det egentlig kan, og hvilke ting man med fordel kan gøre, og hvilke ting man skal holde sig fra.
Én ting er, hvad Facebook synes, man skal gøre. En anden ting er, hvad der gavner din forretning. En AHA-oplevelse for os var f.eks., at Jimmy fortalte os, hvorfor man ikke skal bruge boost-funktionen. Den havde vi ellers brugt flittigt.

Har DU lyst til at deltage på et af vores kurser?
Så kan du se og tilmelde dig vores gratis kurser lige her.
Ønsker du at oprette en shop hos os?
>> Bestil webshop demo
Du får 30 dages gratis demo af DanDomain Webshop – og naturligvis adgang til alle vores kurser.