Webshop apps

5 tips til den gode leveringsoplevelse

I denne guide deler Shipmondo deres 5 bedste tips til den gode leveringsoplevelse!


En god leveringsoplevelse er vigtig for resten af din kundes oplevelse med dit brand. Gå derfor din leveringsoplevelse efter i sømmene - det gavner dig i sidste ende.

 

Er du helt skarp på, hvad du kan tilbyde dine kunder i købsprocessen? Levering er nok ét af de vigtigste parametre, når det kommer til en god kundeoplevelse. Selve leveringsprocessen er ude af dine hænder, men du kan gøre dine forberedelser og dermed imødekomme en god kundeoplevelse. Husk altid på, at en god leveringsoplevelse, er fundamentet for tilfredse kunder – og tilfredse kunder bliver (forhåbentlig) loyale kunder.

Men hvordan skaber man så en god leveringsoplevelse for sine kunder? Fragtportalen Shipmondo giver dig her de 5 bedste tips.


1. Flere transportører


Det første, og måske også det vigtigste tip, er, at du skal have tilknyttet flere transportører til din webshop. På den måde kan du tilbyde flere services og dermed give de kræsne kunder valgmuligheder.

Det kan være lidt uoverskueligt at finde ud af, hvilke transportører du skal vælge til din webshop, da der er mange muligheder på markedet. Det er endnu en grund til at have flere transportører; du kan helgardere dig og ikke kun begrænse dig til én transportør og dennes produkter og krav.

Flere transportører betyder også flere leveringsmetoder og flere leveringsmetoder imødekommer en bedre købsoplevelse – det er ren win-win.

2. Flere leveringsmetoder

Tilbyd flere forskellige leveringsmetoder, såsom levering til privatadresse, pakkeshop eller levering til erhvervsadresse, og lad dine kunder vælge lige netop dén, der passer bedst til deres behov.

De fleste webshopløsninger giver mulighed for at opsætte flere leveringsmetoder. Du kan også vælge at integrere din webshop med et eksternt system, der kan håndtere leveringsmetoder og fragthåndtering fra forskellige transportører fra én samlet platform.

Med en integration til Shipmondo får du adgang til flere forskellige transportører og samtidig flere forskellige leveringsmuligheder. Nogle eksterne systemer tilbyder også et gratis fragtmodul, så dine kunder også selv kan vælge en specifik pakkeshop. En faktor, der virkelig kan gøre kundens hverdag lettere og dermed skabe værdi - og spare dig for tid.

3. Tænk på det ydre

Købsoplevelsen slutter ikke så snart ordren er lagt. Den fortsætter helt indtil kunden har modtaget pakken og slutter først, når kunden har taget stilling til, om han/hun vil beholde produktet(-erne).

Det betyder, at du også skal sørge for, at din emballage giver en god kundeoplevelse. Her skal du tænkte æstetik, for hvem vil ikke gerne modtage en pæn pakke? Det kan samtidig skabe god reklame for dit brand og styrke dit image.

Når det så er sagt, kan det også en god idé at tænke bæredygtigt. Det viser kunden, at du tænker på miljøet og bidrager derudover positivt til dit image. En god idé er at gøre kunden opmærksom på, at din emballage er bæredygtig. På den måde skaber du værdi for de kunder, der værdsætter det.

Du kan også vælge at oprette aftaler med transportører, der kompenserer for dine forsendelsers klimapåvirkning og på den måde skabe værdi for den grønne kunde - eller du kan udvide din grønne profil endnu mere og sende paperless, når du sender uden for EU. Fjern al unødvendigt papir fra dine forsendelser og print kun det yderst nødvendige.

4. Vær transparent

Skab gennemsigtighed med din kunde i købsprocessen og giv en god kundeoplevelse ved at tilbyde tracking (sporing) af din kundes forsendelse.

Lad kunden følge hele pakkens vej gennem et trackinglink. En god idé er at udforme en personlig besked til din modtager, hvor du indsætter linket via pakkenummeret. Udover at skabe værdi i form af transparens, er en personlig besked også din unikke mulighed for at give udtryk for den identitet, dit brand har og dermed skabe et positivt image. Personlighed og transparens øger kundeloyalitet.

Overvej også at gøre din ordrehåndtering transparent ved at sende en personlig besked ud i hele pakkens proces – fra oprettelsen til afhentning. Det kan for eksempel se sådan ud, hvis du vælger at advisere via e-mail:

Dandomain 2 (1)Og husk altid at være transparent generelt på din webshop. Hav en FAQ om de typiske spørgsmål, du får, eller om de spørgsmål du tænker vil være relevante for din kunde at vide noget om. Det kunne for eksempel være noget om returnering.

5. Skab tryghed

Når du tænker leveringsproces, skal du også tænke returproces. Retur er en ret væsentlig faktor for, at en kunde vælger at handle hos lige netop dig. Skab en attraktiv returproces der er så nem og enkel som muligt og giv dine kunder tryghed i købsprocessen.

Med tryghed menes også, at du har en klar og tydelig kommunikation om, hvordan returprocessen foregår, og hvornår kunden kan forvente at få beløbet tilbagebetalt.

En effektiv løsning på en god returneringsproces for både din kunde og dig, er at oprette en returportal. Den kan spare dig både tid og penge og bidrager til den bæredygtige tankegang fra punkt 4. Du skal blot give kunden et link til returportalen – kan være på enten din webshop eller medsendt i en mail (ja, transparens) – og så skal kunden selv udfylde sine oplysninger og printe returlabel samt returseddel.

Du kan selv bestemme og opsætte på din portal, hvor returpakkerne skal sendes til, og om det skal koste noget.

Dandomain 3 (1)

Gæsteindlæg af Shipmondo

Du kan læse mere om alt det og meget mere hos Shipmondo, og har du nogle spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte dem.

 

 

Lignende indlæg