E-handel, hosting og alt midt i mellem

 

16. april 2015
Opdateret 28. maj 2020

Alle virksomheder bør have en domænestrategi

I dette indlæg fortæller vi om, hvor vigtigt det er som virksomhed at have en domænestrategi. Vi kommer med gode eksempler på hvordan og hvorfor samt en vejledende tjekliste, du kan få gavn af.

Indlægget skal anskues som inspiration, der kan bruges af alle domæneejere og interesserede. Er dine domæner din forretning og dit levebrød, er det bestemt værd at overveje.

Det er klart, at større virksomheder med større fordel kan udarbejde en, hvorimod en enkeltmandsvirksomhed måske ikke har det store behov. Dog bør man gøre sig nogle overvejelser herom.

Søg domænenavne >>

Hvad er en domænestrategi?

En domænestrategi er din plan for, hvordan du beskytter din virksomheds online tilstedeværelse. Forstået på den måde at du som virksomhedsejer uanfægteligt har interesse i at beskytte din hjemmeside eller webshop, hvorfra du blandt andet driver din forretning.

Din domænestrategi kan forankres som regelsæt internt i virksomheden og være facitliste, hver gang du foretager dig noget nyt. Se den som firmaets ”Bibel”, som definerer alle nu- og fremtidige aktioner.

Visk tavlen ren og start med at identificere og evaluere, hvilke behov din virksomhed har:

  • ”Hvad har vi behov for at registrere og bruge aktivt”

  • ”Hvad har vi behov for at beskytte og registrere defensivt”.

Ved at have udarbejdet en behovsanalyse, bliver du mere bevidst om, hvilke knapper du skal trykke på.

Dernæst vil du normalvist vælge at have dit virksomhedsnavn som "præfiks". Det vil sige – VIRKSOMHEDSNAVN.ENDELSE. Eksempelvis DANDOMAIN.DK.

Hvis du har registreret et domæne hos en dansk udbyder, har du måske kun valgt domænet MITFIRMA.DK. Nu ligger det alle frit for at kunne vælge MITFIRMA.COM, MITFIRMA.NET eller MITFIRMA.ORG. Det er de såkaldte generiske domænetyper, som alle frit kan registrere mod betaling hos en domæneudbyder.

Det betyder, at uvedkommende kan ”stjæle” dine potentielle kunder ved at registrere sig med dit navn efterfulgt af en domænetype, som du ikke er registreret med. Også kaldt "URL hijacking" eller "typosquatting". "URL hijacking" kan i den grad også ske ved selve domænenavnet. Derfor er det vigtigt, at du optager mulige variationer af dit domænenavn.

De generiske domænetyper (.COM, .ORG og .NET) er et godt udgangspunkt til at begynde med. Produkters navngivning kan udvælges som en del af strategien for at sikre din online tilstedeværelse på fremtidige markeder. På den måde kan du sikre dig imod, at domænehajer opkøber dine domæner.

Står du for at skulle vælge nyt navn til et produkt, vil det for eksempel være uklogt at vælge et produktnavn, hvor produktnavnet efterfulgt af .COM er optaget. Så er der måske allerede nogen, der sidder på markedet. Derfor kan du med fordel vælge produkt- eller brand-navn efter tilgængelighed. Ny kampagner, slogans og produktlanceringer bør overvejes som en aktiv del af domænestrategien.

En tommelfingerregel:

”Tænk som den besøgende. Hvis du går på markedet med et nyt produkt, hvad tænker dine potentielle besøgende så, når de hører reklamen i radioen? Hvad hører de rent faktisk og går hjem og Googler? Hvordan staves det? Kan det her på nogen måde opfattes forkert/anderledes? Og i så fald hvordan?". 

Ved valg og i særdeleshed fravalg af domæner hav da altid in mente, at du på sigt kan skifte retning. Overvej da om en fravælgelse af et domæne, der senere bliver optaget andetsteds, er det værd i forhold til eventuel overtagelse af domænet fra en tredje part eller omkostningerne ved advokatbistand til juridisk overtagelse.

Der er ingen diagrammer og skemaer, du kan gå efter, når du lægger din domænestrategi. Vær realistisk i forhold til omkostningerne ved at registrere alt, men også når du laver risikoberegning ved ikke at have bestemte domæner med.

Prøv vores domænetester og se om dit virksomhedsnavn er ledigt.

Sådan bruger du din domænestrategi

I næste del bliver vi mere konkrete på, hvilke domænetyper samt domænenavne man bør overveje i sin strategi.

Antagelsesvist har du nu gjort dig nogle tanker om, hvad din strategi skal indeholde. Du har dertil også funderet og nedfældet de tanker, du har gjort dig om, hvilket produktområde du vil befinde dig i. Vi kan altså starte fra dit udgangspunkt, som hedder, at du har en handlingsplan for alle kommende produkter og brands. Også for en eventuel ekspansion i markedet.

Næste punkt på dagsordenen er at spekulere i, hvilke domænetyper du skal optage for blandt andet at sikre dig, at andre ikke “hijacker” dine besøgende. Du skal tænke strategisk og overveje, hvilke domæner og mulige stavemåder af dit navn, du skal registrere og dermed optage. Dine domæner behøver ikke partout være i brug, de skal blot være aktiveret. Alene det faktum at du har registreret dem, sikrer dig mod domænehajer.

En god tommelfingerregel er at registrere dit domæne i det land, du vælger at tilknytte din virksomhed/brand. En dansk virksomhed med danske og amerikanske brands kan med fordel registrere alle domæner på .DK, .COM, .NET og .US.

Herefter kan du ud fra dine fremtidsplaner vurdere, om du vil ekspandere til andre geografiske områder samt registrere de deri liggende domænetyper. Som en del af din strategi kan du eksempelvis også have valgt at sætte dig på alle nordiske domænetyper for alle dine nye brands og produkter (.SE, .NO og .FIN), som er gældende for din virksomhed, da du også opererer i Norden. For øvrige markeder kan du vælge at fremtidssikre dig med de generiske domænetyper .COM, .NET, .ORG samt fx .ASIA.

Som tidligere nævnt er en vigtig del af ens strategi selve domænenavnet og dets stavemåde. Lad os eksemplificere det her:

Du har fået nyt produkt i din webshop, som du skal til at lancere. Dertil investerer du i noget reklame i eksempelvis et radiospot. Dit nye produkt er en ny type løbestrømper. Lad os kalde dem ”Runners Choice”. Her er du nødt til at sætte dig i lytternes sted. Hvordan hører de spottet, og hvordan de søger efter det i Google? Staves det “RunnersChoice”, “Runners-Choice” eller “Runner’sChoice”. Der er med garanti flere muligheder for misforståelser, der kan udnyttes af uvedkommende, hvis ikke du har tænkt disse faldgruber med i din strategi.

På fagsprog hedder det “typosquatting”, og det betyder noget nær “fejlstavningsudnyttelse”. Derfor bør du navngive dit domæne således, at der er mindst mulig margin for misforståelser samt optage de domæner, hvor der indgår sammensatte ord med og uden bindestreg.

Et andet træk kaldet “multiple domains” skal forstås som en marketingsstrategi i den forstand, at du kan bruge flere domæner aktivt og på den måde fange besøgende, der skriver dit domænenavn ind på flere domænetyper. Hvis de nu skriver DANDOMAIN.COM, så får de samme indhold som på DANDOMAIN.DK.

Internetbrugere, der hører dit reklamespot i radioen, vil typisk søge på dit domænenavn efterfulgt af de mest kendte domænetyper-.COM, .NET, .ORG, .DK. i en søgemaskine. Det er derfor nærmest essentielt for din forretning, at du optager domænet og aktivt peger det hen på en produktside, da du her også sikrer, at SEO-delen (søgemaskineoptimering) får en positiv effekt.

Sat helt på spidsen er det et attraktiv at være krakilsk i strategi. Hvis andre køber dit domænenavn med en domænetype, du ikke har registreret, kan de potentielt skade din forretning. Der er virksomheder, der lever af at registrere domæner, der ligger op ad dit virksomhedsnavn. De vil måske tilbyde dig at købe domænet, men til en uhørt høj pris. Dertil vil de vise, hvor mange besøgende de har haft, som reelt kunne være gået til dig. Det vil du gerne undgå. Derfor bør du i ethvert henseende spille djævlens advokat og være på vagt overfor alle mulige trusler. Det bedste forsvar er angreb, som man siger. Og det gælder i høj grad også i dette tilfælde.

Tjekliste til din domænestrategi

I den sidste afdeling her præsenterer vi en tjekliste, du kan rådføre dig med, når du lægger din plan for din virksomhed. Igen skal denne skrivelse ses som inspiration til dig og din virksomhed. DanDomain står som altid klar til at rådgive dig, hvis du har spørgsmål til dette eller andet. 

  1. Identificer din virksomheds behov for domæner. “Hvad har vi behov for at registrere og bruge aktivt, og hvad har vi behov for at beskytte og registrere defensivt”. Fortsæt med en nice-to-have- og en need-to-have-liste med tanker på de defensive, offensive og kommunikative krav.
  2. Find din forretnings delområder og underafdelinger, list dem og definér sammen med hovedfirmanavnet, om de har nogen relation til din forretnings online tilstedeværelse.
  3. De generiske domænetyper-.COM og .NET er altid et godt udgangspunkt at registrere.
  4. Dernæst geografisk og geografisk generiske domænetyper som fx .ASIA , .EU og lande/områdespecifikke.
  5. Definér om du vil have sammentrukne ord og/eller bindestreg imellem, eller om du vil bruge domæner med særlige tegn (æ, ø, å) eller latinske betegnelser.
  6. List vare-/produktnavn, brands og registrerede varemærker.
  7. Ud fra ovenstående lav da en liste over navne og domæner med og uden bindestreg. Gennemgå alle på listen og se om der er nogle varianter, der mangler. Eksempelvis med åbenlys fare for stavefejl og særlige tegn (æ, ø, å).
  8. Se om der er varianter/oversættelser, der skal indgå i listen.
  9. Markér så de domæner, der er nødvendige for branding og kommunikation og prioritér dem, der har det største beskyttelsesbehov. Denne prioritering indgår som en risikovurdering ved ikke at optage domænet.
  10. Domæner, som er must-have, kan med fordel registreres for længere tidsperioder, hvis domænet tillader det. I så fald vil der mange gange være en økonomisk gevinst på den lange bane i forhold til discount.

Vi har nu forsøgt at give dig nogle af de værktøjer, vi selv arbejder med til dagligt. Vi oplever jævnligt, at vores kunder er i tvivl om, hvilke domæner de skal registrere.

Derfor kan du med fordel gøre dig selv den tjeneste at undersøge dine behov for nu, men også for fremtiden. Vi håber, det har været til gavn, og du er kommet godt igang.

Har du spørgsmål, er du naturligvis velkommen til at kontakte vores kundeservice på telefon: 87 77 90 45.

Køb billige domæner her >>

Andre har også læst

DanDomains nye webshop er bygget til succes!

Vores nye webshop er propfyldt med funktioner, der letter din hverdag som e-købmand og giver dig de bedst...
Læs mere

Google core update (maj 2020) - sådan undgår du at blive straffet af Google

Google har i begyndelsen af maj udrullet en af deres kvartale opdateringer. De såkaldte “Core Updates” er...
Læs mere

MobilePay Checkout: Lad dine kunder betale på nul-komma-fem! 💸

Giv dine konverteringer et boost med MobilePay Checkout. Lad dine kunder slippe for bøvl med at indtaste ...
Læs mere