Det kan ikke siges ofte nok: Konvertering, konvertering, konvertering – artikelserie (5/6)

Hvor ofte kigger du på s. 2 eller 3, når du søger på Google? Det er sjældent, ikke? Vi finder oftest det vi søger på side 1, og behøver derfor ikke lede yderligere. Det gælder også de kunder du gerne vil have fat i. Det gælder altså om at blive set! Og når du har fået dem ind på din shop, skal det også gerne resultere i et salg. Derfor vil vi i denne artikel sætte fokus på søgemaskineoptimering og konverteringsraten.

Har du ikke dine egen webshop? Opret din egen webshop nu og prøv gratis i 30 dage.

Søgemaskineoptimering – er det noget for mig?
Ja, det er det bestemt. Søgemaskineoptimering (SEO)* kan sørge for, at din shop bliver set, ved at fremme dens placering i søgemaskinernes resultater, f.eks. Google og Bing, da flere visninger naturligvis bør give flere salg. Derfor er SEO i dag blevet en central del af at gøre forretning på nettet.

Frem i køen
SEO er en uundgåelig del af at have en webshop, og derfor utroligt vigtigt, at forholde sig til. Det er i realiteten en proces der aldrig ender, og det kræver opmærksomhed og konstant optimering af din shop eller hjemmeside. Det afgørende er din webshops placering i søgemaskinerne, og at få den højst mulige placering. Som med meget andet gælder det også her om at skille sig ud, og hovedsageligt om, at have unikt indhold på din shop. For at formidle vigtigheden af SEO:

–    92 % af kunderne på nettet bruger søgemaskinerne til at finde den relevante shop eller hjemmeside

–    Søgetjenesterne er nogle af de mest anvendte hjemmesider på nettet

–    Google står for 90 % af danskernes søgninger

–    Synlighed i søgemaskinerne skaber bedre kendskab til brands end tv-reklamer, radio og trykte medier

Google AdWords
SEO er et omfattende, men vigtigt projekt, og det kan betale sig at sætte tid af til det. Kender du f.eks. Google AdWords? Du har garanteret set massevis af dem, uden at tænke videre over det. AdWords er de annoncer du ser i højre side, når du søger på Google. Annoncerne er baseret på søgeord, og det er disse ord du kan købe hos Google. Et eksempel; du sælger fodboldtrøjer, og har købt ordene fodbold og trøje, og derved vil dine annoncer blive vist, når der i Google søges på disse ord. Som tillæg kan du også købe relaterede ord, f.eks. benskinner, DBU og shorts. En kunde der har søgt på benskinner, kunne nemlig også sagtens være interesseret i trøjer. Din opgave ved AdWords er derfor, at finde de ord som du mener dine kunder søger på, når de leder efter fodboldtrøjer. Dette er naturligvis en kort og simplificeret forklaring. Det er som sagt et meget stort område, men nu har du måske et lille overblik over de muligheder der ligger i AdWords, og måske tænker du allerede over hvilke søgeord kunder bruger for, at finde netop din shop.

 Fodboldtroje

Google Analytics
Et effektivt redskab til at spore aktiviteten på din shop er Google Analytics. Her kan du se, hvad dine besøgende foretager sig: forlader de shoppen fra en bestemt side, på hvilken side starter deres besøg og mister du dem et bestemt sted i bestillingsflowet? Du vil også kunne se, hvor dine besøgende kommer fra, dvs. hvilke kanaler der leder besøgende til din shop, samt hvilke ord de har søgt på, for at finde din shop. Analytics gør det altså muligt, at aflæse dine besøgendes færden, og viser klart hvilke sider der trænger til optimering.

Det kan være små ændringer, der ender med at gøre den store forskel, men det handler primært om at give dine besøgende så god en oplevelse som muligt. Måske er det en ny menu eller et nyt topbanner, der får stor betydning for den besøgendes navigation på siden – og dermed også købsoplevelsen. Ultimativt, kan det udgøre forskellen på, om der bliver afgivet en ordre eller ej.

Måleenheden for din shops succes
Performance betyder alt. Og har du en webshop afhænger dens performance af mange forskellige ting, og kan derfor måles på, mange forskellige måder alt afhængig af, hvilke effekter du ønsker at se. Samtidig kan der være stor forskel på hvordan en webshop performer, alt efter hvilke markedsføringskanaler der benyttes. Du kan markedsføre din shop ved at give dine eksisterende kunder et godt tilbud i et nyhedsbrev, eller lokke nye kunder ind i butikken ved hjælp af bannerannoncering eller Google AdWords. Dette medfører, at sammensætningen af trafikken varierer på tværs af webshops, og dermed har en naturlig indvirkning på dens performance.

Det kan koste mange markedsføringskroner, når du ønsker besøgende i din shop, og derfor skal udgiften gerne føre til, at så mange som muligt foretager et køb, når de har fundet vej til din shop. Som webshopkunde er det nemt at forlade en shop midt i en handel, for at vende tilbage på et senere tidspunkt, når man er helt sikker på sit køb. Du kender det garanteret: du har lagt et par varer i kurven, men du bruger også lidt tid på at surfe fra shop til shop, indhente yderligere information, og sammenligne priser, inden du placerer den endelige ordre – og muligvis i en anden shop end den du oprindeligt havde forestillet dig. Netop derfor er det væsentligt at måle på, hvor meget din webshop får ud af de besøgende ved hjælp af en god måleenhed for dens performance.

Der er foretaget mange undersøgelser for at finde den måleenhed der bedst afspejler en webshops performance og succes. Og det handler hverken om besøgstiden, kundeloyaliteten eller antal besøg. Men derimod om konverteringsraten, da netop den måleenhed har direkte kobling til webshoppens profitabilitet. Det kan nemlig være både omkostningstungt og nytteløst, at tiltrække en masse besøgende til din shop, hvis ikke indsatsen kaster ordrer af sig.

Konverteringsraten
Konverteringsraten i en webshop påvirkes negativt, hvis det ikke er nemt at navigere på siden eller gennemføre købsprocessen.

”Konverteringsraten er en refleksion af din effektivitet,
og kundernes tilfredshed med det du har præsenteret på dit website”
Eisenberg, 2009

Hvis et stort antal besøgende forlader webshoppen uden at lægge en ordre, er det en indikation af, at der er noget, der ikke fungerer optimalt. Årsagen til en svag konverteringsrate kan være alt lige fra et design, der ikke er brugervenligt, mangel på evne til at skabe troværdighed og tryghed overfor kunden, eller at shoppen ikke giver tilstrækkelig information omkring produkterne. Her er det oplagt at benytte Analytics til at se hvor på shoppen du mister kunden, og optimere derefter. 

Konverteringsratens påvirkelighed
Konverteringsraten påvirkes negativt af webshops, der ikke i tilstrækkelig grad gør det let at gennemføre et køb eller hjælpe brugeren igennem processen uden problemer. Helt naturligt vil brugeren derfor rette sin opmærksomhed mod andre webshops, der gør det lettere at søge informationer, og gennemføre et køb. Det gør sig altså gældende, at du baner vejen for kunden, som du kunne læse i sidste artikel, og følger de anbefalinger der gør det let, overskueligt og brugervenligt, at handle i din shop.

For at illustrere den effekt en forbedring af ovenstående elementer kan have for konverteringsraten og omsætningen, ser du nedenfor et lille regnestykke.

 

Besøg x konverteringsrate x ordrens værdi = omsætning

pricematrix

 

Har din shop en forøgelse i konverteringsraten på 1 procentpoint, dvs. én besøgende mere pr. 100 besøgende gennemfører en ordre, resulterer det i en stigning i omsætningen på knap 65 %.

Små ændringer kan derfor have stor betydning for konverteringsraten, og det er vigtigt at fokusere på dette tal. Ovenstående er naturligvis blot et tænkt eksempel, men det kan give dig en ide om, hvordan du kan bruge konverteringsraten som målenhed for din shops succes.

Vi håber, at artiklen har givet dig inspiration til at optimere din shop, og se på hvilke områder der kan finjusteres. Har du lyst til at høre mere om SEO, er du meget velkommen til at kontakte vores SEO-partnere, som du finder her: http://www.dandomain.dk/samarbejdspartnere.html

Næste gang kan du glæde dig til afrundingen på serien, hvor vi samler op på de 5 foregående artikler.

* Search Engine Optimization

2 tanker om “Det kan ikke siges ofte nok: Konvertering, konvertering, konvertering – artikelserie (5/6)

  • 30. maj 2013 at 13:28
    Permalink

    Hej

    Først og fremmest spændende indlæg.
    Der bliver fokuseret meget på AdWords, som jo er en betalingstjeneste. Der er lavet undersøgelser af at folk foretrækker de organiske søgeresultater. Kan Google Analytics også bruges til at at analysere trafik osv. på organiske sider, eller er det kun i forbindelse med AdWords?

    Svar
    • 30. maj 2013 at 15:04
      Permalink

      Hej Jonas. Mange tak. Ja, Analytics kan tracke al trafik, og ikke kun den betalte, som f.eks. AdWords.

      Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.