Influencer marketing er det nye sort

Influencer marketing er for de fleste ikke et fremmedord mere. Derfor har vi inviteret en gæsteblogger, der fortæller om, hvad influencer marketing dækker over – herunder også fordele og faldgruber, samt hvordan du lettest kan arbejde med denne form for markedsføring.


Dagens gæsteblogger er:

Ole Holdgaard

Loggershut.dk

Rigtig god læselyst!

 


Gæsteindlæg

 

Lad os starte med selve begrebet: influencer marketing.

”En influencer betyder, at en person har indflydelse på ting eller andre personer. Og kombinerer man dette med markedsføring, så har man en person, som via markedsføring kan påvirke andre personer til et køb af en serviceydelse eller et produkt”.

Men hvad er det så, der gør, at en influencer er så unik i markedsføringssammenhæng? Jo, det er fordi, at man rent markedsføringsmæssigt udnytter, at influenceren har en høj grad af troværdighed overfor sine følgere eller abonnenter på de sociale medier.

Som forbrugere er vi nemlig meget mere tilbøjelige til at lave et køb, når vi har tillid til sælgeren. Har vi fulgt en influencer på de sociale medier igennem længere tid, så er der skabt et usynligt bånd, så vi i langt højere grad har lyst til at følge influencerens anbefalinger.

Men før vi tror, at influencer marketing er den hellig gral, så er der naturligvis også nogle faldgruber ved denne form for markedsføring.

 

Faldgruber ved Influencer marketing

Hvor det i mange år har det været god latin at skyde med spredehagl via traditionel markedsføring, såsom udendørs reklamer, aviser, radio og tv, så kan man nu i langt højere grad segmentere og lave en succesfuld samt målrettet reklame via de sociale medier.

Hov, tænker du måske, skulle vi ikke lige nu fokusere på faldgruberne ved influencer markedsføring? Jo, men som ved så mange andre ting, så er der to sider af medaljen. Det er korrekt, at influencer marketing udmærker sig ved, at det kan målrettes i en langt bedre grad end traditionel reklame. Men når det er sagt, så kan det være en mere tidskrævede proces at markedsføre produkter via sociale medier.

Du kan allerede via Facebook-segmentere og derved målrette dine reklamer til udvalgte målgrupper. Det svære ligger i at finde en influencer, som passer til dit brand. En person, som ynder at fremvise produkter, uden at der nødvendigvis er tale om dine konkurrenters produkter.

Eksempel: Du tilbyder et spa- og wellness ophold. Som udgangspunkt kan du i princippet vælge en hvilken som helst influencer, som passer i kategorien: Livsstil.
Når det er sagt, så kan livsstilskategorien dække over alt fra: Forældrerollen, teenageliv, økologi, hobby til noget helt femte. Men de influencers, som du søger i dette eksempel, vil formentlig være influencers med fokus på: Skønhed.

En anden faldgrube er, at du vælger at søge på nettet efter influencers, uden at du har lagt en strategi for:

  • hvordan du vil i kontakt med influencerne
  • hvordan du vil bruge influencerne
  • hvor meget tid, du gerne vil bruge på at finde de, for dig, bedste influencers
  • hvilket socialt medie du skal vælge

Valg at socialt medie kommer jeg tilbage til i næste hovedafsnit, men afslutningsvis vedrørende faldgruber er det værd at bemærke, at det kan give god træning for dig at prøve dig frem. Men du vil hurtigt finde ud af, at du med fordel kan vælge en internetplatform, som har lavet det grove sorteringsarbejde for dig i forhold til at finde de bedste influencers.

Dertil kommer, at du via et influencernetværk kan få direkte adgang til kontaktdata på influencerne, hvilket er ideelt, hvis du gerne vil sende produkter til influencerne.

 

Hvilket socialt medie skal jeg vælge?

Nedenstående beskrivelse af de forskellige sociale medier er lidt sort/hvid, men kan sætte dine tanker i gang, så du vælger det rigtige medie for dig til din markedsføring.

Alle sociale medier har deres primære målgrupper, men målgrupperne kan ændre sig over tid. Tager vi eksempelvis Facebook, så var de unge de første til at hygge sig her og dele opslag via Facebook. Nu er de helt unge på vej væk fra Facebook, da deres forældre og bedsteforældre nu i langt højere grad bruger denne platform. Dermed ikke sagt, at Facebook ikke kan bruges til markedsføring, dog vær opmærksom på målgruppe og adfærd, hvis du har Facebook i tankerne.

De helt unge er til gengæld på Snapchat. Tilbage til eksemplet med spa- og wellness ophold, så er det nok ikke lige her, at du skal lede efter din skønhedspromoverende influencer. Til gengæld kan Snapchat godt være godt, hvis du har et produkt, som er sjovt at bruge.

Instagram kører sin sejrsgang i forhold til, blandt andet, skønheds- og modebranchen. Der er her tale om et visuelt medie, hvor der er en kraftig slagside af kvinder. Med den rette Instagram opsætning vil instagrammerne kunne fortælle dig om, hvor i landet deres følgere kommer fra, hvor gamle følgerne er osv.

YouTube er videomediet, hvor youtuberne visuelt kan teste dine produkter, og give vejledning i, hvordan man kan få stor glæde af dit produkt. YouTube er også stedet, som de unge bruger som søgemaskine, når de gerne vil vide noget om alt fra: Bumser, til makeup, boligindretning og hvordan man scorer en kæreste. Her er der højt til loftet, og der laves mange sjove videoer.

Bloggere kan kombinere billeder og tekst i en længere reportage, hvilket kan være optimalt for dig. Ligesom på Instagram er det også her primært kvinder, som ynder at lave en blog.

 

At spare tid er at spare penge

Når du så har valgt det bedste sociale medie for dit produkt, så kan du vælge mellem at køre hele processen selv, hvilket kan være rimelig tidskrævende, eller du kan få hjælp udefra.

Der findes i Danmark omkring 20 platforme, der tilbyder influencers, men platformene arbejder på forskellig vis, og priserne er også vidt forskellige. Uanset, hvilken platform du vælger, så er min klare anbefaling, at du betaler en influencerplatform for den grove sortering – simpelthen for at du ikke går sukkerkold i dit projekt.


Vil du gerne vide mere om denne nye form for markedsføring, og hvordan du får del i alle fordelene, så læs mere her om influencer marketing.

De bedste hilsner

Ole Holdgaard

 

 

Hvem er Ole?
Ole Holdgaard er international Influencer Marketing Manager hos Loggershut. Han arbejder både med influencer -og contentmarketing ved hjælp af micro-influencers, men også de større influencers.

Hvad er Loggershut?
Loggershut gør det endnu lettere og hurtigere for influencers og virksomheder, der ønsker salg eller markedsføring via de sociale medier, at opnå effektiv: Match, samarbejde og rapportering. I stedet for at basere virksomheden på crawling af internettet, har Loggershut derimod strategisk valgt en mere kvalitativ tilgang, hvor influencerne ansøger om at blive influencers hos Loggershut. Hver enkelt influenceransøgning bliver screenet af en person og vurderet egnet eller ej, før influenceren kan blive en del af Loggershut´s influencernetværk.

Julie Terkelsen

Julie Terkelsen

Praktikant inden for HR og Marketing at Dandomain A/S
Iderig kommunikationsstuderende fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Er i praktik, hvor jeg bl.a. producerer indhold til vores blogs, sociale medier, events og lign. For mig findes der ikke noget bedre end velfungerende kommunikation.
Julie Terkelsen

Latest posts by Julie Terkelsen (see all)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.