Få mere ud af Google Analytics

Google Analytics er din ven, når det drejer sig om at finde oplysninger omkring, hvad dine nuværende og potentielle kunder foretager sig i din Webshop.

Det er let at sætte op – du indsætter blot sporingskoden i din Webshop, og så virker det… Eller gør det?

Der findes faktisk nogle parametre, du skal opsætte i din Google Analytics for at få det fulde udbytte af integrationen, og kigge dine kunder ”over skulderen”, når de besøger din shop.

Derfor har vi inviteret en gæsteblogger, der hjælper dig med at få udfyldt de vigtigste, så din Analytics-integration er så informativ som muligt.


Dagens gæsteblogger er:

Henrik K. Leth, indehaver Webshop.Partners

Rigtig god læselyst!

 


Gæsteindlæg

Først og fremmest

Det er vigtigt at sige, at alle ændringer, der foretages i Google Analytics, er kun fremadrettet. Det vil kun fungere fra den dag, du aktiverer funktionen. Data fra før aktiveringen er ikke tilgængelige og vil aldrig blive det. Så jo før du aktiverer disse funktioner, jo bedre…

 

E-Handel

For at du kan se din omsætning og dit salg, skal det aktiveres i Google Analytics. Funktionen er ikke aktiveret som standard, så du er nødt til at gøre det manuelt. Det er heldigvis ganske let.

Når du har aktiveret E-Handel, vil du kunne se din omsætning, dine ordrer, og andre købsoplysninger direkte i din Google Analytics.

 

Sådan gør du:

Tryk på Administration i nederste venstre hjørne i din Analytics, og tryk på E-Handelsindstillinger, som vist her:

 

 

Herefter aktiverer du knappen ”Aktivér E-Handel”, som vist her:

 

 

Nu begynder Google Analytics at opsamle data omkring dine kunders køb i din shop.

Udvidet E-handel

Som noget nyt understøtter Dandomain Webshop nu også Udvidet E-handel i Google Analytics.

Med udvidet E-Handel kan du  se meget mere end blot dine kunders køb i din webshop.

Du kan se, hvordan dine kunder har opført sig i forbindelse med både køb og ”ikke-køb”. Det sidste er ekstra vigtigt, da det giver dig oplysninger om, hvornår kunder forlader din shop.

Hvis du f.eks. kan se at 20 % af dine besøgende forlader shoppen i kassen; altså efter at de har udfyldt navn, adresse, og kun mangler at udfylde betalingsoplysninger. Så er det et vigtigt sted at sætte ind – måske er dine fragtpriser for høje? Måske er det uoverskueligt? Det vigtigste er, at du nu kan se i disse data i din Analytics og ikke behøver at gætte.

 

Sådan gør du:

Under administration og E-Handelsindstillinger kan du se en ekstra funktion, der hedder ”Aktivér udvidet e-handelssporing”. Den aktiverer du blot, og så virker det.

 

 

 

Når udvidelsen er aktiv, kan du fremadrettet se dine kunders adfærd f.eks. under Konverteringer/E-Handel/Shoppingadfærd.

Her er et eksempel:

Filtrer dig selv fra

Som Webshopejer sidder du ofte og arbejder i shoppen i mange timer og mange gange dagligt – Også i fronten, hvor du skal se, hvordan det hele ser ud.

Dog tæller dine besøg med i din statistik, hvis du ikke sorterer den fra. Hvis ikke du har fortalt Google, at besøg fra din IP-adresse ikke skal tælle med, så kommer du til at påvirke statistikken, og dermed kan du ikke regne med de data, du ser.

 

Sådan gør du:

Du trykker på Administration i nederste venstre hjørne og trykker på funktionen ”Filtre” i højre kolonne.

 

 

Tryk på ”Tilføj filter”, og udfyld de markerede felter, som vist her:

 

Du skal lave et filter fra alle de fysiske adresser, du bruger, når du arbejder med shoppen. Arbejder du f.eks. både hjemmefra og fra en butik, skal begge adresser filtreres fra.

Du finder din egen IP-adresse ved at bruge dette link, når du sidder på den fysiske adresse: https://www.whatismyip.com/

 

Henvisningsekskluderinger

Når Analytics opsamler data i forbindelse med et køb i din Webshop, kan du bl.a. få oplysninger om, hvor kunden kom fra. Altså fra hvilket medie har du fået kunden. Er det fra Google Ads? Er det fra fra organisk søgning? Er det fra Facebook?

Analytics måler det sidst registrerede sted, kunden har opholdt sig inden købet. Det er i mange tilfælde enten din egen webshop eller den betalingsside, som kunden har brugt.

Du har mulighed for at ekskludere disse steder og dermed få adressen lige før, som er den rigtige adresse; f.eks. en Google Ads-annonce.

 

Sådan gør du:

Du trykker på Administration i nederste venstre hjørne (du kender rutinen nu, ikke?), vælger sporingsoplysninger, og vælger ”Liste over henvisningsekskluderinger”.

 

 

I det efterfølgende skærmbillede trykker du på ”Tilføj ekskludering af henvisningsadresse” og udfylder domænenavnene, som følger her:


Nu har du på en simpel måde opsat din Google Analytics til både at give dig mere data, men også mere relevant data.

Hvis du har spørgsmål eller har brug for hjælp, er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte mig på mail@webshop.partners eller telefon 22238878.

De bedste hilsner

Henrik K. Leth

Webshop.Partners
T: 70 22 11 44

 

Julie Terkelsen

Julie Terkelsen

Praktikant inden for HR og Marketing at Dandomain A/S
Iderig kommunikationsstuderende fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Er i praktik, hvor jeg bl.a. producerer indhold til vores blogs, sociale medier, events og lign. For mig findes der ikke noget bedre end velfungerende kommunikation.
Julie Terkelsen

Latest posts by Julie Terkelsen (see all)

Julie Terkelsen

Iderig kommunikationsstuderende fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Er i praktik, hvor jeg bl.a. producerer indhold til vores blogs, sociale medier, events og lign. For mig findes der ikke noget bedre end velfungerende kommunikation.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.