Hvad koster det at starte webshop?

Hvad koster det at starte webshop? Her samler vi alle forventede udgifter.

Overvejer du at starte din egen webshop? Vi har lavet en oversigt over, hvilke udgifter du kan forvente. Både hvilke udgifter du har under opstarten og de løbende udgifter til drift og vedligeholdelse.  

Vi kommer bl.a. omkring:

  • Hvad koster en webshop løsning?
  • Hvad koster en betalings-/indløsningsaftale?
  • Hvad koster en fragtaftale?
  • Og meget mere.

Vi inkluderer ikke udgifter til vareindkøb og lager, da det varierer meget alt efter, hvad du sælger i din webshop.

Alle priser nedenfor er angivet ekskl. moms.

Hold startudgifterne nede

Når du gerne vil starte en webshop, handler det om at få en billig opstart. Men ikke billigere end at din webshop stadig fremstår professionel.

Din webshop skal være professionel og fremtidssikret, så du ikke bliver tvunget til at skifte løsning efter et halvt år, fordi det viser sig, at webshoppen ikke kan leve op til dine behov.

Hos DanDomain leverer vi hvert år mange hundrede webshops til både nystartede og veletablerede virksomheder, der vil sælge varer på nettet.

Fordelen ved en hosted / closed source shop

Der er mange fordele ved en closed source shop, som hostes hos andre. Men én af dem er, at det typisk er billigere at komme i gang, og der er lave startomkostninger.

En færdig webshopløsning er inklusiv hosting, så alt du selv skal sørge for, er domænenavnet og evt. e-mail.

Det er begrænset, hvilke løbende udgifter der er, udover selve webshoppen, som koster en fast månedlig pris inkl. de moduler og apps, du skal bruge.

Hos DanDomain får du oven i købet supporthjælp, løbende vedligeholdelse og videreudvikling, sikkerhedsopdateringer, hosting samt rabat på en betalingsgateway med i prisen.

Hvad koster en webshop løsning?

Skal du i gang med at starte webshop – og har du ikke de store erfaringer eller tiden til at kode – vil vi klart anbefale en hosted shop.

Fordelen ved en hosted shop – som også påvirker prisen – er som nævnt, at der ikke ligger store omkostninger til de omkringliggende elementer så som drift og opdateringer.

Hos DanDomain kan du starte din egen webshop fra 349,- kr./md. ekskl. moms. Og du kan endda få den første måned gratis, hvis du henter en demo.

Udover selve webshopplatformen skal du have et domæne, hvor din webshop kan findes. Hvis du ikke allerede har et domæne, kan du tilkøbe et .dk-domæne for 99,- kr./årligt – og 99,- kr. i oprettelse.

Når du har fået dit domæne, bør du også få en mailløsning, så du kan opsætte og sende professionelle mails i stil med “support@navnet-på-din-webshop.dk”. Priserne for en mailløsning starter ved 10,- pr. md.

Start webshop >> Læs mere om hvordan du starter din egen webshop

Hvad koster et flot design?

En anden klar fordel ved en hosted / closed source shop er, at du ikke behøver kunne kode for at lave en flot webshop.

Som regel kan du i stedet vælge mellem en række designs, som du kan tilpasse til dit udtryk.

Det samme gør sig gældende ved DanDomains Webshop. Vi tilbyder massevis af skabeloner – både gratis og premium, som du kan vælge i mellem og ændre lidt på, så de passer til din webshops udseende.

Du kan fint starte med et gratis design. Men et gratis design er typisk begrænset i sit udseende og funktionalitet – deraf prisen.

Vil du kunne ændre flere ting i designet og tilpasse det yderligere for at matche lige præcis dine designønsker, anbefaler vi et premium design. De koster 5.995,- (engangsbeløb).

OnPay til alle nye webshops. OnPay er et betalingssystem, som gør, at du kan modtage kortbetalinger over nettet – enkelt og sikkert.

Prisen for OnPay starter ved 0,- pr. md. ekskl. moms + 1,- pr. transaktion. Det er meget fordelagtigt, hvis du er en nystartet shop og har under 100 ordrer pr. md. MobilePay som betalingsmulighed for 49,- pr. md. ekskl. moms + 1,- pr. transaktion (det kræver ingen ekstra indløsningsaftale).

Ved at tilbyde MobilePay som betalingsmulighed gør du det nemt for dine besøgende at købe på din side direkte fra mobilen. Det kan være en fordel, da rigtig mange besøgende i dag kommer fra mobilen.

Hvad koster en fragtaftale?

Prisen på en fragtaftale afhænger af forskellige ting:

  • Størrelsen af de pakker du vil sende
  • Mængden af pakker du vil sende
  • Hvilke områder i landet, du vil sende til (levering til øer uden forbindelse koster f.eks. typisk mere)
  • Hvilket fragtfirma du vælger at indgå aftale med

Som nystartet webshop sender du forventeligt ikke den største mængder pakker pr. måned – ikke endnu i hvert fald.

Til en start kan det derfor være en fordel at gå efter en såkaldt rammeaftale, som gælder alle, og som er forhandlet på forhånd.

Shop SSL: Som minimum bør du anskaffe et SSL-certifikat til din webshop. Det gør din side mere sikker for dine besøgende, og det er noget, Google også kan lide. Shop SSL koster 49,- pr. md. ekskl. moms og 199,- i oprettelse.

Nyhedsbrevssystem (f.eks. Heyloyalty): Det kan være en god idé allerede fra starten af at indsamle e-mailadresser, som du kan bruge til at sende nyhedsbreve. Heyloyalty er et dansk nyhedsbrevssystem, som er integreret med DanDomain Webshop, og det koster fra 0,-

Cookie samtykkeløsning: Med denne app slipper du for at bekymre dig om at indhente og opbevare samtykke fra din webshops besøgende (jf. Cookiebekendtgørelsen og Persondataforordningen), og du bliver GDPR-compliant. Den koster fra 129,- pr. md.

Udvidet søgemaskine light: Dette er et lille, gratis værktøj, som gør søgningen på din webshop nemmere. App’en gør det muligt at vise live søgeresultater på din DanDomain Webshop. Prisen er gratis.

Glem ikke tiden…

En vigtig ressource du ikke må glemme i alt det her pris-snak, er tid. Du skal forvente, at det kommer til at kræve masser af tid i opstartsfasen, bl.a. i forhold til at:

  • Sætte alt op
  • Finde et design og tilpasse det
  • Lave aftaler (betalings- og fragtaftaler)
  • Skaffe og opsætte relevante apps
  • Oprette varer
  • Osv.

Vores erfaring siger f.eks., at det tager ca. 7 minutter at oprette en vare. Så kan du selv “budgettere” med, hvor lang tid det vil tage dig at oprette hele dit produktkatalog.

Hvilke udgifter vil du læse om?

Vi håber, at dette blogindlæg kunne hjælpe dig med at give lidt overblik over, hvilke udgifter du kan forvente, når du starter en webshop.

Er der nogle udgifter, vi har glemt, som du godt kunne tænke dig at læse om?

Smid en kommentar, og så opdaterer vi løbende blogindlægget med de priser, I ønsker at vide mere om.


Prøv en webshop gratis

Er du klar til at prøve en webshop, får du 30 dages gratis prøveperiode: Bestil din demo.

Har du spørgsmål? Smid gerne en kommentar.

Maria Schlosser

Content marketing specialist at DanDomain A/S
Elsker at trylle med ord og lave content til vores blogs, hjemmeside, nyhedsbreve og sociale medier. Uddannet cand.public., og har erfaring inden for e-mail marketing, SoMe, copywriting og anden tekstforfatning.
Maria Schlosser

Maria Schlosser

Elsker at trylle med ord og lave content til vores blogs, hjemmeside, nyhedsbreve og sociale medier. Uddannet cand.public., og har erfaring inden for e-mail marketing, SoMe, copywriting og anden tekstforfatning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.