Alle virksomheder bør have en domænestrategi (3. del)

Her i sidste del om domænestrategi får du en liste, du kan rådføre dig med, når du lægger din plan for din virksomhed.

1. Identificer din virksomheds behov for domæner. “Hvad har vi behov for at registrere og bruge aktivt, og hvad har vi behov for at beskytte og registrere defensivt”. Fortsæt med en nice-to-have og en need-to-have-liste med tanker på de defensive, offensive og kommunikative krav.

2. Find din forretnings delområder og underafdelinger, list dem og definér sammen med hovedfirmanavnet, om de har nogen relation til din forretnings online tilstedeværelse.

3. De generiske domænetyper-.COM og .NET er altid et godt udgangspunkt at registrere.

4. Dernæst geografisk og geografisk generiske domænetyper som fx .ASIA , .EU og lande/områdespecifikke.

5. Definér om du vil have sammentrukne ord og/eller bindestreg imellem, eller om du vil bruge domæner med særlige tegn (æ, ø, å) eller latinske betegnelser.

6. List vare-/produktnavn, brands og registrerede varemærker.

7. Ud fra ovenstående lav da en liste over navne og domæner med og uden bindestreg. Gennemgå alle på listen og se om der er nogle varianter, der mangler. Eksempelvis med åbenlys fare for stavefejl og særlige tegn (æ, ø, å).

8. Se om der er varianter/oversættelser, der skal indgå i listen.

9. Markér så de domæner, der er nødvendige for branding og kommunikation og prioritér dem, der har det største beskyttelsesbehov. Denne prioritering indgår som en risikovurdering ved ikke at optage domænet.

10. Domæner, som er must-have, kan med fordel registreres for længere tidsperioder, hvis domænet tillader det. I så fald vil der mange gange være en økonomisk gevinst på den lange bane i forhold til discount.

Vi har nu forsøgt at give dig nogle af de værktøjer, vi selv arbejder med til dagligt. Vi oplever jævnligt, at vores kunder er i tvivl om, hvilke domæner de skal registrere. Derfor kan du med fordel gøre dig selv den tjeneste af undersøge dine behov for nu, men også for fremtiden. Vi håber, det har været til gavn, og du er kommet godt igang.

Har du spørgsmål, er du naturligvis velkommen til at kontakte vores kundeservice på telefon: 87 77 90 45.

Køb billige domæner her.

 

Dennis Wormark Larsen

Dennis Wormark Larsen

Content Manager at DanDomain
34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.
Dennis Wormark Larsen

Latest posts by Dennis Wormark Larsen (see all)

Dennis Wormark Larsen

34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.