Derfor skal du hastighedsoptimere din webshop
Har du gået med en overvejelse om at få lavet en hastighedsoptimering af din hjemmeside? Så er det bestemt en god overvejelse, du har haft. Hastigheden på internettet er vigtigere end nogensinde før, og hurtige hjemmesider outperfomer langsomme hjemmesider.
Hjemmesidens hastighed er afgørende, fordi det direkte påvirker brugeroplevelsen. Folk er blevet vant til øjeblikkelig tilfredsstillelse online og forventer, at hjemmesider indlæses lynhurtigt.
Tager en hjemmeside for lang tid om at indlæse, er der stor sandsynlighed for at de besøgende bliver frustrerede og forlader siden, hvilket resulterer i en høj bounce rate. Det er både negativt for hjemmesidens konverteringsrate, men det påvirker også sidens rangeringer på Google negativt.
Af disse grunde, og mange andre, er det vigtigt at sikre, at en hjemmeside indlæses hurtigt for at give en positiv brugeroplevelse og opretholde en stærk online tilstedeværelse.
Hastighedsoptimerede DanDomain webshops
Paustian og Grejfreak.dk er to DanDomain webshops, som har fået lavet en hastighedsoptimering af bureauet Riised. Det har på ganske kort tid resulteret i imponerende resultater.
Paustian.com: Bedre rangeringer på Google og kvalitetsresultater på Ads
Når man tester Paustian.com på Google PageSpeed Insights, har det resulteret i, at deres hastigheder er steget henholdsvis fra 61/100 til 96/100 på computer og 11/100 til 73/100 på mobil.
Disse nye hastigheder medfører bl.a.:
- Bedre rangeringer på Google, som skaber mere organisk trafik for webshoppen.
- Bedre Quality Scores, som skaber et mere effektivt annoncebudget, hvor de sparer op mod 30%. Quality Scores er Google's måde at vurdere relevansen og kvaliteten af en Google Ad. Hvis Google vurderer, at en reklame er relevant og af høj kvalitet, medfører det, at reklamen får en høj Quality Score. En høj Quality Score betyder, at reklamen prioriteres højere og promoveres billigere.
- En lavere bounce rate, også kendt som afvisningsprocenten på dansk, som angiver andelen af besøgende, der forlader hjemmesiden uden at interagere med andre sider på sitet. Det har betydet, at færre personer trykker frustreret væk fra hjemmesiden, inden de er kommet ind, fordi den er langsom.
- Højere konverteringsrater, som gør, at en større procentdel af deres besøgende bliver omdannet til kunder.
GrejFreak.dk: En øget konverteringsrate på 30%
Når man tester Grejfreak.dk på Google PageSpeed Insights, har det resulteret i, at deres hastigheder er steget henholdsvis 51/100 til 97/100 på computer og 6/100 til 73/100 på mobil.
Ligesom hos Paustian.com har GrejFreak.dk oplevet store fordele, der positivt har påvirket deres rangeringer på Google, reduceret deres bounce rate og øget deres konverteringsrate
Faktisk har GrejFreak.dk allerede nu oplevet en stigning i deres konverteringsrate på 30%, hvilket for alvor kan mærkes på både top- og bundlinjen.
"Hastighedsoptimering er rygraden på en webshop. Core Web Vitals er Google's førende rankingfaktor, og derfor er det vigtigere end nogensinde før, at man har en lynhurtig webshop",
- Kim Rosendal - Riised, Officiel DanDomain partner.
Du kan læse mere om Riised's erfaring med hastighedsoptimering af DanDomain webshops lige her.
Derfor skal du overveje at få lavet en hastighedsoptimering
Der er mange gode grunde til at overveje en hastighedsoptimering af din hjemmeside. Når du får lavet en hastighedsoptimering, påvirker det nemlig din hjemmeside både direkte og indirekte. Det vil sige, at der både sker en direkte positiv effekt på din hjemmeside, men der vil også løbende opstå mange vigtige indirekte påvirkninger.
Nedenunder går vi i dybden med nogle af de primære effekter, som du kan forvente af at få lavet en hastighedsoptimering af din hjemmeside.
Primære effekter af hastighedsoptimering af din hjemmeside:
- Bedre placeringer på Google
- Bedre Quality Scores
- Øget konverteringsrater
- Forbedret brugeroplevelse
- Lavere bounce rate
1. Bedre placeringer på Google
Google's algoritme betragter hastigheden på din hjemmeside som en af de vigtigste rankingfaktorer. En hurtigere hjemmeside har større chance for at rangere højere i søgeresultatsiderne (SERP'er), hvilket fører til øget synlighed og organisk trafik.
Det er bl.a. vigtigt, at din hjemmeside lever op til Google's Core Web Vitals, så din hjemmeside kan lande i toppen af Google. For at bestå Core Web Vitals skal du opfylde eller overgå målet for "God" i Core Web Vitals kategorierne for 75% af dine besøgende i en 28-dages periode. Generelt betyder det, at tre ud af fire besøgende skal opleve målene som "God" eller bedre.
Er du i tvivl om, hvad Google's Core Web Vitals er, så er det heldigvis ikke så kompliceret, som det måske lyder. Google's Core Web Vitals er et sæt parametre, der betragtes som de vigtigste målpunkter for en hjemmesides performance. Hastighed er en stor del af Core Web Vitals, og en hastighedsoptimering vil derfor betydeligt øge sandsynligheden for, at din hjemmeside lever op til Core Web Vitals og dermed opnår bedre rangeringer på Google.
2. Bedre Quality Scores
Hjemmesidens Quality Scores vil blive betragteligt forbedret. Jo højere din Quality Scores er, jo mindre tager Google for dine Ads og jo højere prioriterer de, at dine reklamer skal dukke op over dine konkurrenters.
3. Øget konverteringsrater
Hastighedsoptimering af hjemmesider fører til forbedrede konverteringer. En hjemmeside, der indlæses hurtigt, får besøgende til at blive længere og øger sandsynligheden for, at de tager handling, hvilket fører til bedre konverteringsrater.
Flere studier peger på, at din konverteringsrate stiger med cirka 17% for hvert sekund din hjemmeside indlæses hurtigere.
4. Forbedret brugeroplevelse
Ved at have en hurtigere hjemmeside, forbedres brugeroplevelsen for dine besøgende, hvilket øger chancerne for, at de, som nævnt tidligere, forbliver på dit websted i længere tid samt udforsker flere af dine sider. Dette betyder, at engagementet for dit websted forbedres, som kan medføre, at konverteringsraten også forbedres.5. Lavere bounce rate
En hurtigere hjemmeside har en lavere bounce rate, da besøgende har tendens til at blive længere på webstedet og tjekke flere sider.
Når indlæsningstiden på en hjemmeside stiger fra 1 til 3 sekunder, vil risikoen for, at den besøgende forlader hjemmesiden, ifølge Google, stige med 32%. Stiger indlæsningstiden fra 1 til 5 sekunder, så er risikoen oppe på 90%. Tager det helt op til 10 sekunder for hjemmesiden at indlæse, så stiger risikoen til 123%.
Ønsker du optimere din hjemmeside eller webshop? Så kan du læse meget mere om Riised her.