Julesalget 2013: Der er 1,2 mia. grunde til at være ekstra skarp i Google

Enhver online købmand ved det. Netshopping og jul hænger sammen som skoldhed sukkermasse og små kartofler. Flere end hver tredje dansker vil i år købe julegaver på nettet, og ifølge en nylig undersøgelse fra FDIH forventes julehandlen på nettet at ramme 1,2 mia. kroner i 2013.

Men i hvilke online butikker køber vi Lego æsken, parfumen, underbukserne, slåbrokken, hjemmeskoene, Barbie dukken og alle de andre ting, der ligger under træet den 24. december. Og hvorfor købte vi dem netop der?

Lav din egen webshop gratis 

Det er spørgsmål, der er milliarder værd. Ikke mindst for Google.

Mange julegaveønsker findes i andre webshops end dem, vi er vant til at handle i. Vi har derfor endnu større tilbøjelighed til at Google os frem og sammenligne produkter og priser. Har du en webshop, er der altså stort potentiale i at optimere dine placeringer i verdens største søgemaskine op til jul.

SEO eller AdWords

Det store spørgsmål er så, hvordan du skal prioritere indsatsen, når julen samtidig er den travleste sæson, og konkurrencen om de gode placeringer er benhård. Skal du satse på SEO, AdWords eller en blanding?

Snakker vi julen 2014 er svaret helt klart en blanding. Er du ude efter en effekt i 2013, er fordelen med Google AdWords, at du kan komme i gang, og opleve resultater, med det samme. Du kan oprette en kampagne i dag, og med held og dygtighed få de første konverteringer i morgen. Men hvordan kommer du godt i gang?

Det ligger ud over rammerne for denne blog artikel at beskrive, hvordan webshop a, b, c, d osv. laver selve indholdet til en effektiv AdWords annonce. Der findes masser af online inspiration, som kan hjælpe dig i gang med at lave din annonce, og du kan få hjælp fra vores partner Media Function, som er specialister i effektiv markedsføring via Google Adwords.

Vælg produktet med omhu

Inden du laver selve annoncen, er der dog en række valg, som påvirker din sandsynlighed for succes. Først og fremmest skal du vælge, hvilket produkt, du vil sælge med kampagnen. Et nyttigt værktøj i den sammenhæng er Google Trends.

Med Google Trends kan du se, hvilke produkter og produktkategorier i din shop, Googles brugere søger mest på op til jul. Alt hvad du skal gøre, er at taste de ord, du vil se trends for. Lige som ved en almindelig Google søgning. Google Trends leverer derefter bl.a. en historik, der viser sæsonudsving i antal søgninger. Et ord som ’legetøj’ er f.eks. blevet søgt mest på i december hvert år siden 2005.

Før du kaster dig over salg af julekugler, bør du dog overveje at sætte ind, hvor det er sjovest for dig selv. En AdWords kampagne på produkter med en avance på fem kroner bliver hurtigt en dårlig forretning. Med mindre det er en bevidst strategi til at hente nye kunder ind i butikken, mere om det senere.

Landing pages er alfa og omega

Det optimale salg gennem AdWords sker i et naturligt flow fra kundens søgning, til visning af din annonce, til klik, til kunden lander på din side og endelig gennemfører et køb. Et særligt kritisk tidspunkt er der, hvor kunden lander på din webshop.

Her har du fanget interessen, og det handler om ikke at tabe den igen. Jo mere specifikke URL’er dine annoncer peger på, desto større er sandsynligheden for, at et klik resulterer i en konvertering. Har kunden f.eks. søgt på ordene ’fodboldtøj’ og ’drenge’ i Google, skal du præsentere en landing page med fodboldtøj specifikt til drenge, og ikke webshoppens forside.

En rød tråd mellem søgeord, annonce og landing page øger ikke blot omsætning i din shop, du opnår også en højere Quality Score. Google belønner dig for, at deres brugere har fundet og købt, hvad de søgte, i din webshop.

For dig betyder en højere Quality Score hos Google, at din enhedspris pr. klik vil falde fremadrettet. Prisen du må betale, bliver udregnet som et produkt af det, du vil betale, klikprisen, og så din aktuelle Quality Score. Jo højere Quality Score, desto mindre skal du betale pr. klik for at få en høj placering af din AdWords annonce.

Gå efter nye kunder

Som nævnt tidligere er tiden op til jul kendetegnet ved en generelt højere søgevolumen end normalt. Ejer du en webshop, er det derfor et særdeles gunstigt udgangspunkt for at tiltrække nye kunder, og du bør spørge dig selv, hvor meget du vil investere i hver ny kunde.

Det er selvfølgelig afhængigt af dit budget, og hvilke varer du sælger, men ofte er der god fornuft i at tænke langsigtet. Sælger du f.eks. smykker, kan en mand, der køber øreringe til sin søster, vise sig som en loyal kunde fremover. Især hvis du sælger et godt produkt og leverer en god service og købsoplevelse. Tænk bare på Mors dag, bryllupsdage, fødselsdage, næste jul og alle de andre tidspunkter, han kunne være på markedet efter smykker.

Får du 100 nye kunder i løbet af december kan du, gennem øget kendskab, nyhedsbreve, tilbudsmails osv., generere betydelig omsætning resten af året. En potentiel omsætning, som du kan indregne i dit budget for en AdWords kampagne. Værdien af en kunde, set i et helhedsperspektiv, er derfor en væsentlig faktor, når du lægger budget for dine marketingaktiviteter.

Gå selv i gang, eller tag en snak med vores AdWords partner

Forhåbentlig kan artiklen her hjælpe dig i gang med en effektiv jule kampagne på Google AdWords. Du finder flere råd til at komme i gang på Googles egne hjælpesider, og du kan tage en snak med vores partner Media Function om mulighederne for professionel rådgivning inden for dit budget.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.