Er din webshop klar til Googles mobile-first indeks?

Der er nu officielt flere, der bruger Googles søgemaskine på en mobil enhed, end der er fra en computer. Det betyder derfor, at Google fremover vil basere sine søgeresultater på den mobile version af indholdet – hvilket kaldes mobile-first. Mobile-first bliver for alvor rullet ud i løbet af 2017, hvor Google deler de to søgninger op i en mobil-søgning og en desktop-søgning. Senere bliver disse igen lagt sammen til én søgning, dog hvor de mobile platforme bliver favoriseret. Er din webshop endnu ikke klar til mobile-first indekset, er det om at komme i gang. Vi har talt med én af Danmarks førende eksperter inden for søgemaskineoptimering (SEO), Henrik Bondtofte, som har følgende at sige om betydningen af Googles mobile-first indeks i henhold til webshops.

”At udvikle til mobile first har i lang tid været best practice, og nu bliver det også best practice at optimere sin webshop fra et mobilmæssigt synspunkt fremfor at optimere ud fra et desktopmæssigt perspektiv. Desktop har ellers været standarden indtil nu. Det betyder helt konkret, at oplevelsen af en webshop på en mobiltelefon skal være mindst lige så god som desktop-oplevelsen, da det er den mobile versionering, der vil danne grundlag for den vurdering, Google laver af websitet ud fra et SEO-mæssigt synspunkt. Alt for mange webshops fungerer desværre langt dårligere på mobilen, end de gør på desktop,” siger Henrik Bondtofte, der har mere end 10 års erfaring med SEO og i dag arbejder selvstændigt med at hjælpe virksomheder til at få større digital synlighed.

Derfor skifter Google til mobile-first

Googles intention har altid været at give forbrugerne den bedst mulige oplevelse og de bedst mulige informationer baseret på en given søgning. Tidligere blev der oftest anvendt en computer til at søge fra – og da favoriserede man desktop-versionen af hjemmesider og webshops. Da statistikken nu siger, at folk i højere grad benytter deres smartphones, er det naturligt, at Google følger trop og giver forbrugerne det, de gerne vil have. Med mobile-first indeksets indtræden i løbet af 2017 vil Google altså vurdere og rangere søgeresultaterne ud fra den mobile version af en side eller shop, således at forbrugerne får de mest brugbare og læsevenlige informationer. Du vil derfor i mindre grad blive mødt af sider, hvor du på din smartphone er nødt til at zoome ind for at kunne læse, hvad der står. De sider finder du højest sandsynligt ikke på side 1, når mobile-first er en realitet. Lige nu bliver det stadig testet i en mindre skala – men det kommer. Så bliv klar, eller tab gode placeringer.

Læs om mobilernes kamp mod desktop i forhold til SEO her.

Er der forskel på mobile-first og et responsivt (mobilvenligt) design?

Rigtig mange webshops var på mærkerne tilbage i maj 2015, hvor Google proklamerede, at deres søgemaskine ville favorisere mobilvenlige sider. Men der er stadig en del, der ikke var. Den løsning, som rigtig mange valgte, kaldes en responsiv løsning. Det betyder egentligt, at ens webshop tilpasser sig den skærmstørrelse, man nu engang sidder på. Et responsivt design lever op til kravene om at være mobile-first, når vi taler SEO. Men i forhold til kunderne, som har en anden adfærd på mobilen nu, vil det give den bedste brugeroplevelse at lave en mobilversion, som er decideret tiltænkt mobilbrug. Så ja, der er forskel på at være mobilvenlig og være mobile-first. Den korte forklaring lyder således, at man med et mobilvenligt design tænker desktop først, men stadig er god mod mobilbrugerne. Med mobile-first tænker man desktop sekundært. Desuden er et responsivt design til en desktop-version tung – det vil sige, at den giver et langsommere page load. Det kan Google ikke så godt lide.

”Et responsivt design er en brugbar mobilløsning, men uanset hvilken løsning du vælger, afhænger valget af mobile-first om selve designprocessen og den brugeroplevelse, man skaber igennem denne proces. Grundet begrænsninger i skærmstørrelse og andre tekniske udfordringer på mobile enheder, er der en lang række elementer, som bare ikke gør sig særligt godt på en mobil. I en mobile-first verden udarbejder man derfor sin version af sit website til mobilen først og bruger de muligheder, der er tilgængelige her.

Det betyder helt konkret, at desktop-versionen bliver designet efter mobile principper og derfor ikke gør brug af muligheder, der ikke kan nedskaleres til mobilbrug. I forhold til SEO bliver en af de største udfordringer at få gentænkt brugen af tekster til at forøge placeringer i søgemaskiner. Google elsker tekst, og så længe du holder dit indhold konkret og brugbart, vil mere indhold i langt de fleste tilfælde kunne forøge dine placeringer i søgeresultaterne.

Paradoksalt nok giver mere tekst os en større chance for at rangere i søgemaskiner, men i forhold til den mobile oplevelse kan dette gøre et alvorligt indhug i brugeroplevelsen, og det vil kunne påvirke placeringer negativt, da Google i den grad måler på brugeroplevelsen. Omvendt er vi stadig nødt til at berige vores sider med tekst og data, så Google forstår de enkelte sider.

Et klassisk trick til at forøge chancen for at rangere på en kategoriside er at tilføje en stor mængde tekst på denne. Det er blevet en udbredt taktik at skjule denne tekst for mobile brugere. I en mobile-first verden vil Googlebot derfor slet ikke se denne tekst, og derfor vil tekstens indsættelse på en kategoriside være fuldstændig overflødig.”

Hvilken betydning får det, hvis man ikke tænker mobile-first?

Uden at komme med dommedagsprofetier kan vi vist roligt sige, at du ikke skal regne med topplaceringer på Google. Google har bekræftet, at mobile-first bliver en realitet, og det må sige at være af de største ændringer i Googles algoritme. En ændring, der altså vil vægte din mobile webshop højere end din desktop webshop. Det stiller nye krav til dig, der har en webshop, men det stiller også andre krav til marketers, der arbejder med SEO.

”Hvis du ikke tænker mobile-first, vil det med højeste sandsynlighed få betydning for dine placeringer i søgeresultaterne, og det bliver ikke på en positiv facon. Det er essentielt, at man begynder at fokusere på elementer som readability (fra et mobilsynspunkt), placeringer og synlighed af klikbare elementer – herunder størrelserne på disse også i forhold til andre elementer. Engagement-optimering bør være højt på ens to-do-liste. Få brugerne til at foretage handlinger, og sørg for at disse handlinger er nemme at udføre på mobilen. Det kunne være tilpasninger af formularer og andre elementer, der normalt kan være besværlige på en mobil enhed. Herunder er det fuldstændigt essentielt, at man tager højde for begrænsninger på enheder og ikke bruger Flash, Silverlight eller andre elementer, der ikke håndteres korrekt på mobil.

Brugeradfærd er blevet en meget vigtig del af SEO, og det er umådeligt vigtigt at brugerne, når de først lander på et website igennem Google, og så bliver tilfredse med den oplevelse. Gør de ikke det, vil resultatet på sigt blive mindre og mindre synligt i indekset.

Navigationselementer skal gentænkes, og store menuer, der fungerer godt på desktop, skal også under luppen. Navigationselementer er umådelige vigtige i forhold til fordeling af den interne værdi, der forefindes på websitet. Derfor er det vigtigt, at man gentænker visninger af eksempelvis en masse kategorier.

Hvis det ikke fungerer i en menu, må man udarbejde HTML sitemaps eller arbejde mere intelligent med interne links i brødtekster på kategorisider. Kun sådan sikrer du, at Google indekserer og vurderer disse som vigtige, men det skal til et punkt, hvor brugerne samtidig nemt kan navigere til vigtige steder på websitet uden problemer.”

Bare rolig…

Har du en hjemmeside eller webshop, der er responsiv, lever den, som før nævnt, op til mobile-first indekseringen. Der er delte meninger om, hvad der er bedst. At have to sider. En til mobil og en til desktop. Eller at have en responsiv desktopside. Har du det sidste, slipper du for at vedligeholde to platforme. Har du derimod ikke en mobilside eller et responsivt design, er du ildestedt. Du bør straks kontakte din udvikler eller finde en, der kan hjælpe dig.

Dennis Wormark Larsen

Dennis Wormark Larsen

Content Manager at DanDomain
34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.
Dennis Wormark Larsen

Latest posts by Dennis Wormark Larsen (see all)

Dennis Wormark Larsen

34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.