Markedsføring

Automatisk e-mail marketing til dig med webshop

Med automatiske e-mails kan du tjene penge, så snart du har sat det op én gang. Læs med her og få konkrete tips til at få succes med e-mail marketing.


Der er rigtig mange penge at hente i at bruge e-mail marketing til sin webshop. Forstår man at sætte et e-mail flow op, der bare kører, er det en fortræffelig salgskanal.

E-mailen er stadig det første, vi tjekker, når vi møder ind på arbejde. E-mailen har stadig rigtig stor indflydelse på forbrugerne, og det er en marketingdisciplin, som enhver webshop-ejer bør mestre, hvis man for alvor vil tjene penge.

Med automatiske e-mails kan du tjene penge uden at røre en finger, så snart du har sat det op én gang. Her i indlægget får du masser af konkrete tips til, hvordan du kan få succes med e-mail marketing i din webshop.

Hvad og hvorfor automatisk e-mail marketing?

Automatisk e-mail marketing er en online marketingdisciplin. Begrebet dækker over opsætning af nyhedsbreve/e-mails, som automatisk sendes ud til dine subscribers, når de giver mest mulig mening for subscriberen at modtage.

Det betyder, at du kan sætte en automatisk e-mail op, som sendes ud efter, at den enkelte subscriber har gennemført et køb af et bestemt produkt, kategori eller blot gennemført et køb. Disse kan bruges til opfølgning, mersalg og lignende.

Du kan også sætte en hel serie af automatiske e-mails op, såfremt subscriberen ikke har købt hos dig i en fastdefineret tidsperiode (for eksempel et halvt år). Og listen med idéer fortsætter. Jeg har skrevet en eBog med 12 idéer til automatiske e-mails, som jeg mener, at alle online forretninger bør sætte op – læs den her.

Årsagen – eller nærmere årsagerne – til, at du som webshop-ejer bør overveje at få opsat automatiske e-mails, er mange. Her er nogle af de bedre:

  1. Løbende og helt automatisk omsætning

    Med automatiske e-mails får du mulighed for løbende og helt automatisk at hive omsætning ind. Hvis du for eksempel får opbygget en god og højt konverterende efter-købs e-mailserie, vil der løbende kunne blive lavet mersalg til dine eksisterende kunder. Og det sker vel og mærke helt automatisk.

  2. Fantastisk performance både på reach og konvertering

    For langt størstedelen af vores kunder er det de automatiske e-mails, der virkelig trækker performance opad. Både på åbnings-, klik- og konverteringsraten klarer automatiske e-mails sig fantastisk. Undersøgelser gennemført af blandt andre Epsilon viser, at automatiske e-mails klarer sig 119 % bedre på klikraten end traditionelle e-mails (Kilde).

  3. Du får automatiseret kommunikation til dine kunder, der er nødvendig, men som du måske ikke ellers får eksekveret

    Nogle af vores webshop-kunder har bl.a. fået opsat en opfølgende e-mailserie, som aktiveres efter gennemførsel af subscriberens første køb. En af e-mailene i denne serie indeholder et spørgeskema, som tilbyder kunden et gavekort, hvis han eller hun vil fortælle om den første købsoplevelse. Det sikrer både indhentning af kundedata og mersalg. Smart!

Valg af e-mail marketingsystem

Når du nu ved, at automatiske e-mails fungerer, skal du i gang med at få sat dem op. Og her bliver det både teknisk og en smule komplekst. For når du skal vælge et e-mail marketingsystem, vil du finde ud af, at det er en jungle.

To af de mest populære e-mail marketingsystemer blandt små webshops er Mailchimp og Campaign Monitor. I Danmark findes e-mail marketingsystemet eMailPlatform, som også er en stærk spiller. Hvis du har et hardcore fokus på automatisering, går mine anbefalinger ud til Autopilothq.com.

Og det er blot nogle få af de mange forskellige systemer, der findes.

 

Integration og implementering af e-mail funnel

Når du har fået dit e-mail marketingsystem på plads, skal du først have din webshop integreret med dit e-mail marketingsystem.

Det betyder, at blandt andet købsdata overføres fra din webshop og til dit e-mail marketingsystem på den enkelte subscriber. Hvis du bruger Mailchimp, kan du nemt og hurtigt installere Dandomain app til Mailchimp i din webshop.

Herefter kan du gå i gang med at opbygge dine forskellige automatiske e-mailserier. Men før du kaster dig ud i det store arbejde, er det vigtigt, at du har din strategi på plads.

Overordnet set vil de fleste webshops skulle arbejde med et lead-forløb á la dette:

Ovenstående figur er en forsimpling af oftest meget komplekse subscriber/lead-forløb, men bør alligevel give en idé om, hvordan du bør tænke over din tragt – eller funnel – når du opbygger dine automatiske e-mailserier for din webshop.

Det er vigtigt, at du hele tiden har in mente, at dine subscribers skal ‘skubbes’ længere ned i tragten.

Effektmåling på dine automatiske e-mails

Når du har igangsat dine automatiske e-mails, er det vigtigt, at du fortsætter med den løbende optimering.

Når du skal optimere på og vurdere effekten af dine automatiske e-mails, er det vigtigt, at du kigger på en række KPI’er (Key Performance Indicators).

Her er tre af de mest gængse KPI’er, som du bør holde øje med og optimere ud fra:

  • Åbningsrate
  • Klikrate
  • Konverteringsrate (kræver at du bruger Google Analytics).

De forskellige e-mail marketingsystemer har alle forskellige rapporteringsværktøjer. Hvis vi igen kigger på Mailchimp, kan du under hver enkelte automatiske e-mail tilgå et udvalg af forskellige nøgletal.

Du kan bl.a. under “Links → Click Map” se, hvor i din e-mail, at dine kliks lander. Denne viden kan du bruge til at optimere din automatiske e-mails performance.


SPØRGSMÅL?

Har du nogle spørgsmål til ovenstående og generel e-mail marketing, så tøv ikke med at stille dine spørgsmål herunder.

Tak fordi du læste med!

Lignende indlæg