DanDomain WebShops klar til Product Listing Ads: Få flere klik og mere salg for færre penge

Større omsætning, færre omkostninger. What’s not to like. Og det er netop, hvad e-købmænd kan få ud af Product Listing Ads, produktlisteannoncer på dansk, som Google lancerede i Danmark tilbage i november.

Har du planer om at få din forretning online – så opret webshops her

Hvordan du kommer i gang, vender vi tilbage til, og har du en DanDomain WebShop, venter der en glædelig overraskelse. Først lidt baggrund om Product Listing Ads, og hvordan de mixer den for enhver købmand berusende cocktail af salg og besparelse.

Blog_PLA_annoncer
Her vises et søgeresultat i Google, hvor DanDomain Shoppen disconetto.dk har produkter med i PLA resultatet øverst til højre.

Kort sagt er det billedannoncer i Google søgeresultater, og du har sikkert allerede set dem. De ligger, som vist her, øverst til højre, når du søger på et produkt, som en eller flere webshops har i deres PLA kampagne.

Googles våben i kampen om online shopperne

Produktlisteannoncer er altså endnu et tilbud fra Google til millioner af annoncører, og erfaringer fra USA tyder på, at tilbuddet kan blive svært, endda dyrt, at takke nej til. Antallet af annoncer er mere end fordoblet, og de har overtaget en stor andel af de klik, der tidligere gik til almindelige AdWords annoncer.

Men hvorfor har Google introduceret en ny annonceform, som er væsentligt billigere end de gamle? Ikke mindst på grund af intens konkurrence fra same-store sales giganterne Amazon og eBay.

Product Listing Ads passer i højere grad til den måde, bl.a. Amazon og diverse prissammenligningstjenester har vænnet os til at handle online. Ekstremt produktspecifikt. Vi søger den billigste og mest komfortable måde at købe et bestemt produkt. Og Google har en plan.

Blog_PLA_Shopping
Med Google Shopping kan brugerne søge produkter og sortere på bl.a. pris og forhandler, og tjenesten er på sigt tænkt som en direkte konkurrent til Amazon. Forbrugere i bl.a. USA kan allerede finde varer gennem Google Shopping, og det er et spørgsmål om tid, før der kommer en dansk pendant.

Product Listing Ads åbner også muligheden for at fremgå i tjenesten Google Shopping, der skal udfordre især Amazon i kampen om at blive fremtidens foretrukne udgangspunkt for varekøb online. Google Shopping er endnu ikke udrullet i Danmark, men det er et spørgsmål om tid, og endnu et godt argument for at komme i gang med Product Listing Ads.

Få flere klik for færre penge

Netop det produktspecifikke er årsagen til, at man kan ’købe sine klik’ billigere med Product Listing Ads end AdWords annoncer. Konkurrencen snævres ind, fordi søgeordene er meget specifikke, f.eks. modelnavnet på en flyverdragt eller det latinske ord for en type blomsterfrø.

Lavere klikpriser er en fordel i sig selv, men produktlisteannoncer har også vist sig at kunne generere højere click-through rater (CTR) end AdWords annoncer. Flere klik for færre penge giver selvfølgelig annoncøren et højere afkast af annoncekronerne.

Har du allerede opbygget en effektiv Google strategi, der placerer dig højt i organiske resultater og/eller AdWords annoncer, er der dog ingen grund til at fortvivle. Introduktionen af Product Listing Ads giver dig mulighed for at få en endnu mere fremtrædende eksponering, og når først du er i gang, kan meget foregå helt automatisk. Nu kommer vi snart til det med fordelen for ejere af en DanDomain WebShop.

En fordel for DanDomain kunder

For at oprette en kampagne med Product Listing Ads kræver Google et såkaldt produktfeed. Feedet er basalt set bare en liste over produkter, men det skal leve op til en række specifikke krav og indeholde beskrivelser af dine produkter inden for bestemte kategorier. Googles søgealgoritme gør så det, at den dynamisk matcher dit produktfeed med det, folk søger på.

Du kan vælge selv at danne et produktfeed i et simpelt Excel-ark og uploade til Google som en csv-fil. Ulempen ved den fremgangsmåde er, at du også selv skal opdatere f.eks. priser og lagerstatus på alle varer. Og Google ser med Lektor Blomme øjne på unøjagtigheder i deres søgeresultater.

Den anden mulighed er at oprette et automatisk feed, enten RSS eller Atom, der trækker opdaterede data f.eks. én gang om dagen. Og nu kommer det. En DanDomain WebShop er forberedt til at levere et RSS 2.0 feed, som vi har sikret lever op til kravene for danske produktlisteannoncer, og fået godkendt af Google.

Flere fordele til de hurtige

Har du en DanDomain WebShop, har du altså samtidig et forspring til at komme i gang med Googles Product Listing Ads. Du kan finde masser af hjælp på Google egne hjælpesider, og på vores hjælpesider finder du en guide til at oprette feedet og koble din shop med Google.

Du kan også allierede dig med en Google specialist. AdWords bureauet Media Function får mange henvendelser fra shopejere, der er ivrige efter at komme i gang med Product Listing Ads, og her er selve produktfeedet en væsentligt faktor.

Blog_PLA_Jacob
E-handelskonsulent Jakob Hofman Pedersen fra Media Function har hjulpet flere DanDomain WebShops i gang med Google Product Listing Ads.

”Barrieren er højere for shopejere, der selv skal finde en programmør til at generere et automatiseret produktfeed. Det løber hurtigt op i flere tusinde kroner. Det er derfor en stor hjælp, at DanDomain shoppen leverer feedet allerede,” siger Jakob Hofman Pedersen, der er e-handelskonsulent og indehaver af Media Function.

Som et dedikeret Google AdWords bureau følger Media Function selvfølgelig udviklingen omkring Product Listing Ads tæt. Jakob Hofman Pedersen er ikke i tvivl om, at de udgør et kæmpe uopdyrket potentiale for danske webshops.

”Det gælder ikke mindst, hvis man kan komme med fra start, hvor konkurrencen er mindre, og man billigt kan opsamle værdifulde erfaringer. Er man oven i købet på et nichemarked, kan potentialet være endnu større, og konkurrencen mindre,” siger han.

Lavere konverteringspriser og flere salg på disconetto.dk

Media Function har blandt andre hjulpet Disconetto.dk, der er en DanDomain WebShop, i gang med Product Listing Ads. Disconetto.dk sælger lyd- og lysudstyr til blandt andre dj’s, og de første erfaringer har været positive.

“Produktannoncer har været en øjenåbner for os i forhold til de traditionelle AdWords annoncer. For vores vedkommende ser vi konverteringspriser, vi aldrig har set lavere og tilmed  flere salg end tidligere,” fortæller Henrik Hansen fra Absolute Gruppen ApS, der driver webshoppen disconetto.dk.

Ifølge e-handelskonsulent Jakob Hofman Pedersen skyldes succesen bl.a., at Product Listing Ads leverer mere kvalificerede klik ind til disconetto.dk. Kvalificerede fordi potentielle kunder ved, hvad de kan forvente, når det kommer til pris, udseende osv.

”Det betyder, at når en potentiel kunde kommer ind i webshoppen, så har han allerede accepteret en stor del af vilkårene for et køb,” siger han.

Kom godt i gang

Vil du i gang med produktlisteannoncer har Jakob Hofman Pedersen fra Media Function et par gode råd til begynderen.

  • Sørg for at dine produkttitler er relevante og beskrivelser er fyldestgørende.
  • Udfyld så mange informationer som muligt, f.eks producent, når du lægger produkter ind i DanDomain shoppen.
  • Prisen for et klik er meget lav, så start bredt ud, evt. med alle produkter i shoppen. Du får meget for selv et begrænset dagsbudget.
  • Når du har fået brugbar data på din kampagne, kan du begynde af opstille afgrænsninger og gøre den mere målrettet.

Media Function er en af mange samarbejdspartner på Danmarks mest udbredte webshop. Find dem alle her.

Har du ikke en DanDomain WebShop? Prøv gratis i 30 dage, og test produktfeedet til Googles Product Listing Ads. 

gratisdemo

 

 

 

 

 

 

 

 

3 tanker om “DanDomain WebShops klar til Product Listing Ads: Få flere klik og mere salg for færre penge

  • 6. marts 2014 at 09:05
    Permalink

    Hej Alle,

    Vi har implementeret PLA, og jeg vil i den forbindelse godt pointere som jeg også via mail har haft en dialog med Dandomain om, så er den tekniske løsning ikke fuldendt og elementer såsom mangel på mulighed for at skrive google category på sine produkter, gør at Dandomain webshops står svagere overfor eventuelle konkurrenter. Vi løste dette issue ved at investere i at trække Dandomain feedet over på en ekstern server og skrive en algoritme og derfra sende feedet fejlfrit ind til google merchant center. Dette blev udført af Cyclop & Co til stor tilfredshed.

    Bemærk at hvis I sælger i flere lande at så skal i have have en multi merchant center account, dette kan googles og tilmeldes når man har oprettet sin første verificeret merchant center-konto. Denne proces blev understøttet af Finch, som er et Fortune 500 firma. Specialiserede i konverteringer på Adwords.

    Det er smart og billigt, men det er meningsløst at have et feed fyldt med fejl/advarsler.

    Vi håber at der kommer flere annoncører på dette medie da det er et solidt skridt fremad og jo flere annoncører, jo mere udbredt bliver det!

    DBH
    Dennis Lorenzen
    IT Projektleder
    Zederkof A/S
    http://www.zederkof.dk

    Svar
    • 31. marts 2014 at 14:20
      Permalink

      Hej Dennis

      Tak for din kommentar. Og beklager det har taget så lang tid at svare. Sagen med vores PLA-feed er, at vi har lavet det ud fra fleste mulige af de oplysninger, der er allerede er tilgængelige i enhver DanDomain shop, så alle shopejere kan komme i gang med det samme. Feedet medtager alle de punkter, Google har angivet som minimumskrav til et PLA-feed, og det har vi haft en dialog med Google omkring, så feedet er ikke som sådan fejlbehæftet, som du skriver. Det har vi Googles egne ord for. En anden ting er så, når Google anbefaler, at feedet indeholder flere elementer, og gør opmærksom på det ved upload af feedet. Det er anbefalinger til at få et bedre feed. Du nævner selv Google Category, som ikke kan trækkes fra shoppen, da det er Google egen globale kategorisering af produkter, og det er fremragende, at I har fået en af vores partnere til at føje bl.a. det til feedet. Som du selv skriver, så bruger I/Cyclop & CO netop det indbyggede feed fra shoppen som udgangspunkt, og vores hensigt har netop været, at shopejere skulle kunne komme i gang med PLA hurtigst muligt for at få et kendskab til dette nye værktøj og desuden bruge feedet til at bygge oven på evt. med hjælp fra en af vores partnere. I begge tilfælde sparer man tid og penge i forhold til, hvis man skulle sætte feedet op fra scratch.

      Mvh

      Jesper

      Svar
  • 13. august 2014 at 20:40
    Permalink

    @Dennis jeg giver dig helt ret i, at det nuværende standard-feed er simpelt og i optimerings øjemed, stort set ubrugeligt. Fedt at Cyclop kunne hjælpe jer med en løsning. Jeg vil i samme omgang – og til evt. andre læsere – slå et slag for Datafeedwatch.com. Et fantastisk værktøj, som jeg næsten dagligt gør brug af i forbindelse med optimering af feeds, heriblandt feeds fra Dandomain shops.

    Jeg “kæmper” jævnligt med andre udbydere, som hænger i bremsen ifht. understøttelse af nye funktioner og muligheder i AdWords, så det er en fornøjelse at Dandomain rykker hurtigt ud med lidt hjælp på vejen.

    God aften! – Jakob Hofman

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.