E-handel, hosting og alt midt i mellem

 

23. oktober 2018
Opdateret 26. maj 2020

Få mere ud af Google Analytics

Google Analytics er din ven, når det drejer sig om at finde oplysninger omkring, hvad dine nuværende og potentielle kunder foretager sig i din Webshop.

Det er let at sætte op – du indsætter blot sporingskoden i din Webshop, og så virker det… Eller gør det?

Der findes faktisk nogle parametre, du skal opsætte i din Google Analytics for at få det fulde udbytte af integrationen og kigge dine kunder ”over skulderen”, når de besøger din shop.

Derfor har vi inviteret en gæsteblogger, der hjælper dig med at få udfyldt de vigtigste, så din Analytics-integration er så informativ som muligt.


Dagens gæsteblogger er:

Henrik K. Leth, indehaver Webshop.Partners

Rigtig god læselyst!

DanDomain logo

 


Gæsteindlæg

Først og fremmest...

Det er vigtigt at sige, at alle ændringer, der foretages i Google Analytics, er kun fremadrettet. Det vil kun fungere fra den dag, du aktiverer funktionen. Data fra før aktiveringen er ikke tilgængelige og vil aldrig blive det. Så jo før du aktiverer disse funktioner, jo bedre…

 

E-Handel

For at du kan se din omsætning og dit salg, skal det aktiveres i Google Analytics. Funktionen er ikke aktiveret som standard, så du er nødt til at gøre det manuelt. Det er heldigvis ganske let.

Når du har aktiveret E-Handel, vil du kunne se din omsætning, dine ordrer, og andre købsoplysninger direkte i din Google Analytics.

 

Sådan gør du:

Tryk på Administration i nederste venstre hjørne i din Analytics, og tryk på E-Handelsindstillinger, som vist her:

E-handel i Google Analytics - sådan gør du

Herefter aktiverer du knappen ”Aktivér E-Handel”, som vist her:

Aktiver E-handel i Google Analytics - sådan gør du

Nu begynder Google Analytics at opsamle data omkring dine kunders køb i din shop.

Udvidet E-handel

Som noget nyt understøtter Dandomain Webshop nu også Udvidet E-handel i Google Analytics.

Med udvidet E-Handel kan du  se meget mere end blot dine kunders køb i din webshop.

Du kan se, hvordan dine kunder har opført sig i forbindelse med både køb og ”ikke-køb”. Det sidste er ekstra vigtigt, da det giver dig oplysninger om, hvornår kunder forlader din shop.

Hvis du f.eks. kan se at 20 % af dine besøgende forlader shoppen i kassen; altså efter at de har udfyldt navn, adresse, og kun mangler at udfylde betalingsoplysninger. Så er det et vigtigt sted at sætte ind – måske er dine fragtpriser for høje? Måske er det uoverskueligt? Det vigtigste er, at du nu kan se i disse data i din Analytics og ikke behøver at gætte.

 

Sådan gør du:

Under administration og E-Handelsindstillinger kan du se en ekstra funktion, der hedder ”Aktivér udvidet e-handelssporing". Den aktiverer du blot, og så virker det.

Udvidet E-handel i Google Analytics - sådan gør du

Når udvidelsen er aktiv, kan du fremadrettet se dine kunders adfærd f.eks. under Konverteringer/E-Handel/Shoppingadfærd.

Her er et eksempel:

Eksempel på kunders adfærd i Google Analytics

Filtrer dig selv fra

Som Webshopejer sidder du ofte og arbejder i shoppen i mange timer og mange gange dagligt – Også i fronten, hvor du skal se, hvordan det hele ser ud.

Dog tæller dine besøg med i din statistik, hvis du ikke sorterer den fra. Hvis ikke du har fortalt Google, at besøg fra din IP-adresse ikke skal tælle med, så kommer du til at påvirke statistikken, og dermed kan du ikke regne med de data, du ser.

Sådan gør du:

Du trykker på Administration i nederste venstre hjørne og trykker på funktionen ”Filtre” i højre kolonne.

Sådan filtrer du dig selv fra i Google Analytics

Tryk på ”Tilføj filter”, og udfyld de markerede felter, som vist her:

Føj filter til visning - Google Analytics

Du skal lave et filter fra alle de fysiske adresser, du bruger, når du arbejder med shoppen. Arbejder du f.eks. både hjemmefra og fra en butik, skal begge adresser filtreres fra.

Du finder din egen IP-adresse ved at bruge dette link, når du sidder på den fysiske adresse: https://www.whatismyip.com/

 

Henvisningsekskluderinger

Når Analytics opsamler data i forbindelse med et køb i din Webshop, kan du bl.a. få oplysninger om, hvor kunden kom fra. Altså fra hvilket medie har du fået kunden. Er det fra Google Ads? Er det fra fra organisk søgning? Er det fra Facebook?

Analytics måler det sidst registrerede sted, kunden har opholdt sig inden købet. Det er i mange tilfælde enten din egen webshop eller den betalingsside, som kunden har brugt.

Du har mulighed for at ekskludere disse steder og dermed få adressen lige før, som er den rigtige adresse; f.eks. en Google Ads-annonce.

 

Sådan gør du:

Du trykker på Administration i nederste venstre hjørne (du kender rutinen nu, ikke?), vælger sporingsoplysninger, og vælger ”Liste over henvisningsekskluderinger”.

Henvisningsekskluderinger i Google Analytics

I det efterfølgende skærmbillede trykker du på ”Tilføj ekskludering af henvisningsadresse” og udfylder domænenavnene, som følger her:

Liste over henvisningsekskluderinger i Google Analytics


Nu har du på en simpel måde opsat din Google Analytics til både at give dig mere data, men også mere relevant data.

Hvis du har spørgsmål eller har brug for hjælp, er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte mig på mail@webshop.partners eller telefon 22238878.

De bedste hilsner

Henrik K. Leth

Webshop.Partners
T: 70 22 11 44

Henrik Leth

Webshop.Partners logo

 

Andre har også læst

MobilePay Checkout: Lad dine kunder betale på nul-komma-fem! 💸

Giv dine konverteringer et boost med MobilePay Checkout. Lad dine kunder slippe for bøvl med at indtaste ...
Læs mere

DanDomains nye webshop er bygget til succes!

Vores nye webshop er propfyldt med funktioner, der letter din hverdag som e-købmand og giver dig de bedst...
Læs mere

7 ting du skal vide om vores nye webhotelspakker

Hold på hat og briller. For vi har lanceret 3 nye bomstærke webhotelspakker, som vil blæse dig bagover. U...
Læs mere