Black Friday og julen 2018 – Danskerne har ændret købsadfærd

Black Friday 2018 – Årets største handelsdag
Der er under 14 dage til jul og julehandlen er godt i gang.

Black Friday kræver en webshop

Hvis vi sammenligner december-salget med statistikkerne fra de tidligere år, så viser der sig store ændringer i danskernes købsadfærd i 2018.

Blandt DanDomains shopejere var der 18 pct. flere gennemførte køb på Black Friday 2018, sammenlignet med sidste år. Det høje antal ordrer er dog ikke kun hos DanDomain.

“Antallet af pakker er usædvanligt højt” udtaler PostNords distributionschef til Retailnews.

På Black Friday kan vi oplyse en stigning i omsætningen på hele 39 pct. Vi kan hermed slå fast, at Black Friday igen har slået ny rekord! Nets oplyser dog, at omsætningen er 8 pct. lavere i 2018 end sidste år og dermed er der ikke tale om en ny rekord. Her er det vigtigt at bide mærke i, at Nets kun har statistikker fra køb, der er gennemført med dankort og går på tværs af både fysiske og online butikker, hvorimod DanDomain har medtaget data, der kun vedrører dansk e-handel.

Vi kan derfor udlede, at Black Friday har slået endnu en rekord.

Niels Ralund, adm. direktør hos FDIH er ikke overrasket:
“Det er bare nemmere for forbrugeren at handle hjemme fra sofaen
fremfor at stå i kø i de fysiske butikker sådan en dag.”

Læs mere om rekorden hos FDIH,
samt læs artiklen “forbrugere shopper på nettet som aldrig før” – Klik her.

Black Friday kræver efterhånden en webshop, hvis man vil have udbytte af årets største handelsdag.

Cyber Monday 2018

Har denne dag nogen betydning i Danmark?

Når man befinder sig i Danmark er der stort set ingen, der taler om Cyber Monday. Cyber Monday er baseret på, at Black Friday skulle tilhøre de fysiske butikker og Cyber Monday skulle være tilbudsdagen for e-handel på tværs af hele verden.

På trods af, at Cyber Monday sjældent nævnes i Danmark, så havde DanDomain en øget omsætning på over 1/3 sammenlignet med sidste år.

Black Friday flader julen ud

Black Friday konceptet har spredt sig. Rekord mange butikker afholdte både, Black Friday, Black Week og Black Weekend i 2018. Dette vanvittige tilbudsræs betyder, at julehandlen bliver fladet ud. Når vi rammer 1. december er langt de fleste julegaver allerede købt og busiksejerne er i panik over den manglende kø til gaveindpakningen.

Julehandlen er altså spredt ud over en længere periode og starter allerede midt november. Du skal derfor ikke være bekymret, hvis dit julesalg er lavere i år end normalt. Derimod anbefaler vi, at du satser stort på 2. omgang af julen 2018.

Et godt julesalg 2018

‘Vi når det nok’-kunderne er en målgruppe, som du kan regne fast med hvert eneste jul. Blandt disse kunder finder du mange lavthængene frugter. Det kræver blot den rette tankegang – Disse kunder har nemlig brug for en hjælpende hånd. De vil gerne hjælpes og guides i mål.

Klar til 2. omgang af julen?
Vi anbefaler at du går hårdt til ‘Vi når det nok’-kundene.

Send dem f.eks. et nyhedsbrev hver eneste dag, lav et daglig Facebook opslag + sæt fuld skrald på dine annoncer. (gratis AdWords kursus for webshops – Klik her).

Giv inspiration og hjælp kunderne:

  • Kom med gode gaveidéer til konen/manden, til mor/far, til børnene/piger/drenge og til morfar/mormor, samt gaveidéer til ham/hende, der har alt.
  • Sørg for at skilte med returbetingelserne/ombytning af gaver
  • Advar om sidste bestillingsfrist for leveringsgaranti til den 24. december

Vil du have flere gode råd?
WebshopPodcast har udgivet en Black Friday special (find den på YouTube).
Her får du ekspertråd fra både MindRocket, Heyloyalty og GeniAds – tricks der også kan bruges til dit julesalg 2018.

 

Tak for en god Black Friday!

Hos DanDomain er Black Friday forbundet med mange supporthenvendelser
– specielt ugen op til Black Friday!

Vores shopteam havde +40% flere opkald på Black Friday 2018, men langt størstedelen af alle henvendelser var ikke relateret til selve webshoppen, men skyldes det korte udfald der var på selve betalingsgatewayen. Vi oplevede at langt de fleste kunder var venlige og meget forstående.

Trods de mange henvendelser, formåede vores shopteam at holde den gennemsnitlige ventetid på under 7 sekunders ventetid – Godt gået guys!

Tak til jer alle for en god Black Friday.

De bedste julehilsner
DanDomain A/S

Kathrine Svendsen

Kathrine Svendsen

E-handelsspecialist | Marketingkoordinator at DanDomain A/S
Jeg er dedikeret, kreativ og resultatorienteret.
Kathrine Svendsen

Kathrine Svendsen

Jeg er dedikeret, kreativ og resultatorienteret.

One thought on “Black Friday og julen 2018 – Danskerne har ændret købsadfærd

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.