Hvad koster det at starte webshop?

Hvad koster det at starte webshop? Her har vi samlet alle forventede udgifter.

Overvejer du at starte din egen webshop? Vi har lavet en oversigt over, hvilke udgifter du kan forvente. Både hvilke udgifter du har under opstarten og de løbende udgifter til drift og vedligeholdelse.  

Hold startudgifterne nede

Når du gerne vil starte en webshop, handler det om at få en billig opstart.

Men ikke billigere end at din webshop stadig fremstår professionel. Din webshop skal være professionel og fremtidssikret, så du ikke bliver tvunget til at skifte løsning efter et halvt år, fordi det viser sig, at webshoppen ikke kan leve op til dine behov.

Hos DanDomain leverer vi hvert år mange hundrede webshops til både nystartede og veletablede virksomheder, der vil sælge varer på nettet. Det er vores mission at hjælpe alle vores webshopejere bedst muligt med at få succes. Her på siden gennemgår vi derfor, hvad du kan forvente af udgifter, når du skal starte webshop. Vi har ikke medregnet udgifter til vareindkøb og lager, da det varierer meget alt efter, hvad du sælger i din webshop.  

Hvad koster opsætning og design?

Prisen på opsætning og design afhænger primært af, hvordan du vælger at få lavet din webshop. Du har 3 muligheder:

Nr. 1: Opsæt selv hele webshoppen.

  • Prisniveau:
    • Opstart: under 500 kr. Indkøb af domæner, oprettelse af webhotel og betalingsgateway.
    • Løbende udgifter: 200 – 500 kr./md. En betalingsgateway kan fås til en pris på ca 150 kr. Dertil skal du have hosted din webshop, hvor prisen afhænger af, om din webshop kan ligge på et almindeligt webhotel, eller om webshoppen skal hostes på sin egen server. Derfor kan prisen ligge mellem alt lige fra 20 kr. til 350 kr. pr. måned.
  • Fordele og ulemper:
    • Fordele: Ingen udgifter til opsætning og design hvis du selv har al den nødvendige kendskab.
    • Ulemper: Tidskrævende da du står alene med ansvaret for løbende opdateringer, vedligeholdelse og sikkerhed. Læs mere om, hvorfor du løbende bør opdatere webshoppens CMS. Denne løsning kan risikere at give problemer, hvis du ikke har det nødvendige tekniske kendskab.

Nr. 2: Få et bureau til at opbygge din webshop

  • Prisniveau:
    • Opstart: mellem 5.000 – 100.000 kr. Foruden de almindelige udgifter til domæne, hosting og betalingsgateway, skal du betale for den tid, bureauet bruger på at programmere og opsætte alle de funktionaliteter, du har brug for. Derfor varierer prisen alt efter, hvor meget din webshop skal tilpasses, hvor avanceret den skal være, og om den skal designes helt fra bunden.
    • Løbende udgifter: 200 – 500 kr./md Når først webshoppen er opsat, har du kun udgifter til hosting og din betalingsgateway.
  • Fordele og ulemper:
    • Fordele: Webshoppen er tilpasset dine behov ned til mindste detalje. De løbende udgifter er meget begrænsede, da du kun skal betale for hosting og domæne.
    • Ulemper: Ofte betales et stort engangsbeløb for programmering og design af webshoppen, da alt skal opsættes unikt til dig. Hvis der senere skulle være problemer på webshoppen, skal du igen betale timepris, når dit bureau skal finde fejl og løse problemer.

Nr. 3: Køb en hosted webshop løsning.

  • Prisniveau:
    • Opstart: under 1.500 kr. De første 3 måneders abonnement samt 500 kr. for oprettelse af webshop inklusiv designskabelon og betalingsgateway (DanDomain Webshop). En færdig webshopløsning er inklusiv hosting, så alt du selv skal sørge for er domænenavnet og evt. email.
    • Løbende udgifter: 300 kr. Webshoppen koster en fast månedlig pris inklusiv alle de moduler, du skal bruge, hvortil du både får supporthjælp, løbende vedligeholdelse og videreudvikling, sikkerhedsopdateringer, hosting samt en betalingsgateway med i prisen (DanDomain Webshop).
  • Fordele og ulemper:
    • Fordele: Webshoppen er klar med det samme, hvor din udbyder sørger alle de funktionaliteter, du har brug for (bemærk: hos nogle udbydere kan enkelte funktioner være tilkøb). Det er din udbyders ansvar, at alle funktioner og moduler virker problemfrit. Det er ligeledes deres ansvar at opdatere og vedligeholde systemet. Du har altid nogle at ringe til, hvis du får brug for hjælp. Dermed er din forretning det eneste, du skal bruge tid på. Det er grunden til, at mange foretrækker en færdig webshopløsning.
    • Ulemper: Du har ikke ftp- og databaseadgang. Det betyder, at du ikke selv kan ændre i webshoppens struktur og funktionalitet.
 

Hvad koster det at starte webshop med dankort?

Når du driver en webshop, anbefaler vi, at du tilbyder dine kunder flere forskellige betalingsmuligheder. Det øger din chance for, at kunden gennemfører købet, og at kunden oplever god og fleksibel kundeservice.

Populære betalingsmetoder

Vi har listet priserne på de mest populære betalingsmetoder i Danmark ved online handel:

  • Dankort – Kræver aftale med Nets: 1.000 kr. årligt + 250 kr. i oprettelse + ca. 1,39 kr. pr. transaktion – Læs mere om dankort hos Nets
  • Visa/Dankort – Vi anbefaler Clearhaus: 0 kr. årligt + 0 kr. i oprettelse + 1,45 % pr. transaktion – Læs mere om Clearhaus
  • Visa Electron og Visa Debit – Vi anbefaler Clearhaus: 0 kr. årligt + 0 kr. i oprettelse + 1,45 % pr. transaktion
  • MasterCard og MasterCard Debit – Vi anbefaler Clearhaus: 0 kr. årligt + 0 kr. i oprettelse + 1,45 % pr. transaktion
  • Maestro – Vi anbefaler Clearhaus: 0 kr. årligt + 0 kr. i oprettelse + 1,45 % pr. transaktion
  • MobilePay – Kræver at du har indløsningsaftale hos enten Teller eller Clearhaus: 588 kr. årligt + 0 kr. i oprettelse + 1 kr. pr. transaktion – Læs mere om MobilePay Online
  • ViaBill (afbetaling) – Prisen forudsætter, du har DanDomain Webshop: 0 kr. årligt + 0 kr. i oprettelse + 0 kr. pr. transaktion
  • PayPal – Kræver blot en PayPal erhvervskonto 0 kr. årligt + 0 kr. i oprettelse + transaktioinsudgift på 3,4 % + 2,60 kr. – Læs mere om PayPal
  • Bankoverførsel Ganske enkelt. Bruges ofte blandt erhvervskunder.

Forventede udgifter til online betaling

I DanDomain ser vi, at mange nyoprettede webshops foretrækker at starte ud med en indløsningsaftale hos Clearhaus. En aftale hos Clearhaus giver nemlig dine kunder mulighed for at betale med alt lige fra Visa/Dankort, Visa Electron, Visa Debit, MasterCard og MasterCard Debit samt Maestro. Du kan også få MobilePay på din webshop. Fordelen ved Clearhaus er, at du kun har udgifter, når du har et salg!

Budget: 600 kr. årligt.

Når du skal lave budget, kan du forvente et minimumsbeløb på 600 kr. årligt, hvis du vælger Clearhaus + tilkøb af MobilePay. Beløbet forudsætter dog, at du vælger, at kunden skal betale kortgebyret på 1,45% ved kreditkort og 1 kr. ved MobilePay. Budgettet tager ligeledes ikke højde for eventuelle transaktionsudgifter til din betalingsgateway.  

Udgifter til regnskab og revisor?

Vælg et gratis regnskabsprogram

Er der tale om et helt nystartet firma, anbefaler vi, at du vælger et gratis regnskabsprogram som Dinero eller Billy. Disse er meget brugervenlige og populære regnskabsprogrammer. Når du begynder at få mange ordrer i din webshop, kan du opgradere din gratis konto til en pro-version, hvor du får mulighed for at integrere regnskabsprogrammet direkte til webshoppen. Fordelen ved det er, at alle ordrer og nye kunder fra webshoppen automatisk registreres i dit regnskabsprogram og dermed gøres bogføringen væsentlig lettere.

Start med et regnskabsprogram til 0 kr. og spar den automatiske integration væk i begyndelsen.

Revisor og årsregnskab

Et årsregnskab skal udarbejdes én gang årligt med det formål at redegøre for virksomhedens økonomi. Hvad er der brugt penge på i løbet af året? Hvad er virksomhedens økonomiske situation? Der er en række lovkrav, der skal overholdes, og derfor foretrækker de fleste at bruge en revisor til udarbejselsen af årsregnskabet. Revisoren sørger for, at årsregnskabet overholder alle lovgivningens krav, og du kan få hjælp til indberetning af skat og moms.

Ofte kan du få et godt tilbud som nystartet virksomhed på mellem 5.000 – 8.000 kr.

Men mange, der starter en webshop, opretter deres virksomhed som en enkeltmandsvirksomhed. Da der ikke er krav til, at du skal udarbejde et årsregnskab til enkeltmandsvirksomheder, kan du dermed spare revisoren væk. Personligt ejede virksomheder har kun pligt til at aflægge et skattemæssigt regnskab, mens selskaber skal aflægge en årsrapport – Læs mere på ivækst.dk

Start webshop >> Læs mere om opstart af webshop  

Andre udgifter til drift af webshop

Labelprinter

Vi anbefaler, at du investerer i en labelprinter, da det gør det væsentlig lettere at pakke dine varer. Du kan få en labeprinter til labels, som er særligt velegnet til GLS og PostNord fragtlabels.

En labelprinter til det mindre behov på omkring 1.000 – 1.500 labels om dagen, kan du få i et prisleje på mellem 2.300 og 2.800 kr.  

Opsummering: Hvad koster det at starte webshop?

Tager vi udgangspunkt i, at du vælger en hosted webshop løsning* med indløsningsaftale hos Clearhaus, kan du forvente følgende udgifter.

Oversigt over udgifter

.dk-domænenavn = 129 kr. for 1. års registrering

Webshop pr. måned = 299 kr. + 500 kr. i oprettelse

Betalingsgateway = 0 kr. med mængderabat på transaktionsudgiften

ViaBill= 0 kr. + 0 kr i oprettelse

Kreditkort = 0 kr.

MobilePay pr. måned = 49 kr.

Regnskabsprogram = 0 kr.

Revisor = fra 5.000 kr.

*Priserne er baseret på DanDomain Webshop

Alle priserne her på siden er oplyst eksklusiv moms. Læs mere om, hvordan moms fungerer, og hvornår du kan få din købsmoms tilbage – Klik her.

Foruden ovenstående udgifter, anbefaler vi, at du også laver et budget til markedsføring af din nye webshop. I en nystartet webshop kommer kunderne ikke af sig selv, og derfor er markedsføring en nødvendighed.

Prøv en webshop gratis

Er du klar til at prøve en webshop, får du 30 dages gratis prøveperiode: Bestil din demo.

Har du spørgsmål? Smid gerne en kommentar.

Anne Nørgaard

Praktikant inden for HR og Marketing at DanDomain A/S
Jeg er kommunikationsstuderende fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Mine primære opgaver er at lave content til vores blogs, sociale medier, events og lign.
Anne Nørgaard

Latest posts by Anne Nørgaard (see all)

Anne Nørgaard

Jeg er kommunikationsstuderende fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Mine primære opgaver er at lave content til vores blogs, sociale medier, events og lign.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.