E-handel, hosting og alt midt i mellem

12. december 2019
Opdateret 7. juli 2021

Black Friday når nye højder - online handlen stiger med 26%

Hjemme bag skærmene så vi en uventet stor stigning i online handlen. Flere valgte at blive hjemme med computer, tablet og mobil, og gå på Black Friday-jagt online. DanDomain, SmartWeb og ScanNet har trukket salgstal fra Black Friday 2019 og kan berette om en stigning på 26% sammenlignet med 2018. DanDomain, SmartWeb og ScanNet er nogle af landets største webshopsystemer og fulgte udviklingen tæt i løbet af fredagen.

Stigning på Black Friday på 26% sammenlignet med 2018

FDIH og MobilePay har estimeret en samlet dansk online handel på ca. 750 millioner kroner ved Black Friday 2019, og tallene fra webshopsystemerne peger i samme retning.

Webshopsystemerne DanDomainSmartWeb og ScanNet håndterede ca. 15% af den samlede danske e-handel ved Black Friday i år og kan ud fra deres tal se en klar stigning fra 2018. I 2018 kunne webshopsystemerne berette om en omsætning på Black Friday på ca. 86 mio. kr., hvorimod tallene fra Black Friday 2019 ramte ca. 109 mio kr. Dette svarer til en stigning på 26%.

“Det tyder på, at den stigning vi har registreret blandt DanDomains, SmartWebs og ScanNets webshopkunder, gør sig gældende på tværs af det danske e-handelsmarked. Handlen stiger med 26% sammenlignet med sidste år, og vi kan virkelig se, at webshopejerne har formået at gøre deres kampagner og tilbud ekstra relevante," udtaler Anders Eiler, Salgsdirektør for e-commerce hos DanDomain, SmartWeb og ScanNet.

Flere prøver at sprede tilbuddene ud over ugen

I år ser vi ligeledes en stigning på 7%, når vi sammenligner tallene for hele den såkaldte “Black Week” med sidste år.

“Sidste år kunne vi se en samlet omsætning for hele ugen på ca. 146 millioner kr. I år er dette steget til 156 millioner kr. Selvom webshopejerne har formået at fordele omsætning ud på flere dage, så ser vi dog ikke en lige så stor stigning i Black Week som på selve fredagen. Dog er en ekstra omsætning på 10 mio. kr. selvfølgelig også værd at tage med for vores webshopejere,” forklarer Anders Eiler.

“Det bliver spændende at se, om julehandlen også kommer til at opleve samme stigning. Vi sidder i hvert fald klar til at holde øje med tallene.”

Black Friday 2019 omsætning - graf sammenlignet med de forrige år


Interesseret i at blive del af succesen? Opret din egen webshop i dag eller kontakt Anders direkte på ace@dandomain.

Anders EilerAnders Eiler, Salgsdirektør hos DanDomain

Tilmeld dig DanDomains online kursus i Black Friday markedsføring for webshops.

Jeff Blaavand
Jeff Blaavand
Jeff er CMO hos DanDomain og har arbejdet med digital markedsføring siden 2010.

Andre har også læst

5 tips til indholdsoptimering: Sådan kommer du til tops i søgeresultaterne

Indholdsoptimering er et vigtigt fokusområde, når du arbejder med SEO for at nå til tops i søgeresultater...
Læs mere

Google Shopping guide 2021 - Sådan bruger du kostpriser og avanceprocent

Vil du gerne bruge Google Shopping på en måde som kan være mere profitabelt end du gør nu? Så burde du læ...
Læs mere

Mailløsning: Derfor skal du have din egen mailadresse

Hvad er en mailløsning? En mailløsning skal forstås som en mailadresse med sit eget domæne, fx helle@din-...
Læs mere