Markedsføring

E-mail automation guide - De 7 vigtigste automations

Find en guide til e-mail automation. Vi kommer med de 7 vigtigste automations, som du kan overveje.


Hvis du har en finger med i markedsførings-spillet, så har du sikkert allerede hørt om e-mail automation. Men udnytter din virksomhed det fulde potentiale, som e-mail automation giver jer?

Mange virksomheder sender et regelmæssigt nyhedsbrev, men går glip af den værdi, som e-mail automation kan give, både på bundlinjen og i relationen til virksomhedens kunder. Derfor får du i denne artikel 7 e-mail automations, som giver din virksomhed et superskarpt setup..

Hvad er e-mail automation?

Er du ikke helt sikker på, hvad en e-mail automation er? Lad os hurtigt opsummere, hvad e-mail automation er, og hvad det kan.

E-mail automation er, som navnet indikerer, e-mails, som udsendes automatisk af jeres e-mailmarketingsystem. De udsendes på baggrund af en trigger, f.eks. når en kunde har tilmeldt sig jeres nyhedsbrev, eller f.eks. fire uger efter en kunde har gennemført et køb i jeres forretning. E-mail automation er dermed et supplement til jeres regelmæssige nyhedsbrev, ikke en erstatning.

En af de helt store fordele ved e-mail automation er timingen. Dvs. tidspunktet, som jeres automatiske e-mail udsendes på. Det er nemlig baseret på modtagerens adfærd eller den viden, I allerede har om jeres kunder, f.eks. at jeres kunder køber [indsæt jeres produkt] hver sjette uge.

Med e-mail automation bruger I aktivt den viden, I har om jeres kunder, til at booste deres købsadfærd. Netop derfor har e-mail automations ofte et +50% højere engagement end sædvanlige, regelmæssige nyhedsbreve.

Mange virksomheder udnytter endnu ikke potentialet for e-mail automations. Er dette også tilfældet i din branche? Så får du et yderligere forspring ved at være first-mover.

Hvad består en e-mail automation af?

Du kender sikkert den e-mail, du modtager, når du har efterladt varer i kurven på din yndlingswebshop. Dette er en såkaldt 'tabt kurv'-e-mail, og den viser kun toppen af isbjerget af, hvad e-mail automation kan udrette for din virksomhed. En e-mail automation kan nemlig bestå af langt mere end blot en enkelt e-mail.

En e-mail automation kan bl.a. bestå af:

  1. En trigger (hvornår skal din automation sendes?)
  2. E-mail(s) (antallet afhænger af din kundes beslutningsproces)
  3. Tidsintervaller (hvor lang tid skal der gå mellem dine e-mails?)
  4. Splits (en slags skillevej, som sikrer, at dine kunder modtager forskellige e-mails afhængigt af deres adfærd)

Kan du se det for dig? En tabt kurv e-mail er ikke længere bare en tabt kurv e-mail. Nu er det et e-mail flow med flere e-mails og flere ”veje”, som tilpasser sig, alt efter om modtageren klikker på linket i e-mailen eller ej. Måske vil du give en rabatkode til nogle kunder, mens andre har brug for inspiration eller viden for at træffe en beslutning. E-mail automation giver dig muligheden for at gøre det hele med en minimal indsats.

Hvilke e-mail automations skal du have?

Det lyder alt samme meget godt, men det er nemmere, når vi helt konkret taler om, hvilke e-mail automations du skal have. Her får du 7 forslag til e-mail automations, som giver dig et tidssvarende e-mail marketing setup. Lad os få jord under neglene!

1. Velkomst-flowet
Ignorerer du dine kunder, hvis de går ind i din fysiske butik? Nej, vel. På samme måde er det en god ide at byde dine kommende kunder velkommen i din forretning, når de tilmelder sig dit nyhedsbrev.

Det er ofte deres første interaktion med din virksomhed og dermed din virksomheds mulighed for at gøre et godt førstehåndsindstyk. Måske kan du præsentere din virksomheds mest populære produkter eller henvise til de mest populære guides på din hjemmeside. Der er mange muligheder for at blive dus med dine modtagere i et velkomst-flow, såsom at introducere din forretning og det, der gør dine produkter gode og unikke.

Modtagere af dit nyhedsbrev er statistisk set meget mere engagerede i den første tid, efter de har tilmeldt sig. Med et velkomst-flow sikrer du, at alle kunder får samme gode førstehåndsindtryk, og du udnytter samtidig momentum, imens dine modtageres engagement er ekstra højt.

2. Gemt browsing
Har du besøgende på din hjemmeside eller webshop, som ikke bliver til betalende kunder? Det har langt de fleste, og det er helt normalt. I mange tilfælde har vi nemlig brug for tid til at overveje, om vi vil købe et produkt. Her kan du hjælpe din kunde på vej med en 'gemt browsing'-e-mail.

Det er en automatisk e-mail, som sendes til din kunde f.eks. 6 eller 24 timer, efter han eller hun har besøgt din webshop. Alt efter hvilke varer (typisk baseret på produktkategorien) kunden har set på, så trigges et passende e-mail automation flow.

Det kan være hjælp eller inspiration til din kunde til at vælge det rigtige produkt, eller præcis det der giver mening i forhold til det produkt, du sælger. Ligesom alle andre e-mail automations kan et gemt browsing flow tilpasses din virksomhed, både med hensyn til indhold, tidsintervaller og eventuelle splits (skilleveje).

Når nogle surfer eller browser rundt på din webshop eller hjemmeside, er de godt på vej ud på kunderejsen. De har bare ikke besluttet, hvad de skal købe endnu, og det kan du selvfølgelig hjælpe dem med at beslutte.

3. Tabt kurv
Op mod 70% af alle virtuelle indkøbskurve efterlades. Det er ærgerligt, ikke? Den gode nyhed er, at ca. 10% af dine kunder faktisk ønsker at gennemføre deres køb, men at de blev afbrudt af noget, som ikke er relateret til din webshop eller dit produkt.

Ved at sende en tabt kurv e-mail med en simpel påmindelse kan du hjælpe både dine kunder og dig selv. Dit e-mailmarketingsystem kan indsætte de aktuelle produkter, som hver enkelt kunde har lagt i kurven i en tabt kurv e-mail. Det vil være et glædelig gensyn for minimum hver tiende, som åbner din e-mail. En tabt kurv e-mail er dermed en meget nem måde at øge din omsætning på.

Bemærk, at tabt kurv e-mail i Danmark kun må sendes til modtagere, som er tilmeldt dit nyhedsbrev.

4. Efterkøb
Har du lagt mærke til, at vi bevæger os igennem den typiske kunderejse, bare beskrevet igennem e-mail automations? Når din kunde har browset på dit site, har lagt varer i kurven og gennemført sit køb, så vil vi gerne have ham eller hende til at vende tilbage til din webshop eller hjemmeside. Her kommer et 'efterkøbs'-flow ind i billedet.

Dette e-mailflow kan du nemlig tilrettelægge, så det udsendes med det tidsinterval, der typisk er mellem dine kunders køb. Går der syv dage eller otte uger, før dine kunder genkøber et tilsvarende eller et relateret produkt? Det er afgørende at kende sin kunde for at ”time” dette e-mailflow. Og det er måske endda en fordel at være lidt på forkant med din kundes forventede købscyklus, så en konkurrent ikke kommer dig i forkøbet.

Imødekom gerne din kunde med inspiration til hans eller hendes næste køb i denne e-mail automation, og gerne fordelt i mundrette bidder i flere e-mails.

5. Engagér inaktive kontakter
Åh. Hvorfor er de overhovedet tilmeldt dit nyhedsbrev, når de ikke åbner dine e-mails? Eller i hvert fald kun enkelte af dem. I mange tilfælde er dit produkt ikke lige så relevant for dine kunder i dag, som da de tilmeldte sig dit nyhedsbrev.

Det er helt naturligt, at nogle kunder vokser fra dit produkt, og du har brug for at få et ærligt svar fra dem. Det kan du få med et genaktiverings-flow. Nu ved du, hvem der skal blive på listen, og hvem der skal slettes.

Et genaktiverings-flow er i al sin enkelthed en eller flere e-mails, hvor du spørger inaktive modtagere, om de fortsat vil modtage dit nyhedsbrev. Opsummér gerne, hvad de går glip af, hvis de ikke længere er på din modtagerliste. Fortæl eventuelt også, hvad du har på tegnebrættet til dine modtagere i fremtiden, så de ved, hvad de takker ja eller nej til. Svaret skal du bruge i næste flow, når du rydder op i din modtagerliste.

6. Ryd op i din modtagerliste
Du har sikkert hørt, at du skal rydde op i jeres modtagerliste for at 1) sikre gode statistikker og 2) sikre et godt afsenderrygte og minimal forekomst af dine e-mails i spam. Men hvem har tid til det?

Det er tidskrævende at sikre sig, at man kun afmelder dem, som ikke længere er interesseret i ens produkter, og det ville være ærgerligt at slette sine bedste kunder.

Med e-mail automation kan du rydde op i din modtagerliste med lukkede øjne. Når først du har defineret dine kriterier for, hvem der skal have et kærligt spark ud af din modtagerliste, så kan du automatisere hele processen.

Her kan du bygge oven på flow nr. 5, som identificerer, hvilke kontakter du skal slette. I flere e-mailmarketingsystemer kan du automatisere, at denne gruppe af modtagere løbende slettes, når de opfylder kriterierne.

Nu kan du koncentrere dig om at få flere glade kunder i din forretning i stedet for at bruge energi på at rydde op i din modtagerliste.

7. Fødselsdag
Det er rart at få en hilsen på sin fødselsdag, ikke? Men hvornår har du sidst sendt en fødselsdagshilsen til dine kunder?

Du tænker måske på en fødselsdagshilsen som en slags envejskommunikation, hvor du giver og giver uden at få noget tilbage. Skub lige denne tanke til side, for fødselsdagsmailen har faktisk vist sig at give meget mere tilbage til de virksomheder, som tager sig tid til at ønske deres kunder tillykke.

Fødselsdagsmails skaber 342% højere omsætning pr. e-mail end salgsmails, viser en undersøgelse fra Experian. Det giver nemlig salg i din forretning, hvis du giver en lille gave, som du sender med næste ordre, fri fragt eller en rabatkode til din virksomhed.

Du kan også opfordre dine kunder til at købe en ekstra gave til sig selv, fordi de fortjener det, eller fordi du sætter pris på dem som kunder i din forretning.

Kunne du sætte flueben undervejs?
Måske kunne du sætte flueben ved en eller flere e-mails automations, som din virksomhed allerede har, eller som du vil sætte op. Jeg håber, du fik inspiration til at udbygge din e-mail automation, eller måske opsætte det første flow.

Der er mange fordele at hente for både store og små virksomheder, og som du kan se i denne artikel, så kan e-mail automation understøtte hele kunderejsen i din forretning.

God fornøjelse med din e-mail automation!

Udgivet af gæsteblogger Camilla Dudzinski Nielsen fra Emailpro.

Lignende indlæg