Boost din forretning med e-mails – automatisk og nemt

Hos DanDomain har vi et stort netværk af partnere, som vi samarbejder tæt med på kryds og tværs for at styrke din forretning.

Dine fordele, som kunde hos DanDomain:

Og dertil får vi løbende nye gæsteindlæg her på bloggen, hvor du får lærerige tips til din forretning.

 

Velkommen til Steffen, Kommunikativet APS

Vi vil gerne byde velkommen til dagens gæsteblogger:
Steffen Duelund, Kommunikativet A/S

Steffen beskræftiger sig til dagligt med e-mail markedsføring. Lad dig inspirere af dagens gæsteindlæg, så du for alvor kan komme i gang med at sende nyhedsbreve.

Rigtig god læselyst!
Skriv gerne en kommentar, hvis du kunne bruge indlægget, eller hvis du har spørgsmål til email markedsføring for webshops.

 

Vil du være en del af DanDomain?
>> Bestil webshop demo

Du får 30 dages gratis demo af DanDomain Webshop


 

Sådan kommer du foran dine konkurrenter med e-mail marketing

Hvis ikke en væsentlig del af din omsætning kommer fra e-mail markedsføring, går du glip af en masse forretning!

Så kort kan det siges.

Du kender sikkert Adwords, Google Shopping, Facebook annoncering osv. Men hvad ved du om e-mail markedsføring?

 

Undersøgelse – Send nyhedsbreve fra din webshop

En undersøgelse gennemført for et par uger siden blandt DanDomain Webshop brugerne viste blandt andet;

  • at over 50% sender 1-2 nyhedsbreve om måneden.
  • at 100% mener, at de kan få mere ud af deres nyhedsbrevsliste, end de gør i dag.
  • mere end 60% oplyser, at de ikke har den nødvendige viden til at udnytte deres data og maillister.
  • mere end 65% har ikke fået hjælp og er derfor ikke kommet i gang med e-mail markedsføring.
  • lidt over 60% har ikke automatiseret dele af e-mail markedsføringen, oftest grundet manglende kompetencer, viden eller manglende tid.

Resultaterne af spørgeskemaet lader vi lige stå lidt.

Jeg vil nemlig gerne give dig et par cases, der har haft stor succes, efter de kom i gang med e-mail markedsføring.

 

Nordicmade.dk – En serie af velkomstmails

Nordicmade sælger plakater og rammer. Ejeren, Sinnet, ville gerne have mere ud af sin mailliste og måtte også indrømme, at hun ikke fik sendt de nyhedsbreve, hun gerne ville, grundet manglende tid.

Vi tog en snak om hendes behov og muligheder, og jeg hjalp med ideer til, hvordan nye tilmeldinger kunne indsamles, og ikke mindst, hvordan vi sammen kunne aktivere og skabe salg.

Et af de tiltag vi lavede, var en serie af velkomstmails, fordi:

  • Det fungerer.
  • Det skaber salg.
  • Det afstemmer forventninger.

I skrivende stund har denne serie omsat for 147 kroner pr. afsendt e-mail.

147 kroner pr. e-mail, som er opsat én gang og automatisk byder nye læsere velkommen.

Derudover har Sinnet fra Nordicmade.dk fået mulighed for at folde sin personlighed ud via e-mails og dermed styrke relationen og loyaliteten hos hendes kunder.

”Steffen hjalp mig med at komme godt i gang og resultaterne viste sig hurtigt. Steffen har flere års erfaring indenfor e-handel, og det kan mærkes. Han har bidraget med tips og tricks og generel sparring.” – Sinnet, Nordicmade.dk

 

Nicehands.dk

Nicehands sælger neglelak og neglepleje. Nicehands ville gerne arbejde væk fra betalte kanaler som Adwords, Shopping og Facebook annoncering og udarbejdede en e-mail strategi til formålet.

Nedenfor kan du se et eksempel på, hvordan deres opsætning bl.a. er kommet til at se ud. På hjemmesiden har Nicehands en pop-up (lavet med Getsitecontrol), hvor de lokker med en gratis negleolie, hvis kunderne tilmelder sig nyhedsbrevet. Det er uhyre effektivt og skaber salg på den korte bane.

Sådan ser det ud, når man vil tilmelde sig nyhedsbrevet hos Nicehands

Samtidig har Nicehands fået et lead, som nu kan bearbejdes og skabe mersalg ved hjælp af de automatiserede e-mails samt e-mail kampagner. Den e-mail som din kunde modtager, når de har signet op, skal afspejle det, de er blevet lovet, og samtidig afstemme forventninger til fremtidens nyhedsbreve. Se et udpluk af Nicehands’ velkomstmail her:

Her er et udklip fra den første mail, man modtager, når man har tilmeldt sig Nicehands' nyhedsbrev

 

Det helt store mål med Nicehands’ e-mail strategi er at blive fri for de betalte kanaler, men det sker dog næppe.

Til gengæld behøver Nicehands ikke at opjustere budgettet på de betalte kanaler, hvor der typisk er stor konkurrence og stigende klikpriser, for at holde omsætningen, fordi en større del af omsætningen nu kommer fra e-mails i stedet.

Siden august er 1/3 af omsætningen kommet fra e-mails, og de seneste 30 dage står e-mails for mere end 40% af omsætningen.

”Den seneste måned har været travl, og jeg har ikke fået sendt de nyhedsbreve, jeg gerne ville. Det giver mig stor ro at vide, at de automatiske e-mails alligevel afsendes og skaber forretning.” – Camilla, Nicehands.dk

 

Hvorfor er intelligent e-mail markedsføring så effektivt?

Al statistik viser, at e-mails er den mest omkostningseffektive markedsføring. Det skyldes bl.a., at dit nyhedsbrev er blevet valgt til, kvaliteten af dine opsamlede leads og segmentering af dine modtagere.

Derfor skal du ikke undervurdere e-mail marketing - se de vilde statistikker

 

Dit nyhedsbrev er blevet valgt til

Mange af dine kunder har tilmeldt sig via køb på din hjemmeside.

Når de har købt hos dig, må de siges at være i målgruppen. Har de samtidig takket ‘ja’ til nyhedsbrev, så vil de gerne sælges til i fremtiden. De har givet dig adgang til den hellige gral, nemlig deres indbakke, som mange værner om.

Et godt råd:
Du skal ikke være bange for afmeldinger på dit nyhedsbrev

Har du nogensinde prøvet at undersøge din mailliste og få indblik i, hvor mange der IKKE åbner dine nyhedsbreve? Det er en ret sund øvelse og samtidig en øjenåbner.

Din nyhedsbrevsliste skal helst kun bestå af modtagere, som er interesseret i at høre fra dig.

Sæt pris på afmeldinger, og lav eventuelt en automatisering, hvor slutresultatet af manglende interaktion med dit nyhedsbrev ender i en afmelding. Du skal selvfølgelig give modtageren flere chancer.

Du skal vide, at Hotmail, Gmail (og hvad udbyderne ellers hedder) er mailsystemer, der er styret af algoritmer. Systemerne kan se, om dine modtagere læser dine mails eller ej. Jo færre der åbner dit nyhedsbrev, eller måske bare sletter det, jo større risiko er der, for at din mail ender i spamfilteret hos de modtagere, som faktisk godt vil modtage dine nyhedsbreve.

Jo flere der åbner din nyhedsmail (dvs. jo højere “open rate” du opnår), jo større sandsynlig for at undgå spamfilteret, hvilket betyder, at du når ud til endnu flere modtagere. Det er (endnu) et godt argument for at have styr på sine segmenter, så du kan lave gode – og effektive – automatiske e-mails.

 

Opsamling af leads

Der er forskel på kvaliteten af opsamlede leads, men ét er sikkert. Er de opsamlet via en pop-up eller en formular på din hjemmeside, er kvaliteten høj.

Mange webshopejere har ikke en pop-up midt på skærmen, da man er af den opfattelse, at det er invasivt og anmasende. Men har du egentlig testet det? Læseren må jo være interesseret i det, du sælger eller kan tilbyde – ellers var vedkommende slet ikke på dit website.

Der findes en masse tools til at opsamle leads – nogle er bedre end andre. Det tool, jeg altid anbefaler, er Getsitecontrol. Det er billigt, og det kan alt, hvad du har brug for. Det integreres meget let med Dandomain og endnu lettere til gængse e-mailplatforme som eksempelvis Mailchimp.

 

Segmentering af dine modtagere

Med god e-mail markedsføring er dine opsamlede leads guld værd for dig. Du skal bare vide, hvordan informationerne bedst anvendes. Man kan næsten alt, når det drejer sig om automatiske e-mails, og det kan tilpasses 100% efter ønske.

Når din webshop og e-mailplatform er godt integreret, kan du basere dine e-mails på al tilgængeligt data. Med andre ord bliver dine e-mails kun sendt til modtagere, som opfylder de opsatte kriterier.

Dine modtagerne oplever altså at modtage en e-mail, som er relevant for dem, og ikke bare en e-mail, som er udsendt til hele din liste. Med automatiske e-mails fungerer dette 24/7-365.

 

Er e-mail markedsføring noget for dig?

Hvis du har kunder og gerne vil sælge dem noget – så ja.

Hvis du gerne vil styrke relationen og fastholde dine kunder – så ja.

Hvis du ofte er i mangel på tid – så ja.

Svarene i undersøgelsen øverst viser, at langt størstedelen af de, der har svaret, har et potentiale i maillisterne, som blot skal aktiveres.

Det er ofte manglende tid, eller manglende viden, der gør, at e-mail markedsføringen nedprioriteres. Resultatet deraf er, at mange går glip af forretning, når der kun sendes 1-2 nyhedsbreve pr. måned med manglende segmentering.

Men husk lige én ting!

Når fok har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, er det, fordi de ønsker, at du sender dem mails og sælger noget til dem. I modsætning til de andre betalte kanaler er dine e-mails et aktivt valg hos kunderne.

Det skal du huske, når du kun sender én e-mail pr. måned, fordi du måske er bange for at “spamme” dine modtagerne. Hvis du laver segmenteret indhold, som er relevant for din modtager, er det nemlig aldrig spam.

 

Styrk din forretning og bliv uafhængig af andres algoritmer

Kombineret med gode e-mailkampagner bliver e-mail markedsføring en fortsat vigtigere del af din og dine konkurrenters online tilstedeværelse i fremtiden og en glimrende måde at styrke din forretning på.

Facebook, Adwords, Shopping og mange flere – du kender dem. Markedsføring, der bliver dyrere og dyrere som følge af større konkurrence og stigende klikpriser, når algoritmer opdateres. Du har måske allerede opdaget, at det bliver sværere og sværere at nå dine kunder organisk via Google og Facebook uden at smide en god bunke annoncekroner efter dit indhold.

Men e-mails ryger direkte til dine læsere – de har jo selv inviteret dig til festen. Husk det. Til gengæld kan det godt være, du skal konkurrere med andre mails i indbakken, men så gælder det om at gøre dine mails så relevante som muligt for hver af dine læsere.

Automatiske e-mails er rigtig gode til at holde dine kunder aktive og huske dem på, at du eksisterer. Hvad ville det betyde for dig, hvis dine e-mails gav dig en masse forretning, uden du skulle gøre noget?

Hvis du er interesseret, kan du læse mere om e-mail markedsføring lige her.

 

Med venlige hilsner

Steffen Duelund billede

Steffen Duelund
Kommunikativet ApS
E: info@kommunikativet.dk
T: 71 99 04 94
W: kommunikativet.dk

 

Om forfatteren

Ejer af Kommunikativet ApS.

Har arbejdet med E-handel siden 2013 og har indgående kendskab til Dandomain Webshops. Brænder for god kommunikation og levering af budskaber med en nærværende tilgang med speciale i E-mail Marketing. Kan give råd om SoMe, forretningsudvikling, tekniske løsninger og alt hvad der har med e-mail at gøre.

Maria Schlosser

Maria Schlosser

Content marketing medarbejder at DanDomain A/S
Brænder for (god) kommunikation. Erfaring inden for områder som SoMe, e-mail markedsføring, annoncering, copywriting og web. Elsker at lege med ord og skabe værdi for modtagerne.
Maria Schlosser

Maria Schlosser

Brænder for (god) kommunikation. Erfaring inden for områder som SoMe, e-mail markedsføring, annoncering, copywriting og web. Elsker at lege med ord og skabe værdi for modtagerne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.