Bliver din tekst kopieret? Undgå duplicate content med WhoCopied.me

Ved du, om dine tekster bliver kopieret af dine konkurrenter? Det kan være næsten umuligt at vide, og mange har med garanti fået deres tekster kopieret – helt uden at have kendskab til det.

Du tænker måske, at det da ikke er verdens undergang. Måske du ligefrem har lyst til at børste det af og tage det som en kompliment. Desværre er konsekvenserne af, at nogen kopierer dine tekster bestemt ikke noget, man bør spøge med.

Med WhoCopied.me får du et effektivt værktøj, der fortæller dig, når og hvis nogle kopierer din tekst. Og hvis du gerne vil beskytte dig selv fra tekst-tyveri, er WhoCopied.me et helt essentielt værktøj.

Mit navn er Søren Sieg Jensen, og jeg er dagens gæsteblogger. Til daglig er jeg Head of E-commerce and Campaigns hos Sinful Group, og en af de tre stiftere af WhoCopied.me – og om nogen ved jeg, hvor vigtigt det er at beskytte sine tekster fra gemene tyverier.

I denne artikel vil jeg gerne give dig et indblik i:

  • Hvilke rettigheder du har, når det kommer til tekster
  • Hvad konsekvenserne er, hvis du får kopieret dine tekster
  • Hvem WhoCopied.me er – og hvordan vores værktøj fungerer i praksis
  • Hvad man gør, når man opdager, at nogen har tyvstjålet ens tekst
  • Hvad du, udover det økonomiske aspekt, får ud af at fjerne dine tekster fra andre hjemmesider

Før jeg får alvor går i dybden med, hvad WhoCopied.me er for en størrelse, synes jeg først, at vi skal snakke lidt om, hvad det betyder, når en anden hjemmeside kopierer dine tekster – for det kan faktisk have alvorlige konsekvenser for dig og din hjemmeside. Tror du ikke på mig? Så vil jeg råde dig til at læse med her.

Som brødre vi dele, jeg tager det hele – få styr på din ophavsret

Som brødre vi dele, jeg tager det hele – eller hvad?

Fakta om kopiering:

  • Det er ulovligt
  • Du risikerer, at dine kunder bliver i tvivl om, om det er dig, der har kopieret – og det kan gøre stor skade på dit brand
  • Søgemaskinerne straffer for duplicate content, og du risikerer, at din originale tekst ikke bliver vist (fordi en anden har tyvstjålet den)

Internettet er ikke bare et stort sted, hvor mi casa es su casa. Nej, der er derimod helt klare regler for, hvad der er mit – og hvad der er dit. Du har nemlig copyright på dine tekster, og kopiering er slet og ret ulovligt. Det er der ingen vej uden om. Det er dig, der ejer den tekst, der er på din hjemmeside. Kopiering i enhver form er derfor direkte brud på din ophavsret.

Kopiering af tekster er ikke kun bund-ulovligt. Det er også noget, som kan have store konsekvenser for dig, hvis du ikke gør noget ved det. Ja, for dig – det er nemlig ikke kun tyven, det går ud over.

Hvad sker der, når en anden hjemmeside kopierer dine tekster?

Hvis du sidder med en webshop, blog eller andet, så er der stor sandsynlighed for, at du har oplevet det før – at nogen har snyltet dine tekster. Og hvis du kender det, så ved du også, hvor enormt irriterende og frustrerende det er.

For uanset om du har brugt penge på en tekstforfatter, eller du har siddet med det hele selv, er det frustrerende, at man ikke kender til problemets omfang. Eller for den sags skyld, at man ikke ved, hvordan man griber det an og stopper tyven.

En anden side af sagen er…

Hvis en anden side har kopieret og brugt dine tekster, så går det udover dig.

Ja, det virker jo ikke særlig retfærdigt. Og det er det bestemt heller ikke. Men hvad kan der ske, hvis dine tekster bliver stjålet?

1) Spildt arbejde kan styrke konkurrenter, 2) Google krediterer duplicate content med en dårlig placering, og 3) dit brand lider skade.

1. Spildt arbejde og styrkede konkurrenter: Du kæmper mod egne tekster

Gode tekster kommer ikke dalende fra himlen som et andet Dannebrog. Nej, de koster blod, sved, tårer, tid og penge. I gode tekster ligger timers arbejde, fordi de for det første er gjort interessante for kunderne, og for det andet fordi de er optimeret til søgemaskinerne. Er det samtidig en konkurrent, der bruger teksterne, kan dine konkurrenter rent-free udnytte dit arbejde.

2. Google straffer duplicate content: Kopiering kan gå udover din ranking

Så når en af dine tekster popper op på en konkurrents hjemmeside, så kan det i værste fald gå ud over din placering på Google. Som hjemmesideejer ved du allerede, hvad det kan gøre for en forretning. Lad os bare sige det sådan, at en webshopejers største mareridt er at rage uklar med Google, for det kan køre en forretning i sænk.

3. Dit brand lider skade: Du kan miste troværdighed hos dine kunder

For slet ikke at nævne, hvad det kan gøre for dine kunders opfattelse af dit brand. For hvordan skal de vide, hvem der ejer teksten? Ser de den samme tekst på to forskellige hjemmesider, sås der tvivl om din troværdighed. Og det skader i sidste ende dit brand.

Okay, nu har vi så slået fast, at kopiering af tekst er en alvorlig sag – med store konsekvenser. Men før du går helt i panik, kan jeg berolige dig med, at der findes en løsning. Og den er faktisk ret simpel.

Stop tyven med WhoCopied.me

Så hvordan finder du ud af, om der er listetyve på spil på din hjemmeside? Det gør du nemt og bekvemt ved at bruge værktøjet WhoCopied.me. Med WhoCopied.me kan du:

  • Finde ud af, hvilke af dine tekster der bliver kopieret
  • Finde ud af, hvor på nettet dine tekster bliver brugt

Scriptet fra WhoCopied.me beskytter dit materiale, og kan på den måde fortælle dig, når andre bruger det uden tilladelse. For os bag WhoCopied.me er drivet, at vi gerne vil komme brud på ophavsretten til livs, sætte fokus på problemet omkring kopiering og samtidig gøre det let for folk at opdage teksttyveri – noget, som i dag kan være en stor udfordring for både større og mindre virksomheder.

Den slags tyverier er nemlig noget, vi hos WhoCopied.me alle har mærket på egen krop.

Målet med WhoCopied.me er såre simpelt: At udrydde alle former for copyright-overtrædelser.

Og med vores værktøj kan det faktisk gøres ganske simpelt.

Lidt om os, og hvorfor vi kæmper for copyright

Faktisk så WhoCopied.me dagens lys i ren frustration over, at der ikke fandtes nogle løsninger, der effektivt kunne komme problemet til livs. Fælles for mig, Søren, og Dennis Drejer (CEO hos Rito.dk), var vores indebrændthed og frustration over tekst-tyverier.

For selvom vi ledte med lys og lygte, kunne vi ikke finde nogle værktøjer, der for alvor battede (og fælles for dem alle var, at de var kortsigtede og dyre).

Løsningen blev i stedet, at vi tog sagen i egen hånd – og WhoCopied.me kom til verden. Siden har vi allieret os med udvikler Søren Malling (CTO hos Webability.dk), der gjorde det muligt for os at lancere en gratis, offentlig betaversion af vores software. 

Det var så lidt om vores software, om os og om vores motivation.

Er du så klar til at høre, hvor nemt det er at bruge vores software?

Sådan fungerer WhoCopied.me: Trin for trin

  1. Du opretter en profil på www.whocopied.me
  2. Du installerer javascriptet på din hjemmeside
  3. Du holder øje med menupunktet “My copied content”. Her kan du se, så snart nogle kopierer din tekst

Softwaren fungerer på den måde, at når en anden copy paster din tekst, så efterlader programmet en kode, der “sladrer” og fortæller dig om det. På den måde får du altid besked, når dit originale indhold bliver brugt på en anden hjemmeside uden tilladelse.

På hjemmesiden har du ydermere mulighed for at kategorisere tyverierne som enten åbne eller lukkede sager.

Du finder en videoguide på vores hjemmeside, hvor du får en visuel guide til, hvordan det fungerer.

Du har opdaget, at nogen har kopieret din tekst: Her er dine muligheder

Okay, så der er gået en mus i fælden. Fanget! Og det er jo godt, men hvad gør man så, når tyven er fundet?

Herfra har du som udgangspunkt fire forskellige udfald:

  1. Du kan starte med at stille dem et krav, og håbe på, at de indgår forlig
  2. Hvis ikke det lykkedes, kan du forsøge at ændre kravet (og igen håbe på forlig)
  3. Og hvis det heller ikke lykkedes, har du mulighed for at åbne det, der hedder en småsag
  4. Slutteligt kan ende som en retssag

Om du selv vil stå for det hele, er op til dig. Det kan dog blive en rodet affære, når man hiver ret og lovgivning ind i billedet, så det kan give mening enten at søge hjælp hos os eller rådføre sig hos en helt tredje, der måske specialiserer sig i netop denne type sager.
Vi arbejder lige nu på at indføre en såkaldt “no cure no pay” løsning, der sikrer dig og din virksomhed på den måde, at du ikke behøver at bekymre dig om nogen eventuel risiko.

Så lad os lige opsummere – hvad får du ud af at fjerne dine tekster fra andre sider?

Så hvad vinder du ved at bruge WhoCopied.me?

  • Du beskytter betalt arbejde og styrker ikke konkurrenter
  • Du bevarer dit brands troværdighed
  • Du undgår at komme i bad standing hos søgemaskinerne

Og sidst men ikke mindst har du mulighed for at sætte dig i respekt som virksomhed. For hvilken tyv gider at stjæle fra dig, hvis de ved, at du ikke er bange for at gå i retten for at forsvare dig selv, din virksomhed og dine tekster?

Følg med på webshoppodcast.dk

Prøv den gratis beta-version af WhoCopied.me

Rikke Toft

Online Marketing Specialist at DanDomain A/S
Jeg er en kommunikationsblæksprutte, der er helt tosset med at lave indhold til vores blogs, sociale medier, website og nyhedsbreve 🎉
Rikke Toft

Søren Sieg Jensen

Head of E-commerce and Campaigns hos Sinful Group En af de tre stiftere af WhoCopied.me

En mening om “Bliver din tekst kopieret? Undgå duplicate content med WhoCopied.me

  • 5. juni 2019 kl. 09:25
    Permalink

    Virkelig fedt tool, som er brugbart for alle slags virksomheder! Har også oplevet at folk stjæler artikler og blogindlæg, så det er ikke kun webshops, hvor det er et kæmpe problem.

    Besvar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.