E-handel, hosting og alt midt i mellem

2. september 2021
Opdateret 8. september 2021

Google Analytics Guide 2021 - Sådan kommer du igang

Dette skriv er en kort intro med tips og gode råd til Google Analytics, så du hurtigt kan komme i gang og gøre din hjemmeside eller webshop endnu bedre. Til slut gennemgår vi 3 tips til analyse og fortolkning og giver dig et par gode råd med på vejen.

Google Analytics kaldes ofte GA, men må ikke forveksles med Googles annonceringsplatform, Google Ads. Google Ads er annoncer på Googles søgeresultatside og Google Analytics er et analyseværktøj.

GA indsamler og giver dig en masse data om, hvad der er foregået på din hjemmeside eller webshop (site). Denne data og viden analyseres og fortolkes og danner grundlag for din indsats fremadrettet.


Det skal understreges, at dit data i GA ikke er 100 % korrekt eller retvisende, hvorfor du bør få dobbelttjekket din data samt dine analyser flere steder.

Mængden og kvaliteten af din data i GA kan være altafgørende for resultatet af de analyser, du laver. GA kan f.eks. ikke fratrække ordrer og omsætning fra de annullerede ordrer, som kunderne har foretaget efter at handlen er registreret i GA. (De eksakte tal skal derimod findes i ordre- eller økonomisystemet).    

 

Hvad kan Analytics vise dig  

GA kan bl.a. vise, hvorfra sitets får sine besøgende, hvad brugerne foretager sig, hvor længe de er på sitet, hvor mange sider de har kigget på, og meget mere.

GA kan f.eks. hjælpe dig med at planlægge og igangsætte en strategi for at gøre din hjemmeside eller webshop endnu bedre.

Begynd evt. med at undersøge:   

  • Hvorfra kommer trafikken til sitet?
  • Hvilke kanaler og medier tiltrækker mest og mindst trafik?
  • Hvordan er trafikken fordelt på de enkelte kanaler, kilder & medier?
  • Hvordan opleves og bruges sitet af trafikken?

Ved at analysere på din data, og ved at kombinere din viden, kan du bl.a. se og vurdere, hvor en indsats bør lægges, for at optimere trafikken og brugernes oplevelse af sitet.

 

Konverteringsrate:

GA-indlæg-kompetencekanalen1
Transaktioner:
GA-indlæg-kompetencekanalen2

Omsætning:
GA-indlæg-kompetencekanalen3

I GA får du et hurtigt overblik over bl.a. de kanaler, som leverer trafik og ordrer til sitet.
Sammenligner du din data med en anden periode, bør du kunne se forskel og enten en fremgang eller tilbagegang.

Det er vigtigt at vide, hvilken kanal, der leverer mest trafik, flest ordrer, mest omsætning, hurtigste ordre osv. Én webshop skal (naturligvis) have trafik og besøgende, før den kan konvertere ordrer.

Få et godt overblik over, hvorfra trafikken er kommet til sitet. Hvordan er trafikken fordelt på mobiltelefoner, computere og tablets?

   

F.eks. kan du opleve:

  • 80 % af den samlede trafik er kommet fra “Betalt trafik”
  • Afvisningsprocenten er 70 %
  • Konverteringsraten er 0,5 %
  • 0 ordrer
  • Kr. 0,- i omsætning

Dette kan f.eks. skyldes, at sitet ikke er “Mobilvenligt” og derfor ikke tager nok højde for, at kunderne bruger en mindre skærm, end hvis de sad ved en computer.

Hér får du udvidet ”kanalerne” og har dermed et hurtigt overblik over de kilder/medier, som leverer trafik til sitet.

Hvad virker bedst, og hvad virker mindre godt...

Start evt. med at se på “Målgruppe” -> og under “mobil” -> “oversigt”, kan du (i parentesen) se, hvordan sitets samlede trafik er fordelt på de 3 enheder.

cid:image009.png@01D76F28.62CDABE0

Har sitet f.eks. mest trafik fra mobile brugere, er det naturligvis vigtigt, at mobilversionen opprioriteres og sørger for, at disse kunder fortsat har en god oplevelse.

Det kan Afvisningsprocenten f.eks. give dig en idé om. 

Afvisningsprocentens udvikling:
GA-indlæg-kompetencekanalen4

GA kan også vise dig, hvorfra og hvordan de besøgende fandt frem til domænet.

Gå til Anskaffelse, Kanaler samt Kilde/Medium. 
Ved også at klikke på “Al trafik” og herunder klikke på “Kanaler”, har du hurtigt et samlet overblik over de Kilder, sitet får sin trafik fra.

Besøgende på sitet:
GA-indlæg-kompetencekanalen-brugere

cid:image010.png@01D76F28.62CDABE0

Herunder kan du bl.a. se

  • Afvisningsprocenten    
  • Antal sider besøgt pr. Session i gennemsnit   
  • Tid på sitet pr. Bruger i gennemsnit   
  • Konverteringsrater    
  • Antal transaktioner   
  • Omsætning   
        

Bruger vs. Sessioner

'Brugere' er antal IP-adresser og enheder, som Analytics har registeret på én bruger. 'Sessioner' er det antal gange, hvor igangværende besøg har genoptaget aktiviteten på sitet efter at have været passiv. Ét besøg kan altså generere flere sessioner, inden sitet forlades.

Hvis f.eks. “Mobil” har en Afvisningsprocent på 70-80 %, og konverteringsraten er 0,10 %, så kan det skyldes, at brugeroplevelsen på sites mobilversion ikke er optimal for kunderne, hvorfor en indsats hurtigt kan/bør fokuseres på at optimere sites mobilversion.

Hvis f.eks. konverteringsraten er lav på alle de 3 enheder, så kan det skyldes udfordringer i check-out flowet, hvorfor en indsats hurtigt kan/bør fokuseres på at optimere sitets konverteringsrate og check-out flow.

 

3 tips til analyse og fortolkning af trafiktyper

  1. Hvilken landingsside skaffer mest organisk trafik? For kun at se på data fra organisk trafik, skal du blot klikke på ”organisk trafik”. Så frasorterer Analytics alle øvrige trafiktyper. Så kan du nemlig se, hvilke landingssider du skal være særligt opmærksomme på, og hvortil der kommer mest organisk trafik til sitet.
  2. Ved at se på, hvilke landingssider hvorfra der kommer mindre trafik, kan du f.eks. se, om der er vigtige kategorier, som med fordel skal have en SEO-indsats for at de vigtigste kategorier også vil rangere højere i søgeresultaterne.
  3. Ved at sammenligne seneste data med tidligere data, kan du følge med i udviklingen og se om der kommer mere trafik. Så kan du vurdere, om indsatsen enten skal øges eller blot vedligeholdes.   


Den samlede trafik er procentmæssigt fordelt, så du nemt kan vurdere, om der kommer nok af en vis trafiktype. F.eks. hvis betalt trafik udgør 90 % af den samlede trafik, så kunne man f.eks. overveje at starte en SEO-indsats, sende ”nyhedsbreve” eller at få flere tidligere kunder til at handle igen osv.

Trafik er ikke ens og har typisk forskellige adfærdsmønstre alt efter, hvorfra trafikken er kommet. Du vil typisk kunne se en højere afvisningsprocent og en lavere konverteringsrate på trafik fra de betalte kilder og medier sammenlignet med trafik fra f.eks. organisk trafik.

Under ”Anskaffelse” har du data om Brugere, Nye brugere, Sessioner, Afvisningsprocent, Antal besøgte sider pr. session, Gns. sessionstid, Konverteringsrate, Transaktioner og Omsætning

   

Få et overblik over målgrupper

Hvordan oplever trafikken og kunderne sitet?

Du kan med fordel danne dig et overblik over sitets målgrupper, så du også kan tilpasse disse ud fra behov, krav mv. Vi bruger alle internettet og bruger det meget forskelligt - og alligevel er der mange ligheder og fællestræk, som er interessante at få identificeret tidligt for at opnå optimal effekt af sitets besøgende og potentielle kunder.

Resultaterne og svarene fra de analyser du laver, danner ofte udgangspunktet i strategien som skal optimere data fremadrettet.

Trafik til siden

Betalt trafik er betalte annoncer på nettet, som skaffer trafik til sitet.
Det er typisk “udbud og efterspørgsel” der dikterer prisen pr. klik, som typisk også styres ud fra en budauktion. Højeste pris vinder auktionen.

Organisk trafik er søgemaskinernes rangering af dit site, som skaffer trafik til sitet.     
Det er indholdet på dit site, som søgemaskinerne vurderer, og ud fra deres algoritmer samt vurdering af dine konkurrenters sites tildeler en placering.

Gode råd

Få tjekket og sikret, at din Analytics-data er fyldestgørende og valid. Køres sporringskoden 2 gange eksempelvis, så er der dobbeltsporing og data’en er dermed misvisende og ikke valid nok til at arbejde optimalt ud fra.

Få oprettet Google Analytics 4.0 (så den indsamler data til senere). GA4 er den nye og 4. version af Google Analytics. Data fra nuværende GA kan ikke overføres til GA4, hvorfor den blot skal indsamle data. Det kan vi dog først bruge om nogle år, når der er indsamlet data og når nuværende GA version ikke længere supporteres.

Nogle af de vigtigste kanaler, er Organisk, Direkte, Betalt, Socialt og E-mail. Kanalerne kan også uddybes, så du bl.a. kan se, hvilke kilder og medier, der har skaffet mest trafik til sitet.

Hvis der f.eks. kommer mest trafik fra den betalte kanal (annoncer), så er det evt. en SEO-strategi, som bør igangsættes eller opprioriteres.

Vær særlig opmærksom på

F.eks. kan en høj afvisningsprocent afsløre, at vigtige informationer bliver overset og at disse bør fremhæves og synliggøres mere. Det er også muligt at se, hvilken landingsside, der har den højeste afvisningsprocent, så du kan se, om udfordringen er gældende for hele domænet, eller om det f.eks. er på kategori- eller produktniveau at indsatsen bør fokuseres.

Data kan analyseres, og kan afsløre tendenser, som du kan forsøge at øge eller styrke i fremadrettet arbejde.

”Anskaffelse” viser bl.a., hvilke kilder og medier på nettet, de besøgende kom fra – var det eksempelvis ”betalt trafik” som skaffede en ”Facebook-annonce”.

”Målgruppe” giver data og viden om brugerne, som f.eks. demografi, geografi, bruger de mobilen eller en PC til at tilgå sitet mv.

Dette er bl.a. vigtig viden til at målrette arbejdet efter, når der oprettes annoncer og når brugeroplevelsen skal optimeres.

 

God fornøjelse med at analysere dit data og med at optimere din forretning online. 

Besøg Kompetencekanalen her >>

Gæsteblogger | Erik Them Andersen, KompetenceKanalen
Gæsteblogger | Erik Them Andersen, KompetenceKanalen
Digital Consultant hos KompetenceKanalen A/S. Erik har mange års erfaring, i alle facetter af online markedsføring. Specialiseret i Konverteringsoptimering og med sin brede forretningsforståelse, har Erik hjulpet mange virksomheder, til at opnå vækst via nettets muligheder.

Andre har også læst

A/B testing: Din måde at sikre resultater

En webshop er for mange virksomheder den bærende salgskanal, og der kan være mange holdninger til hvordan...
Læs mere

Micro-influencers kan hjælpe din forretning: Sådan går du strategisk til værks

Der findes ikke et bedre kvalitet stempel for dit brand end en personlig anbefaling. Netop dette er en af...
Læs mere

Få de vigtigste takeaways fra DanDomains Uddannelsesdag 2021

Tak til vores kunder og partnere for en lærerig dag! Så fik vi, hos DanDomain, afholdt årets største webs...
Læs mere