Eksklusivt interview med Martin Thorborg: Sådan bliver din webshop en succes

Han jonglerer med den ene idé efter den anden. Eksemplerne flyver som guldkorn ud af hans ærmer, og jeg bliver fristet til at gribe hver enkelt og prøve dem efter. Der er ingen tvivl om, at der er idéer og forretningsforståelse nok i Danmarks ukronede iværksætterkonge, Martin Thorborg.

Jeg kan ikke undgå at føle mig inspireret, når han taler. Han taler til maven, til hovedet og til drømmen. Han bliver så konkret, at det føles virkeligt. Det hele lyder så enkelt. Han ved, hvad han taler om. Han var en af drivkræfterne bag søgemaskinen jubii.dk, opfinder af iværksætterforummet Amino og regnskabsprogrammet Dinero. Han er aktiv på de sociale medier, og iværksætterfolket ser ham som en guru. Martin Thorborg er altid dér, hvor der erhvervsmæssigt sker noget, og han hjælper gerne folk med at realisere deres drømme.

Gør du med iværksætterdrømme? Lav din egen webshop

Martin Thorborgs opskrift på en webshop-succes 

Hvis du tror, det er let at få succes med din webshop, så tro om igen. Men har du troen, viljen, tålmodigheden, den gode idé og er villig til at lægge de timer i det, der skal til, så kan du lykkes.

“Jeg tror for det første, at du skal finde en god niche. Der er masser af store shops, som gør det godt og har et bredt sortiment. De er svære at konkurrere med, da de køber stort ind og kan sælge det billigt. Find en niche og bliv ekspert i den. De store shops kan ikke give den samme omsorg, så gå smallere eller tilføj dine produkter en anden form for værdi som fx bred viden. Det skal være noget, hvor der er et behov. Noget, der er en fornuftig avance på. Og så skal der været et eller andet, du kan gøre, som de store ikke kan”, fortæller han.

Før jeg overhovedet når at spørge, om han kan give et konkret eksempel, kommer der hurtigt en håndfuld. Her blot ét af dem.

“Jeg ved godt, at jeg kan købe droner i Kina for meget få penge, men det tager altså også tre til fire uger, før de kommer hjem. Og ofte virker de ikke ordentligt eller bliver taget i tolden. Jeg ved også godt, at der findes hobbyforretninger i Danmark, der også sælger droner. Der mangler en forretning, der 100% specialiserer sig i det. Hvis jeg nu kun køber de bedste hjem, som jeg ved, der bare virker. Samtidig køber jeg alle reservedelene til dem. Dernæst finder jeg alle de fede Youtube-videoerne om dem, og jeg linker til alle de fede sites, som fortæller, hvor der er konkurrencer rundt omkring i verden. Tag hele det her segment, og så gå sindssygt dybt. Det er der ikke nogle af de store shops, der gør,” forklarer han.

Vær realistisk

Ifølge Marting Thorborg er det ikke nok at bygge en webshop. Han påpeger, at du samtidigt er nødt til at opbygge et indholdsunivers omkring den, hvor du blogger om din shop og deler på de sociale medier. Byg en fed side, hvorpå du smider alle mulige fede Youtube-klip på med droner og optag nogle selv. Skriv hver eneste dag om nye varer og nye oplevelser. Brug gerne dig selv. Et af de største virkemidler for en lille købmand er personligheden. Hvis ikke du laver det her indholdsunivers, må du op med den store tegnedreng og betale dig til dine besøgende via Google AdWords. Og det er dyrt, bebuder han eftertrykkeligt. Du skal lave det univers.

Før jeg får hevet næste spørgsmål op af hatten, opsummerer han lige, hvad det er, der skal til: Find en niche. Hav et langsigtet perspektiv. Det tager cirka tre til fem år, før du er kørt ordentligt i gang. Det tekniske skal være på plads, og produkter skal lægges op osv. Der skal laves markedsføring. Stemmes dørklokker, laves events og konkurrencer.

“Det kan ikke nytte noget, at du starter op og forventer, at det bare kører om tre måneder. Glem det. Der er ikke sket en skid om tre måneder. Du er nødt til at tænke langsigtet og sige til dig selv, at jeg vil have succes om tre til fem år. Det er der, jeg forventer, jeg har noget, jeg kan leve af. Indtil da er det hårdt og brutalt arbejde, og der skal knokles for hver eneste ordre. Hvis du ikke har tålmodigheden til at løbe det ultramarathon, som det er, så skal du ikke gøre det. Folk tror, at det går hurtigere, end det gør, ” siger han.

Det kræver ikke en speciel iværksætter-DNA

Martin Thorborg mener; “Alle kan få succes, hvis bare de er passioneret nok”. Du skal ikke fødes på jorden med en speciel iværksætter-DNA. Men viljen til at få succes skal være der. Og så skal der knokles. Selv har han ikke hvilet på laurbærrene. Han har en finger med i en lang række virksomheder, men lige nu har han fokus på sit hjertebarn, regnskabsprogrammet Dinero, som han startede i 2011.

“Dinero er det eneste regnskabsprogram på det danske marked, hvor en person der ikke har forstand på regnskab, rent faktisk kan bogføre korrekt. Så enkelt er det. Det er derfor, det er så smart. Det nye er, at Dinero kan integreres med DanDomain WebShop8, og når du oveni købet kan få salg i shoppen bogført automatisk, så er det jo væsentligt. Så bruger du ikke ret meget tid på bogføring, som du i stedet kan bruge på din blog eller noget andet, der giver værdi. For regnskab i min butik er jo ikke noget, der skaber værdi. Men det skaber virkelig mange problemer, hvis du ikke gør det ordentligt,” fortæller Martin Thorborg.

Til sidst giver han endnu et gratis tip med på vejen.

“Du kan jo starte med den gratis version, hvilket jeg vil anbefale. Når du så en dag har så meget salg i din DanDomain Webshop8, så kan du betale de 147,- om måneden for Dinero Pro og få alt bogført automatisk. Start da med den gratis model og prøv det af og se, om det nu også er rigtigt, at det er så nemt, som vi siger. Når du har fundet ud af det, så bliver du Pro-bruger,” slutter han af.

Har du brug for mere tid til din forretning? Prøv Dinero til din WebShop8.

Læs mere om Martin Thorborg.

Husk at “like” vores Facebook-side og bliv opdateret på nyheder i DanDomain og inden for IT.

Dennis Wormark Larsen

Dennis Wormark Larsen

Content Manager at DanDomain
34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.
Dennis Wormark Larsen

Latest posts by Dennis Wormark Larsen (see all)

Dennis Wormark Larsen

34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *