Førstehåndsindtrykket er afgørende: artikelserie (2/6)

Vi fortsætter vores artikelserie, baseret på specialet ”Betydningen af design og opsætning for en webshops konvertering”. Denne gang med fokus på design og opsætning, og hvordan sammensætningen kan påvirke brugerens oplevelse af din webshop. Det siges nemlig, at du har 50 millisekunder til at skabe et godt førstehåndsindtryk. Derfor er det afgørende, at din webshop er fængende – så brugeren bliver, og forhåbentligt foretager et køb.

Du skal foretage mange valg, når du skal i gang med opstart af webshop, og flere af beslutninger kan være meget tids- og ressourcekrævende. Hvordan din shop skal designes, er dog en af de vigtigste beslutninger, da det i splitsekundet kan være afgørende for, om en besøgende bliver på din side eller ej. Beslutninger om sortiment, strategi m.m. er mere vedvarende beslutninger end f.eks. design og opsætning, hvor du efterhånden, og lidt af gangen, kan ændre små såvel som større elementer, og se om det har en effekt på din konverteringsrate.

 

”Velkommen! Kom indenfor i min shop”

Byd dine besøgende velkomne med en forside der hurtigt viser shoppens identitet og essens. Skab et godt førstehåndsindtryk, og vis dem hvad de kan forvente at finde på din shop. Det kan være fristende at skilte med tilbud, nyhedsbreve, top ti solgte varer m.m. for at friste forbrugeren, men vent med det. Først og fremmest drejer det sig om at give dine forbrugere en fornemmelse af din shop, og skabe det afgørende førstehåndsindtryk der overbeviser brugeren om at blive. Så fokuser på at vise hvad din shop er for en størrelse, og så kan du vise alle de gode tilbud senere, når brugeren har besluttet at blive i din shop, og se sig omkring.

 

Design og opsætning

Design og opsætning er samspillende elementer på en webshop. Du skal f.eks. vælge hvilken struktur den føromtalte menu skal have, samt hvordan den skal fremstå visuelt; skriftstørrelse, farvevalg på tekst, skrift på knapper og meget mere.

Design omhandler primært det visuelle layout og udtryk, og det du kan variere i form af størrelse, farver og billeder. Udover tekstformater, skal det også overvejes, hvor store produktbilleder du vil vise, og dermed hvor meget plads de skal optage på siden, eller om det er vigtigere at fremhæve teksten. Derudover skal der tages stilling til, hvordan alle disse elementer skal placeres i forhold til hinanden, hvilke der skal have fremtrædende farver, og hvilke der skal holdes mere i baggrunden rent visuelt.

Hvis vi tager fat i farverne, er de med til at forbedre brugerens oplevelse af shoppen, og kan skabe liv eller en speciel stemning på en shop. Når du vælger farver til din shop, hænger det selvfølgelig også sammen med hvilke produkter eller services du sælger. Det anbefales dog, at du holder antallet af farver nede på 4, da det giver et stærkere budskab, hvor for mange farver overstimulerer brugeren. Mht. sammensætningen, anbefales det at skabe en stærk kontrast mellem baggrundsfarve og den overliggende tekstfarve, samtidig med at baggrunden bør holdes i klare farver, og fri for mønstre.

Tager vi et kig på opsætning, handler det om hvordan shoppen er at benytte, dvs. hvordan de enkelte sider er struktureret i forhold til hinanden, hvilke funktioner der er tilgængelige og hvordan de virker, samt hvordan shoppen reagerer på det brugeren gør. En intuitiv opsætning leder til en større succesoplevelse for brugeren, da han er i stand til nemt at finde frem til den information eller det produkt, han søger. Jo mindre intuitiv strukturen er, jo større chance er der for, at brugerne forsvinder.

Et eksempel på opsætning; hvad sker der når din kunde lægger en vare i kurven? Her kan du f.eks. vælge om brugeren skal få en pop-up besked, om brugeren skal sendes til kurven eller blive på den aktuelle side. Hvad sker der på din shop? Indenfor interaktion og opsætning, særligt i forhold til hvordan webshoppen reagerer på det brugeren gør, skal brugeren have kontrollen. Dette betyder, at webshoppen ikke skal gøre noget uventet, som brugeren ikke selv kontrollerer. Det skal være tydeligt for brugeren at se, at varen er lagt i kurven, men det skal ikke ske på en uventet måde. Derfor er det en god ide at sende brugeren videre til den store kurv, når der lægges en vare i kurven, og ikke vise at varen er lagt i kurven ved hjælp af f.eks. en pop-up, der blot vil irritere brugeren. Ved at blive ført til kurven, mister han dog også kontrollen i et øjeblik, men det sker i brugerens interesse, og du opfordrer du dermed også til at gennemføre købet, hvilket kan have en positiv effekt på antallet af besøgende der konverterer.

 

Opfordring til handling: Call-to-action

Design er blandt andet til for at assistere i overtalelsen af brugeren, og dermed få ham til at gennemføre et køb. Din webshop skal derfor fremhæve de handlinger, der leder ham hertil. Det er også en rigtig god ide at hjælpe brugerens øjne til at finde det de søger. Det gør du ved f.eks. at lade dine Call-to-Action funktioner står i stærk kontrast til resten af designet. Fremhæv gerne knapper ved hjælp af farve og gode ”trigger”-ord, f.eks. ”Køb” eller ”Gennemfør betaling”. En af de mest normale faldgruber indenfor brugervenlighed er nemlig det der hedder ”Failure to shout” dvs. manglende opråb. Brugerne bevæger sig så hurtigt rundt på shoppen, at du skal gøre særligt opmærksom på de handlinger, du ønsker brugeren skal udføre, og derfor skal din shop ”råbe højt” til sidst i købsprocessen. Her har brugerne travlt, og der er mange elementer, der kæmper om brugerens begrænsede opmærksomhed. Her er det kritisk at beholde kunden, og få denne til at gennemføre købet. Derfor er det essentielt, at vigtige elementer som videre-knapper og købe-knapper er store, og tiltrækker sig meget opmærksomhed. Et designelement der ligeledes kan være medvirkende til at overtale dine besøgende til at gennemføre et køb, er ved at fremhæve dine USPere: Unique Selling Propositions, dvs. dine unikke fordele. Du kan f.eks. skilte med at du giver gratis fragt, selv om brugeren måske godt er klar over, at priserne på produkterne kan være tilsvarende højere.

 

Mådehold

Det kan være fristende, at lægge så meget funktionalitet på din shop som muligt, og tilbyde dine kunder alverdens muligheder. Dog gælder talemåden ”less is more” også i forhold til webshops, hvor færre muligheder forbindes med brugervenlighed. Hver ny funktion eller feature, bliver et element som brugeren skal forholde sig til. Derfor opfordres der til at holde lidt igen, og gør det nemt for brugeren at gennemføre et køb uden at skulle foretage for mange valg undervejs. Er det nemt at navigere på din shop, er siderne overskuelige, og er der en tilpas mængde information, vil shoppen, alt andet lige, konvertere flere kunder, end en der ikke formår dette. Det gælder om at finde den gyldne middelvej, hvor du ikke forhindrer brugeren i at agere som ønsket, men tilbyder et tilstrækkeligt antal muligheder. Undersøgelsen viste nemlig, at de webshops der havde et højt antal funktioner i gennemsnit havde en lavere konverteringsrate, end de webshops som havde et mindre antal funktioner. Derfor bør du være omhyggelig og kun tilføje de elementer, som er relevante i forhold til webshoppens formål – nemlig at konvertere besøgende til kunder. Mere af alting er ikke nødvendigvis bedre.

Overvej hvilke ændringer der kan have effekt for dig. Du kan formentlig ikke se en øjeblikkelig effekt, men giv det lidt tid, se om det giver anderledes reaktioner og bedre konvertering. Prøv dig frem, og overvej hvilke implementeringer du mener, giver værdi for netop din shop.

Vi håber, at du har haft gavn af vores vejledninger, og du har lyst til at prøve dem af på din shop.

Følg med næste gang, hvor vi tager fat på emnet brugeradfærd.

Latest posts by DanDomain (see all)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.