E-commerce

Har du overvejet hvor mange penge, du kan tjene på Amazon?

Overvejer I at sælge på Amazon, udvide jeres virksomhed globalt eller udforske nye markedet? Så kan Amazon være en oplagt platform for jer.


Går din virksomhed med ambitioner om at sælge på Amazon, ekspandere jeres virksomhed uden for Danmarks grænser eller teste en helt ny verdensdel af? Så kan Amazon være et oplagt værktøj til jer. Er Amazon så en genvej til succes på det globale marked? Ja, det kan det være. På Amazon kommer du direkte til markedets forbrugere, så du kan gøre dig nogle indsigter om, hvordan dine produkter performer i det nye marked. Som regel er test af nye markeder på Amazon både hurtigere og mere effektiv end en konventionel eksportstrategi. Men det er dog ikke ensbetydende med, at du kan komme sovende til succesen. Der findes millioner af kunder, som er til stede på selvsamme platform som dine produkter, og de er trods alt blot ét klik væk.

 

 

Fakta om Amazon

 

 

 

  1. Amazon blev grundlagt af Jeff Bezos i 1994 med formålet om at blive en online boghandel.
  2. I december 2021 havde Amazon 2,9 milliarder besøg på Amazon.com.
  3. Amazon sender cirka 1,6 millioner pakker om dagen. Det svarer til cirka 18,5 pakker i sekundet.
  4. Amazon har mere end 310 millioner aktive kunder.
  5. Amazon har 20 markedspladser verden over, og de sender varer til alle lande undtagen 5.
  6. Amazons største europæiske marked i 2021 var Tyskland med næsten 31,6 milliarder euro i nettoomsætning.

 

 

Hvem er be-ahead?

Vores eventyr med e-handel startede tilbage i 2007, da Charlotte og jeg grundlagde virksomhedens E-shoes, der, som navnet antyder, solgte sko online. Vi har siden 2007 været medlemmer hos Dandomain, og derfor gav det også god mening, da vi, efter et par år med at drage vores egne erfaringer med Amazon, besluttede os for at hjælpe danske brandejere med at få succes på Amazon og fortsætte hos Dandomain.

Vi har lavet alle børnefejlene på platformen, som Amazon straffer, så I ikke behøver at gøre det. Vi har solgt tusindvis af varer på Amazon, snakket med tusindvis af Amazon kunder, oprettet tusindvis af nye produkter og været rundt i alle afkroge af platformen. I dag sidder vi 8 medarbejdere med hvert sit ekspertiseområde og hjælper danske virksomheder fra hele landet, som bl.a. følgende:

 

Sanita: Firedobler omsætning med varekortoptimering og Amazons Sponsored Brands kampagner.

Ilse Jacobsen: Når med Amazon Display ud til nye, konverterende målgrupper.

Sprout World: Budskab om bæredygtighed spredes globalt via Amazon.

 

 

Brug Amazon til test af nye markeder

Selvom der stadig skal lægges ressourcer i Amazon, så er det trods alt billigere end at skulle oversætte website, markedsføring i et nyt og ukendt marked, moms- og skatteregler, finde kundesupport med sprogkundskaber, ansætte sælgere, stifte selskab, logistik og analyse af befolkningen i det pågældende marked. Af den årsag har vi en del kunder, som starter med at teste deres produkter af på nye markeder via Amazon.

Senere vælger nogle at kanalisere deres ekspansionsfokus udelukkende på Amazon. Senere vælger nogle at kanalisere deres ekspansionsfokus udelukkende på Amazon, mens andre nu både bruger Amazon og deres website i det nye marked.

 

 

Derfor skal du overveje Amazon som en del af din strategi

Flere og flere danske virksomheder har øjnet de store muligheder i at afsætte sine varer til de mere end 310 millioner aktive Amazon kunder. Med en årlig nettoomsætning på 513 milliarder dollars i 2022 er der efterhånden ingen diskussion om, at forbrugerne bruger mange penge på Amazons markedspladser, og det bør danske brands være en del af.

Tiden, hvor man anså Amazon som elefanten i rummet, er forbi - alle virksomheder bør forholde sin strategi til Amazon. Hvis du er interesseret i markeder som Tyskland, Frankrig eller USA, så bør du overveje, at disse landes forbrugere er på Amazon, og derfor vil det være fordelagtigt at overveje, om du skal implementere Amazon i din strategi, hvis du vil indfri det fulde markedspotentiale.

 

 

61% af amerikanske forbrugere starter på Amazon

En undersøgelse fra Jungle Scout viser, at 61% af amerikanske forbrugere starter deres købsproces på Amazon. I Tyskland og USA er der flere, der søger efter varer på Amazon end på Google. Det tegner et billede af, at hvis forbrugerne leder efter et produkt, så ved de, at Amazon er det rigtige sted at søge. Det gør de, fordi de vurderer Amazon som troværdige, fordi de her finder varer til den rigtige pris, et bredt sortiment og levering dagen efter bestilling.

Det betyder også, at hvis dit brand ikke er til stede på Amazon, så henvender du dig kun til et mindre udsnit af forbrugerne, hvilket betyder færre solgte produkter og langsommere opbygning af kendskabsgraden til markedet. Det er derfor vigtigt, at du i din markedsanalyse tager højde for, at forbrugerne i udlandet handler på online markedspladser såsom Amazon i meget højere grad, end vi er vant til i Danmark

 

 

Amazon står for lager, fragt og kundesupport

Amazon har gjort meget for at gøre det så nemt som muligt for nye brands at etablere sig på platformen. Det gør de blandt andet ved at varetage hele det logistiske setup ved opbevaring af varer, pakning af produkter, forsendelse og kundesupport. Dette gør de som en del af deres FBA, som står for Fulfilled by Amazon. FBA er netop, hvad der gør eksportmuligheden unik hos Amazon. Det vil sige, at I som brand udelukkende skal sende varen ned på Amazons fulfilmentcenter, og så står Amazon for alt andet.

Som regel når vi starter nyt samarbejde med kunder, så bliver de forundrede over, at deres produkter allerede er til salg på Amazon, men de ikke lever op til deres brands værdier. Hvem garanterer, at dit brand bliver repræsenteret korrekt, hvis du ikke har oprettet dine varer? At produktbillederne er skarpe og nye, at teksterne er velformulerede og på lokalt sprog? Så når du har læst dette blogindlæg færdigt, synes jeg, du skal prøve at søge på dit brand på Amazon. Det kan være, at du bliver overrasket. 

 

 

Findes dine produkter allerede på Amazon?

Alle produkter havner på Amazon - det er bare et spørgsmål om tid. Spørgsmålet er bare, om det så er jer, der skal styre, hvordan varekortet bliver præsenteret, eller om det er en tredjepart, der skal definere ejeres præsentation på Amazon. I øjeblikket oplever vi en større tilstrømning af virksomheder, der ønsker at beskytte deres brand på Amazon. Med størsteparten af online forbrugere på Amazon, er det væsentligt med en optimal præsentation af produktet for at få succes.

Der er også ekstra fordele som brandejer, hvor Amazon giver dig nogle marketingfordele. Du kan blandt andet oprette brand store, brand story og A+ Content. Det betyder, at du kan give kunderne et større indblik i dit brand og univers, end man ellers normalt kan på Amazons platform. Det giver dig en stor konkurrencefordel, når du sælger dine produkter på Amazon. Hvis du registrerer dit brand, så sikrer Amazon sågar også, at andre ikke anvender dine billeder, at dit varemærke ikke bliver misbrugt, og at der ikke er andre, der kan sælge deres produkter under dit brandnavn. Du får altså flere muligheder og en større sikkerhed ved at registrere dit brand på Amazon.

Når du først har oprettet dine varer og sælger på én af Amazons markedspladser, kan du forholdsvist nemt skalere og sælge dine produkter på andre af Amazons markedspladser. På den måde kan du hurtigt eskalere din eksportstrategi for en begrænset merpris.

 

Beregn om du kan tjene penge på Amazon

Du tænker måske, hvordan finder jeg ud af, om vi kan sælge produkter på Amazon? Og til det plejer jeg altid at sige, at som tommelfingerregel er dit produkt interessant på Amazon, hvis du er brand owner, og hvis dit produkts størrelse er mindre end en vaskemaskine. Hvis du opfylder de to krav, kan du benytte dig af vores Amazon-beregner, så kan du hurtigt få et overblik og estimat på dine produkters dækningsgrad på Amazon.

 

Det er dog væsentlig for mig at pointere, at Amazon ikke er nogen tryllestav, hvor du fra dag 1 omsætter for flere millioner kr., men hvis du lægger tiden og ressourcer til at gøre det efter bogen, så er potentialet højt. Det tager tid at få succes på Amazon, og ligesom med enhver anden forretningsstrategi skal jeres forventninger være realistiske og opnåelige.



Du kan læse mere om be-ahead her >>

Lignende indlæg