Her er, hvad vi lærte til e-handelsprisen 2014

Torsdag d. 22. maj var det igen blevet tid til året største (pris)fest for dansk e-handel. Større end nogensinde med over 600 deltagere.

DanDomain stillede med et hold på ti deltagere, som ud over forrygende forplejning fik inspirerende indtryk af, hvor branchen står netop nu, og hvor den er på vej hen.

I alt 12 priser blev uddelt, mange flere var nominerede, og her er, hvad vi som minimum lærte i løbet af aftenen.

B2B er blevet e-moden

For nu at starte fra toppen, så stort tillykke til Brødrene Dahl, som både vandt Guldprisen og prisen for den bedste omnichannel-virksomhed.  Juryen lagde blandt andet vægt på, at Brødrene Dahl, som de eneste i branchen, har opbygget en B2B shop på sammen måde som en B2C shop.

Det er få år siden, Brødrene Dahl stadig havde trykte og tykke produktkataloger som primær salgskanal, og priserne blev tildelt for deres fremragende skifte til en online platform, der udnytter store mængder data til at levere unikke services og hurtig levering til kunder.

Brødrene Dahl en gang for alle bevist, at en veligennemtænkt e-handelsløsning virker på tværs af kunde- og produktgrupper.

Betaling er under forandring

En anden dobbelt vinder på aftenen var MobilePay fra Danske Bank, som vandt priserne Bedste mobile  løsning og Bedste e-handelscase for en løsning der ”sætter nye standarder for betalingsløsninger og i fremtiden vil bidrage til at drive mere e-handel for branchen”.

Vurderet på andre indtryk fra aftenen, kan MobilePay dog se frem til hård konkurrence. Blandt sponsorerne til årets e-handelspris var der ikke færre end fire konkurrerende betalingsløsninger. Man kan håbe, at konkurrencen kommer både online købmænd og deres kunder til gode.

Tjenesteydelser går online 

En anden tydelig tendens på aftenen var, at der er et stort potentiale for online værdiforøgelse af klassiske offline tjenesteydelser og services. Tre af aftenens priser gik til tjenester inden for så forskellige brancher som afhentning af skrald, taxakørsel og autoreparation.

Bedste B2C virksomhed under 30 millioner gik til Junkbusters, der på rekordtid har bragt skraldebranchen ind i en online tidsalder. Bedste redesign blev vundet af Drivr, som i forbindelse med navneskiftet fra ClickATaxi har gentænkt både design og forretningsmodel. Og endelig vandt Autobutler for bedste B2B virksomhed, for deres tjeneste, som kommer både bilejere og værksteder til gode.

En udpint rød Fiat sælger sko

Et af aftenens absolutte højdepunkter var, da medejer af skomærket Shoethebear, Thomas Frederiksen, indtog scenen til en af de indlagte powertalks. Shoethebear var nomineret til Brancheprisen Livsstil, og Thomas Frederiksen fortalte indlevende og underspillet underholdende om den spæde start, hvor en udpint rød Fiat spillede en markant, måske endda decideret afgørende, rolle.

Som en tribute, efter Fiatens sidste partikelmættede udånding, lancerede Shoethebear modellen Red Fiat Canvas med de altid lysende advarselssignaler fra instrumentpanelet trykt på siden.  Virksomhedens bedste sælgende model til dato.

FDIH er ikke ubetinget fan af de nye forbrugerregler

Et tilbagevendende element i løbet af aftenen var korte, satiriske videosketcher, som udpenslede potentielle faldgruber for branchen i det nye forbrugerretsdirektiv. Ikke mindst de nye og langt mere lempelige regler for bytning af ibrugtagne varer.

Videoerne er ikke offentligt tilgængelige, men du kan læse mere om det nye forbrugerretsdirektiv her på bloggen.

Her er vinderne af E-handelsprisen 2014

  • Bedste nye e-handelsvirksomhed: AllUnite
  • Bedste omnichannel-virksomhed: Brdr. Dahl
  • Bedste B2B-virksomhed: Autobutler
  • Bedste mobile løsning: MobilePay
  • Brancheprisen Livsstil: Normann Copenhagen
  • Bedste B2C-virksomhed – under 30 mio. kr.: JunkBusters
  • Bedste B2C-virksomhed – over 30 mio. kr.: Saxo.com
  • Bedste cross border-virksomhed: Unisport
  • Bedste re-design af webshop: Drivr
  • Bedste e-handelscase: In2media/Trifork  (MobilePay)
  • Brugernes Favorit: Bonaparte.dk
  • E-handelsprisen Guld: Brdr. Dahl

Lav din egen webshop – prøv gratis i 30 dage

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.