Dansk E-handels 9 nye trends for 2018

Gæsteindlæg: Jimmy Vejlemark, OnlinePlus
Event: E-handel trends & tendenser 2018 >> Tilmeld nu
Dato: 7. februar i Randers / 22. februar i København

 

Internettets spilleregler ændrer sig hele tiden. For at sikre at du hele tiden er på forkant med ændringer og nye trends laver OnlinePlus, i samarbejde med DanDomain, et seminar om trends og tendenser d. 7. februar i Randers og den 22. februar i København.

Hvad enten du har en webshop eller blot en hjemmeside, er det vigtigt at holde sig opdateret med de nyeste trends og tendenser. Måden hvorpå vi kommunikerer, handler og markedsfører til hinanden på, ændrer sig hele tiden.

Nogle af ændringerne er måske mere essentielle for bestemte typer af hjemmesider/webshops end andre, men vi kan ikke komme udenom, at hvis man ikke følger med tiden, kan man risikere at blive tabt i mængden af udbydere på internettet.

Hos OnlinePlus bestræber vi os hele tiden på at være på forkant med den nyeste viden og knowhow, så vi kan sikre, at vores kunder hele tiden er det. Vi er et landsdækkende digitalt markedsføringsbureau med alt inden for online marketing, designudvikling, programmering, tekstforfatning og salg.

På seminaret d. 7. februar i Randers kommer vi med den nyeste viden på det danske online marked. Der sker rigtig meget for tiden med design, Google, de sociale medier og e-mail marketing. Nedenfor har vi listet nogle af dem, vi mener, er de vigtigste trends i 2018.

 

1. Mobile First Index

Grundet at de fleste søgninger på Google foregår via mobilen, vil Google flytte deres fokus fra computersøgninger over til mobilsøgninger. Begge vil stadig fungere i 2018, men på sigt er det planen, at Google kun vil benytte sig af et index – Mobile First Index.

Det betyder, at vi stadig skal have et stort fokus på responsive hjemmesider. Du skal sørge for, at din hjemmeside kan tilgås på mobiler og tablets. Du skal have et lige så stort fokus på brugervenlighed på mobile enheder som til computere.

 

2. SSL vs. Google Shopping

Google har indført en ny politik. Hvis du ikke har et SSL-certifikat på din shop, vil din konto blive suspenderet i Merchant center. Det betyder, at dine Google shopping annoncer ikke bliver vist.

For rigtig mange webshops er Google Shopping den vigtigste betalte annonceringskilde, og derfor er det i høj grad blevet endnu vigtigere at få et SSL-certifikat på din hjemmeside.

 

3. Fokus på mobilvisning

89 % af den danske befolkning handler på nettet, og ud af disse handler 51% på deres mobilenheder. Det er altså mere end halvdelen af de danske forbrugere, som handler fra deres mobil. Sandsynligvis fordi det er nemt og bekvemt, når man er på farten eller ligger i sofaen.

Det kræves derfor af din hjemmeside, at den er lige så god på mobilen, som den er på den stationære. Menuen på din hjemmeside skal være let at finde og bruge. Ydermere skal man undgå at have for meget, der forstyrrer. Man kan for eksempel fjerne produkter og tekst fra forsiden for at optimere på denne del.


PROTIP fra DanDomain: 
Du kan teste din sides mobilvenlighed via dette Google-værktøj.

Viser resultatet, at din shop ikke er mobilvenlig og responsiv?
Lige nu kan du finde 4 helt nye responsive designs i webshoppens administration. 


 

4. PageSpeed

PageSpeed har altid været vigtigt – og det ændrer sig selvfølgelig ikke i 2018. Din side skal ifølge Google loades på under 3 sekunder. Det er blevet en vigtig faktor i forhold til søgemaskineoptimering, da det tyder på, at det oftest er de hurtigste sider, der vinder kampen om topplaceringen på Google.

Hos OnlinePlus benytter vi selv værktøjet PageSpeed Insights, der er Googles egen. Måden hvorpå du kan forbedre din PageSpeed, er ved, at dine billeder på siden er komprimeret, der er ryddet op i din JavaScript, og der er styr på cache. Hos os siger vi gerne PageSpeed minimum skal ligge på omkring 70 til 80, alt efter indhold. Det er en balancegang mellem fedt indhold og hurtig upload.

 

5. Flere betalingsløsninger

MobilePay har for 3 år i streg været stigende, og det bliver mere vigtigt for forbrugerne at kunne anvende forskellige betalingsløsninger. Både totalt set og isoleret til mobilen er betalingskortenes bid af kagen blevet mindre.

Andelen, som foretrækker MobilePay, er således overordnet set vokset fra 5% i 2016 til 9% i 2017. Isoleret til mobilen er præferencen for MobilePay gået fra 15% til hele 24%. Denne stigning skyldes primært, at flere og flere benytter mobilen som handelsplatform.  Man skal ikke til at finde Dankort og så videre frem, man kan nemt og bekvemt ordne betalingen direkte på telefonen. Det er ekstremt brugervenligt, og det er det, alle efterspørger.

Ydermere vinder Viabill og Klarna også frem. Især Viabill ser vi som en rigtig god løsning til webshopejere med varer til under 2000 kroner. Det er, ligesom MobilePay, nemt og bekvemt at benytte over mobilen, da det ikke kræver et betalingskort op af lommen, blot en Viabill-konto.

 

6. Verificering af domæne på Facebook

Der har siden sommeren 2017 været lukket ned for muligheden for at ændre indholdet i linkbaserede opslag. Grunden til dette skyldes, at der har været mistanke om misbrug fra for eksempel it-kriminelle. De har bevidst ændret i indholdet, så det fremstod som noget andet, end det egentlig var. Derfor lukkede Facebook ned for, at man kunne ændre i det aktive billede, titlen eller beskrivelsen, der følger med opslag som disse.

Men nu har Facebook åbnet op for muligheden igen ved hjælp af Business Manager. Her igennem skal der generes en nøgle, der verificerer dit domænes indhold hos Facebook. Når nøglen er sat op, er det igen muligt at personliggøre indholdet, som du ønsker det.

 

7. Organisk søgning skubbes ned

I starten af 2017 kom Google med en ændring i forhold til annoncerne. Googles ’’Expanded text ads’’ gjorde, at annoncerne blev rykket fra højre side til midten. Den ændring, sammen med Googles My Business, gør, at det organiske søgeresultat skal findes længere og længere nede på siden.

Ydermere er de betalte annoncer udvidet med endnu én annonce. Så i stedet for de tidligere tre er der nu fire 4 annoncer i toppen.

Markedet snakker på den baggrund om, at nummer 1 placeringen på Google er faldet en del i værdi, i forhold til da den organiske placering var synlig i toppen. Det betyder dog ikke, at vigtigheden af den organiske søgning er faldet. Den er blot blevet mere kompleks, og man skal i højere grad markedsføre sig på tværs af medier.

 

8. Forenklede og visuelle udtryk er vejen frem i nyhedsbreve

Kunder, forbrugere, gæster, købere og sælgere har utrolig travlt. Vi vil gerne hurtigt kunne scanne indholdet for vigtig information. For meget tekst i et nyhedsbrev kan hurtigt skræmme læseren væk, uanset hvor godt indholdet måtte være.

Du kan i stedet benytte dig af billeder, video, GIF’s og instagram. Specielt GIF’s har vundet frem. De er gode til at fremhæve særlige elementer og budskaber, og de kan fortælle mere end 1000 ord.

Med Instagrams kæmpe popularitet er de også gode som blikfang i nyhedsbreve. Det skaber genkendelse og gør nyhedsbrevet mere personligt, hvis dit Instagram Feed er i nyhedsbrevet.

E-mail marketing og nyhedsbreve har for mange en stærk ROI i forhold til andre kanaler. Hvis du ikke allerede samler modtagere ind, så skal du virkelig begynde. Det er effektivt, og det giver typisk et stort afkast.

Tip: Læs mere om, hvordan du kan bruge dine kundedata til at lave effektive nyhedsbreve og triggers.

 

9. Der slås hårdt ned på Click Bait

Facebook har igennem længere tid forsøgt at sætte en stopper for Click Bait-overskrifter og vildledende indhold. I slutningen af sidste år kom de igen med 3 nye opdateringer.

De kigger nu i højere grad på de enkelte opslag og hjemmesiders helhed, og derudfra vurderes værdien af hjemmesiden. Facebook har meldt ud, at de ikke tror, dette vil medføre nogle signifikante ændringer til det News Feed, vi kender i dag.

De foreslår dog samtidig, at hvis man anvender nogle af disse tricks, såsom udeladelse af information eller uklare overskrifter, bør man overveje at udtænke konkrete og informative overskrifter til sine Facebookopslag. Det vil gøre, at ens opslag ikke bliver anset for at indeholde Click Bait.

 

Yderligere information

Der vil på seminaret være en udvidet forklaring af alle de nye trends og tendenser. Ved deltagelse i seminaret d. 7. februar vil der yderligere blive uddelt en E-bog med alle trends og tendenser forklaret og deres faldgrupper.

Uanset din hjemmeside eller virksomheds størrelse vil de nye ændringer og muligheder betyde noget for dig. Det vigtigste er at blive set, uanset kanalen der kommunikeres igennem. For at blive set på internettet skal du vide, hvad der rører sig. Find ud af det ved at tilmelde dig her.

 

Om forfatteren

Jimmy OnlinePlus

Jimmy Vejlemark
Partner hos OnlinePlus

Jeg elsker digital markedsføring og brænder i høj grad for at skabe resultater for mine kunder med solid rådgivning på tværs af alle medier. Jeg har været rådgiver i mere end 700 webprojekter, af forskellig art, og holder derudover løbende foredrag og seminarer om online markedsføring over hele landet.

 


TAK til Jimmy fra OnlinePlus!

Som DanDomain kunde får du adgang til gratis kurser året rundt inden for emner som e-handel, design, markedsføring og meget mere.

>> Læs mere og tilmeld dig kurserne her

Det er vores dygtige partnere, som er oplægsholdere på mange af vores kurser.

De besøger ofte vores blog forud for kurset, så du kan få lærerige tips til din forretning.

Skriv gerne en kommentar, hvis du kunne bruge indlægget, eller hvis du har forslag til andre emner, du ønsker, at vi tager fat i på bloggen.


Vil du være en del af DanDomain? >> Bestil webshop demo
Du får 30 dages gratis demo af DanDomain Webshop


Maria Schlosser

Maria Schlosser

Content marketing medarbejder at DanDomain A/S
Brænder for (god) kommunikation. Erfaring inden for områder som SoMe, e-mail markedsføring, annoncering, copywriting og web. Elsker at lege med ord og skabe værdi for modtagerne.
Maria Schlosser

Jimmy Vejlemark

Jeg elsker digital markedsføring og brænder i høj grad for at skabe resultater for mine kunder med solid rådgivning på tværs af alle medier. Jeg har været rådgiver i mere end 700 webprojekter, af forskellig art, og holder derudover løbende foredrag og seminarer om online markedsføring over hele landet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.