Blog

Google core update (maj 2020) - sådan undgår du at blive straffet af Google

Skrevet af: Sara Marcussen
14. juli 2020

Google har i begyndelsen af maj udrullet en af deres kvartale opdateringer. De såkaldte “Core Updates” er med til at gøre deres søgealgoritme endnu bedre. Det er den, som bestemmer hvad og hvem, der ligger øverst i søgeresultaterne.

Google har ikke – som de til tider gør – tilkendegivet, at den seneste opdatering har haft et specifikt mål. Vi kan dog se, at den især har omhandlet EAT og påvirket sider indenfor YMYL (Your Money or Your Life).

I denne artikel gennemgår jeg begge begreber og giver dig en række anbefalinger til, hvordan du på bedst vis kan tilfredsstille Googles EAT-kriterier, så du ikke bliver straffet med lave placeringer – eller til at starte med kommer tilbage fra en nedgang.

Hvad er Your Money or Your Life (YMYL)?

Your Money or Your Life er en paraplybetegnelse for alle sider – både domæner og undersider – som vedrører folks penge eller deres helbred.

Ifølge Googles retningslinjer, dækker det blandt andet over følgende:

  • Nyheder og aktuelle begivenheder
  • Lov og jura
  • Finans og økonomi
  • Shopping
  • Helse og sikkerhed
  • Etnicitet, religion, alder, nationalitet, køn, seksualitet m.m.
  • Krop og sind

Det dækker altså over stort set alt, som en webshop kunne have produkter eller ydelser indenfor - og de ovenstående punkter er kun vejledende. Google har sagt, at masser af andre emner kunne kvalificere sig som YMYL, så man skal bruge sin sunde fornuft.

Hvis YMYL-sider ikke lever op til EAT-kriterierne, kan man altså hurtigt risikere, at man oplever et fald i ens placeringer på Google.

Webshops er ikke de eneste, der har oplevet denne uro.

Sider med affiliate marketing har også set flere fald over de seneste uger. Dette skyldes, at affiliate nogle gange anbefaler visse sider fremfor andre, der hvor der er aftaler.

Derfor handler det om, hvis du arbejder med affiliate, at sørge for symmetri i din sides indhold. Sørg for at leve op til EAT retningslinjer (det kommer jeg tilbage til) på så en neutral måde, så brugerne får den fulde indsigt. Content skal ligeledes opdatere sig jævnligt.

Et eksempel som er værd at følge i YMYL er eksempelvis A-kasse Eksperten, som udover lige content + opdateret indhold på sin blog, har udarbejdet en a-kasse test der skaber mere brugerdefinerede svar. Noget som viste et opsving ved Googles seneste opdatering samlet for domænet.

Det gælder altså inden for alle nicher. Selv søgninger på emner, hvor indholdet er relativt “evergreen” eller siderne måske kun skal opdateres én eller to gange om året, har set massive svingninger over de seneste uger.

Den bedste måde at holde på sine gode placeringer (og måske endda skyde op til toppen), er altså ved at levere mere troværdigt indhold, der bygger på autoritet og ekspertise - med andre ord; EAT.

Hvad er EAT?

EAT står for ekspertise, autoritet og troværdighed. Eller rettere, Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness.

EAT er det, Google mener, er bedst til at give de besøgende konkrete, relevante og gode svar på deres søgninger. Det kaldes også for sidekvalitet eller “Page Quality”, da det i Googles øjne er kendetegnet for gode hjemmesider.

Sider med høj EAT klarer sig derfor ofte bedre i søgeresultaterne end sider med tyndt, irrelevant eller decideret dårligt indhold.

Ekspertise

Ekspertise handler om at kunne levere indhold (både tekster, videoer, billeder m.m.), som er dybdegående, præcist og bærer præg af, at du ved meget om et givent emne. Det handler også om at kunne vise, at du er ekspert.

Udover at skrive indhold, som tydeligt viser din ekspertviden frem, kan du også redegøre for, hvordan du har opnået din viden.

Det kan du eksempelvis ved at inkludere din uddannelse, jobtitel eller begrunde din hverdagsekspertise med eksempler og kilder.

Autoritet

Autoritet handler om, at du kan påvise, at du er en autoritet på dit felt. Den klassiske måde at gøre i Googles øjne er via links. Hvis dit indhold får mange links fra en række forskellige sider, er den en indikation for, at du har autoritet på dit område.

Troværdighed

Troværdighed handler om at udtrykke dig præcist, afgrænset og med redelighed. Det betyder eksempelvis, at du gør det tydeligt, hvad dit produkt kan gøre – og hvad det ikke kan. Alternativt, kan du også fremhæve fordele og ulemper og bruge rigeligt med kilder for at begrunde din vurdering.

EAT-indhold handler også om relevans. Du skal kunne give udførlige forklaringer og oplysninger om det, din side handler om. Det betyder dog ikke, at lange tekster automatisk er bedre end korte tekster. Du skal altid vurdere indholdet efter, hvorvidt det er tilstrækkeligt for din læser. Hvis du kan mærke, at du skriver bare for at ramme et bestemt antal ord, bør du stoppe.

Du bør derfor også overveje om, det er nødvendigt løbende at opdatere dit indhold, så det forbliver relevant. En guide fra 2016 klarer sig måske fortsat godt i Googles søgemaskine, men for at være helt sikker, bør du jævnligt gennemgå tidligere tekster med jævne mellemrum, så indholdet er up-to-date og stadig er gældende.