E-handel, hosting og alt midt i mellem

17. december 2020
Opdateret 21. december 2020

Udvid din B2B-forretning med en webshop

Coronapandemien har i høj grad ændret vores online vaner og skruet op for de antal timer vi bruger online, og det vil sandsynligvis holde ved post-pandemi. Tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af danskere, som handler online er steget markant i 2020. Ifølge en analyse fra DI Handel foretager 82% af professionelle indkøbere deres køb digitalt på grund af tidsbesparelse, hvorimod kun 52% sælger online. Det viser et enormt potentiale, som ikke bliver udnyttet.

Fokusér på de forandringer, der skaber muligheder

Digitalisér dine forretningsprocesser

2020 må siges at være året for forandring på mange niveauer. Med ændringer i samfundets trends og online vaner kan digitalisering accepteres som et bedre middel til at udføre forretningsprocesser. E-handel var allerede en stigende trend før pandemien ramte. Nu har det vist sig at være en katalysator i processen, hvilket kun øger behovet hos brugerne og fremskynder overgangen af handel til internettet. Derfor er det en god mulighed at omstrukturere og reevaluere virksomhedens online strategi.

Kend dine kunders digitale behov

Coronasituationen har været stærkt medvirkende til at accelerere B2B køberens behov for at handle digitalt.

Ifølge DI Handels analyse, giver de danske B2B købere udtryk for, hvordan digitale platforme som giver større tilgængelighed af flere produkter, et bedre PIM system og hurtig levering af produkter, kan være nogle af de grundlæggende faktorer for at skabe en fantastisk online kundeoplevelse.

Et flertal af købere i alle aldersgrupper prioriterer at handle online på grund af fleksibilitet og personalisering, samt funktioner, der hjælper dem med at administrere købsprocessens fulde livscyklus. Det kunne f.eks. være kundespecifikke priser, en udfyldt kurv baseret på tidligere ordre, nemt check-out flow, hurtig levering, 24/7 selvbetjening, osv.

Digitale kanaler, herunder også online markedspladser, er klare favoritter blandt den nye generation af B2B købere i arbejdsstyrken - Millennials, født mellem 1977 til 1995. Ifølge en analyse fra Oracle identificerer over en fjerdedel af B2B-købere (26 %) online markedspladser som deres mest foretrukne indkøbskanal, hvor 97 % af Millennials generelt køber via online markedspladser fremfor anden kanal.

b2b-webshopKilde: https://www.marketingcharts.com/

Skab en effektiv B2B kundeoplevelse på tværs af digitale kanaler med det rette system  

Det digitale rum er utrolig konkurrencepræget. Derfor er det nødvendigt for virksomheder, især inden for B2B e-handel, at differentiere sig og tilbyde kunden lidt ekstra.

I dag har B2B kunder flere valgmuligheder end nogensinde før og kan indsamle alle nødvendige informationer uafhængigt af sælgere. Som følge heraf er der et reelt behov for, at B2B-organisationer digitaliserer og optimerer deres digitale købsoplevelse. Ellers risikerer de at tabe kunden - ikke kun til deres traditionelle konkurrenter, men også nye som Amazon, Alibaba og eBay, som i stigende grad trænger ind på B2B markedet.

B2B virksomheder kræver et system, der kan håndtere deres industri-specifikke behov og den generelle kompleksitet i en B2B købs- og salgsproces. Systemet skal derfor bl.a. understøtte, hvordan B2B-kunder ønsker at købe på tværs af alle touch-points. Fra sofistikeret kontoadministrering til kundespecifikke kataloger giver e-handelsværktøjer, der er udviklet specielt til B2B, virksomheder et forspring i et stadigvæk stigende konkurrencepræget landskab.

How-to guide til at forvandle forandringer til nye muligheder

Det er tid til at udtænke den digitale strategi, der skal sikre, at din B2B virksomheder forbliver konkurrencedygtig i fremtiden.

1.     Gør dit produktkatalog tilgængeligt og synligt

Start med at digitalisere dit katalog for at gøre dine produkter mere synlige og let tilgængelige. Dette vil tiltrække flere kunder og informere hvilke varer, du har på lager. Sørg for at produkterne kategoriseres korrekt, så de vises i de rigtige søgninger.

2.     Tilføj selvbetjening

Når du har digitaliseret dit produktkatalog, kan du tilbyde selvbetjening til kunderne. Dette vil gøre kundernes liv lettere, især når det kommer til genbestilling af produkter, da tiden er knap for mange virksomheder og ressourcerne kan bruges andre steder i virksomheden. Det vigtigste her er, at de også vil betragte dig som en genanvendelig leverandør ved fremtidige indkøb.

3.     Automatiser din salgsproces

Du opnår mange fordele ved at automatisere transaktioner - lige fra reducering af omkostninger per ordre til tidsbesparelse og øget salg. Det kan også:

  • Gøre dine forretningsprocesser hurtigere og nemmere
  • Nemt administrere dit lager ved at forbinde dine ERP- og POS-systemer
  • Tilbyde en bedre kundeoplevelse ved at opfylde flere af kundens krav, udføre nemme returneringer og forbedret kundeservice.

Dette gør køb og salg processen mere problemfri for alle involverede.

Gæsteblog | Emma-Jane Johansson, Dynamicweb
Gæsteblog | Emma-Jane Johansson, Dynamicweb
Marketingassistent hos Dynamicweb

Andre har også læst

5 tips til indholdsoptimering: Sådan kommer du til tops i søgeresultaterne

Indholdsoptimering er et vigtigt fokusområde, når du arbejder med SEO for at nå til tops i søgeresultater...
Læs mere

Google Shopping guide 2021 - Sådan bruger du kostpriser og avanceprocent

Vil du gerne bruge Google Shopping på en måde som kan være mere profitabelt end du gør nu? Så burde du læ...
Læs mere

Mailløsning: Derfor skal du have din egen mailadresse

Hvad er en mailløsning? En mailløsning skal forstås som en mailadresse med sit eget domæne, fx helle@din-...
Læs mere