Guldkorn fra DanDomains Uddannelsesdag 2019

Den 24. oktober troppede 160 vidensparate e-handlere op til DanDomains Uddannelsesdag 2019. Dagen handlede om, hvordan de kunne vækste deres forretning.

7 specialister delte flittigt ud af deres viden og klædte de deltagende e-handlere på med tips og tricks inden for emner som Google Analytics, eksport til udlandet, facebookannoncering, SEO, gamification og meget andet.

Hvis du ikke var med, skal du ikke snydes.

Du vil i dette blogindlæg få de bedste guldkorn fra hvert oplæg på DanDomains Uddannelsesdag.

_____________________________


MakesYouLocal – Søren Kjær Nielsen

#1: Markedsanalyse & internationalt salg

Bedste guldkorn fra Søren:

Kend dine konkurrenter”

Hvis du gerne vil entrere et nyt land med din webshop, så er første skridt på vejen at undersøge dine konkurrenter i det pågældende land.

Derfor kan du stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvordan vinder dine konkurrenter kunder?
  • Hvad er deres vigtigste USP’ere?
  • Er vi relevante på markedet?
  • Hvordan skal vi vinde kunder fra dem?

Lav gerne et skema, hvor du sammenligner dine nærmeste fire konkurrenter på deres tiltag inden for betaling, logistik, retur, kundeservice, produkter og sociale medier.

🎤 Podcast: Interview med MakesYouLocal
“7 steps – Sådan får du succes med eksport” – Lyt med her

Det giver dig et brugbart overblik over, hvad dine konkurrenter tilbyder – som du også kan bruge i din undersøgelse af, om din webshop har en berettigelse i markedet i pågældende land.

Hør også, hvad oplægsholder Søren selv fremhæver fra sit oplæg:

_____________________________


Kompetencekanalen – Mikkel Kirchhoff

#2: Google Analytics for webshops

Bedste guldkorn fra Mikkel:

“Specifikke landingssider er vejen frem

Kunderne ved, hvad de vil have og er blevet meget mere specifikke i deres søgninger på Google. Det stiller større krav til dine landingssider, som gerne må tilgodese kundernes søgen efter specifikke produkter.

Hvis du i dit title tag bruger ordet “regnjakke”, men dine besøgende kommer ind på en overordnet kategori med “jakker”, så er det ikke så relevant for modtageren, som måske vil forlade siden igen.

Hvis du i stedet havde en landingsside kun med regnjakker, så ville kunden få, hvad vedkommende søgte efter – og dermed er der større chance for, at de vil konvertere og købe.

Inspiration:
Blossom har SEO-optimeret denne landingsside til søgningen ‘Vinterjakker til kvinder’ – Se den her

Vi kan derfor konkludere, at dine landingssider gerne må være så specifikke som muligt. Det handler om, at du giver dine kunder, hvad de søger efter.

På DanDomains Store Uddannelsesdag underviste Mikkel i, hvordan du med Google Analytics konverteringssporing kan få overblik over, hvilke landingssider du tjener penge på, samt hvordan Google Analytics giver overblik over, hvor gode dine landingssider er:

  • Hvilke af dine landingssider der skaffer besøgende ind på din webshop.
  • Hvilke sider de efterfølgende klikker videre til.
  • Hvor dine besøgende kommer fra, eksempelvis fra en søgning på Google, Facebook, eller fra din annoncering på PriceRunner

Hør også, hvad oplægsholder Mikkel selv fremhæver fra sit oplæg:

_____________________________


Searchmind – Christian Skov Astrup

#3: SEO – pluk de lavesthængende frugter

Bedste guldkorn fra Christian:

“Optimer dine billeder og styrk din page speed

SEO optimering af billeder #1
Gør det til en vane at komprimere dine billeder, så de ikke fylder så meget, når du uploader dem til din webshop.

Store billedfiler sænker nemlig hastigheden på din webshop. Page speed er en velkendt rangeringsfaktor på Google, der altid vil favorisere en hurtig webshop fremfor en langsom.

Det er derfor vigtigt, at du husker at komprimere dine billeder. Der findes mange gratis værktøjer, der kan hjælpe dig med det. Alternativt kan du vælge DanDomains app ImageOptimizer, der hurtigt komprimerer alle billederne på én gang.

  • Optimal billedstørrelse: max 100 kb. pr. billede.
  • Optimale billedformater: GIF, JPEG og PNG.

SEO optimering af billeder #2
Husk også altid dine billeders “alt text”, som skal beskrive, hvad der er på billedet. Når du tilføjer “alt text” til dine billeder, har du et ekstra lod i lotteriet – og kan dermed blive fundet i Googles billedsøgning, fordi du har fortalt Google, hvad der er på dit billede.

Hør også, hvad oplægsholder Christian selv fremhæver fra sit oplæg:

_____________________________


Scratcher – Casper Christiansen

#4: Gamification – en vej til mere salg

Bedste guldkorn fra Casper:

“Trendday fik 50.000 nye tilmeldinger til nyhedsbrev

Webshoppen Trendday kørte fire kampagner med skrabespil fra Scratcher og markedsførte især kampagnerne på deres sociale medier – heriblandt Facebook.

Se mere om gamifikation her: scratcher.io/da/dandomain

Hen over fire kampagner fik de 67.500 deltagere og knap 50.000 nye tilmeldinger til deres nyhedsbrev samt over 25.000 til deres sms kundeklub.

De brugte skrabespillet som et middel til at nå deres mål. Skrabespillet værdiberiger oplevelsen for kunderne. Det er det, som gamification kan.

Trendday havde desuden en video, der viste, hvordan skrabespillet og kampagnen fungerede, og den tilskriver de stor værdi i succesen med den øgede trafik og de mange tilmeldinger.

Hør også, hvad oplægsholder Casper selv fremhæver fra sit oplæg:

_____________________________


YouWe – Klaus Andersen

#5: Optimering af arbejdsgange

Bedste guldkorn fra Klaus:

“Pas på driftshullet

Klaus lagde vægt på, at webshopejere skal passe på driftshullet. Driftshullet er kendetegnet ved:

  • Lige meget hvor hårdt du knokler, føles det bare, som om bunken bliver større og større
  • Du og dine medarbejdere løber lidt for stærkt i hverdagen for at nå det hele
  • Du bruger for meget tid på daglige rutiner og for lidt tid på at udvikle din forretning

Han foreslog, at alle webshopejere en gang imellem skal tage helikoptersynet på – og kigge på sin forretning udefra og overveje, om de laver de rigtige ting?

I den forbindelse kan det være en god idé at overveje følgende:

  • Hvilke opgaver skal jeg selv løse?
  • Hvilke dele kan jeg sætte andre til at løse?
  • Hvilke dele kan jeg sætte it til at løse?

Mange processer kan automatiseres i dag. Få hjælp til håndteringen af din webshops ordrer via YouWe Print, der automatiserer størstedelen af din daglige ordrehåndtering.

Læs mere i dette gæsteindlæg fra Claus, om hvordan du kan frigive tid i dagligdagen og hvordan du undgår at ramme bunden af driftshullet.

_____________________________


Kendskab – Annesofie Lomholt

#6: Facebook annoncering 101

Bedste guldkorn fra Annesofie:

“Prøv Facebook lead ads

Lead ads er de annoncer, hvor du via en tilmeldingsformular kan indsamle mailadresser, telefonnumre eller lignende.

Se eksempel her:


Det smarte ved lead ads er, at der er direkte tilmelding på Facebook. To klik – og så er nye leads tilføjet til din nyhedsbrevsliste gennem den direkte integration til fx Mailchimp.

I Facebook kan du så lave en kopi-målgruppe på dine eksisterende nyhedsbrevstilmeldte, så annoncen udelukkende vises til alle dem, der minder om dine nyhedsbrevstilmeldte.

Et tip kunne være at lokke med en gulerod som rabat, en guide eller en ekstra service. Beslut dig gerne for, hvad et lead må koste dig.

Husk at opsætte Facebook Pixel Tracking i din webshop, gerne hurtigst muligt, da tracking kun virker fra dén dag du aktiverer det på din webshop, se guide her.

Hør også, hvad oplægsholder Annesofie selv fremhæver fra sit oplæg:

_____________________________


Luksusbaby.dk – Morten Grabowski Kjær

#7: Case: Fra stuegulv til 2400 m2 lager

Bedste guldkorn fra Morten:

“Vær til stede, når dine kunder har brug for det

Luksusbaby.dk startede webshop hos DanDomain i 2013 og i dag omsætter de for millioner. På DanDomains Store Uddannelsesdag rundede Morten af med dagens mest inspirerende foredrag.

Mortens fortalte, at de har tilpasset sine åbningstider for kundeservice, efter hvornår deres kunder har mest brug for dem.

De kender selv til børnefamilie-travlheden i hverdagen med afhentning af unger, aftensmad, putning osv. De ved, at der er mest tid til at shoppe om aftenen.

Derfor har man mulighed for at ringe, chatte og maile med Luksusbaby alle dage fra 7.00-23.00.

De gør desuden en dyd ud af, at alle kunder skal føle sig unikke. Derfor får alle kunder et håndskrevet kort med en personlig hilsen med deres pakke.

Hvis man chatter med Luksusbaby, vil man opleve, at de er fans af emojier. Der bliver sendt mange hjerter afsted ❤️️. De bruger emojier til at støtte op om den uformelle og personlige stemning, som de gerne vil skabe over hele linjen.

Ingen kommentarer på Luksusbabys facebookside er skrevet forgæves. De læser og liker nemlig hver en kommentar. Alle kunder skal føle sig hørt og set.

Hør også, hvad Morten selv fremhæver fra sit oplæg:

_____________________________


Lad en elev hjælpe din webshop med at vokse

Det var Aarhus Business College, der lagde lokaler til DanDomains Uddannelsesdag. Her tilbyder de uddannelsen Digital handel, som indeholder fag som Digital salg og forretningsforståelse, Digital købsadfærd og Digital markedsføring.

Vil du have en elev, der kan bidrage med ny viden inden for ovenstående områder? Så tag et kig på denne side >> klik her

_____________________________

Tak for i år!

Tusind tak for i år! Det var de bedste guldkorn fra DanDomains Uddannelsesdag 2019. Det var skønt, at du fulgte med.

Vi håber, at der var noget, du kan bruge til dit videre arbejde med at udvikle din webshop.

Vi krydser fingre for, at vi ser dig til Uddannelsesdagen næste år!

Skriv gerne i kommentarfeltet, hvilke emner du kunne tænke dig at høre om til Uddannelsesdagen 2020 🙂

Rikke Toft

Content Marketing Specialist at DanDomain A/S
Jeg er en kommunikationsblæksprutte, der er helt tosset med at lave indhold til vores blogs, sociale medier, website og nyhedsbreve 🎉
Rikke Toft

Rikke Toft

Jeg er en kommunikationsblæksprutte, der er helt tosset med at lave indhold til vores blogs, sociale medier, website og nyhedsbreve 🎉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.