Markedsføring

Kom i gang med konverteringsoptimering i din webshop

Her får du konkrete råd til, hvordan du laver konverteringsoptimering i din webshop, så du kan sælge mere. Læs med og få inspiration og tips til CRO.


Som webshopejer er der ufatteligt mange metrikker, du kan anvende for at gøre din shop bedre og stærkere, så du i sidste ende tjener flere penge.

Det handler i bund og grund om konverteringsoptimering, som må siges at være noget af et buzzword i disse dage. I dette indlæg vil lede dig gennem det grundlæggende i konverteringsoptimering – også kaldt CRO – Conversion Optimization, således at du får forståelse for, hvad det kan gøre for din webshop.


Jeg vil også komme ind på, hvorfor det er vigtigt at teste din hjemmeside, hvordan du opbygger din egen test, og hvordan du laver en optimeringsplan, så du kontinuerligt optimerer din hjemmeside.

Alt dette skulle gerne gøre det muligt for dig at beherske CRO, optimere landingssider og derigennem brugeroplevelsen. Jeg vil endvidere vise dig nogle af de værktøjer, du kan bruge for at komme i gang med CRO arbejdet.

 

Hvad er konverteringsoptimering egentlig?

Konverteringsoptimering (CRO) er en metode til at anvende data fra dine brugerne til at forbedre din webshop. Så kort og godt kan det siges. CRO kan endvidere bruges til at forbedre enhver handling i din webshop – eksempelvis til at skaffe nye kunder.

Grundlæggende betyder CRO at teste og regne ud, hvad brugerne søger efter, når de ankommer de er besøgende i din webshop og derefter give det til dem.

CRO tager mange forskellige former – baseret på de handlinger på hjemmesiden, du forsøger at forbedre. Nogle gange skal du teste, om mere fokus på elementer har betydning. Andre gange kan det være, at du skal fjerne eller flytte elementer for at mindske friktion.

Mulighederne, du kan teste på, er uendelige. Hver gang du tester, får du større indsigt i dine brugere, hvilket igen kan hjælpe din webshop, men samtidig også hjælpe dine marketing- og salgsaktiviteter.

Derfor bør du beskæftige dig med CRO i din webshop:

  1. Højere konverteringsfrekvens = bedre investeringsafkast
    Du betaler for den trafik, du får til din webshop, enten skriver du noget godt content, annoncerer eller på anden vis bruger tid og penge på at skabe trafik.
  2. Mere omkostningseffektivt end at finde flere besøgende
    Selvsagt hvis flere af dine besøgende køber, downloader materialer, klikker på tilmeldinger etc. vil din investering i at drive trafikken ind på din hjemmeside blive bedre.
  3. Forsvarer mod besøgende med begrænset tålmodighed
    Du vil derfor igen kunne investere mere i marketing og igen øge din omsætning. CRO er nøglen til dette! Endvidere er det billigere at konvertere eksisterende kunder end at trække ny trafik ind.

Det er vigtigt at forstå, hvad optimering er, og hvordan du kan skabe rigtige kunder. Det handler ikke om tilfældigt at teste på en tilfældig side. Det er vigtigt at holde fokus på at optimere for at finde flere kunder, som vil elske dit produkt og hjælpe dig med at vokse ved at sprede ordet. Alt andet er spild af din tid og ressourcer.

 

Grundlæggende konverteringsoptimering

Lad os starte med de grundlæggende målinger, jeg nævnte i indledningen. Vi definerer omregningskursen som det samlede antal konverteringer divideret med antallet af besøgende på dit websted.

Men taler vi total antal besøgende eller unikke besøgende?

Eksempel: Du driver en skobutik, og en kunde kommer ind for at tjekke et af ​​dine produkter. Hun er tilfreds med de sko, hun ser og skal til at købe. Desværre ringer hendes telefon, og hun går ud fra butikken og tager den. Hun kan i sidste ende komme tilbage til din butik, og hver gang hun gør det, tæller det som et besøg.

Hvis hun går ind og ud af butikken tre gange, har du tre besøgende i butikken, men i og med at det er den samme person, har du én unik besøgende.

Online tendenser

Ovenstående eksempel svarer til måden, folk shopper online. En potentiel kunde ser sig typisk lidt rundt og bliver ofte bliver distraheret samt tjekker konkurrerende sider eller produkter.

Og ligesom i det ovenstående eksempel vil det ikke give mening at tælle den samme kunde flere gange, når du skal se på din konverteringsprocent.

Af denne grund vælger mange mennesker at bruge unikke besøgende, når de fastlægger ​​deres konverteringsfrekvens. Men uanset, hvilken matrice du i sidste ende vælger, er konsistens nøglen.

Hvis du vælger at benytte total antal besøgende til måling af din konverteringsfrekvens, skal du sørge for at bruge det konsekvent – ellers vil dine data medføre bias (fejl i data), og du kan træffe forkerte beslutninger.

Der er en udfordring ved at bruge unikke besøgende i din matrice. Unikke besøgende bliver målt ved, at Google danner en cookie, som bl.a. fortæller, om du har været besøgende på hjemmesiden før. Hvis brugeren bruger flere forskellige browsere, browser inkognito eller ofte sletter sine cookies, vil der skabes bias.

Du skal også bestemme, hvilken periode du vil udregne din konverteringsrate over. Igen er konsistens nøglen.

Opdeling af en uges unikke besøgende med antallet af mennesker, der konverterede hver uge, giver din en konverteringsfrekvens på ugebasis. Alt efter hvor mange besøgende, du har på din side, og hvor ofte du tester, kan du måle på uge- eller månedsbasis.

Identificer dine kunders barrierer

Nu, hvor du ved din nuværende konverteringsfrekvens, kan du begynde at lede efter barrierer på din side.

Som jeg omtalte i introen, skal du via CRO arbejde få indsigt i, hvorfor dine besøgende ikke konverterer. Når du arbejder seriøst med CRO, skal du opstille en proces for arbejdet, diagnosticere, opstille hypoteser og teste.

For at få lavet de første par tests kan du prøve at sætte dig i dine besøgendes sko og herefter kigge din side igennem. Hvor er de forvirrende og vanskelige punkter? Hvis du tilmed har sat sporing på siden, kan du be- eller afkræfte dine antagelser og herigennem kvalificere dine hypoteser.

Her er nogle områder, du bør tage et kig på:

✅ Har du en klar CTA (Call-to-action – opfordring til handling)? Er det nemt for dine brugere at gennemskue, hvad det er, du tilbyder på siden?

✅ Er din grafik relevant, velplacerede, ren og unik? Eller er der for mange distraherende elementer på din side?? Har du en masse unødvendige eller måske malplacerede tekster?

✅ Tag et kig på dit sites brugervenlighed. Kan brugerne let søge på dit websted? Hvis du har en webshop, er det let at fuldføre købsprocessen? Hvor mange sider og klik tager det at gennemføre de vigtigste konverteringer, du måler på? Er der en mobilversion af din hjemmeside? Er din navigation, registrering, kontakt og betaling overskuelige og nemme at finde og betjene?

✅ Er det klart for dine besøgende, at deres sikkerhed er din højeste prioritet? Er det nemt at stole på dit websted?

✅ Er dine side optimeret ift. Google? Bruger du præcise titler, relevante søgeord og ordentlig meta data? Dette er relevant ift. den trafik, du trækker ind på siden. Billederne skal have korrekte navne, og nøgleord bør anvendes korrekt. Titler bør være klare og beskrivende. Hvis ikke kan folk komme til dit websted og være på udkig efter noget, du ikke tilbyder, mens dem, der søger dine ydelser, ikke er i stand til at finde dig.

✅ Har du kundecases, der fortæller, hvor glade andre har været med dine produkter og services? Social proof er en driver ift. at hæve konverteringsfrekvensen.

Ovenstående liste er på ingen måde udtømmende, og hvad der lykkes for én webshop, kan faktisk skade brugeroplevelsen på en anden. Dette skyldes, at hvert site har sin egen unikke mission, styrker og svagheder.

 


Du kan læse beretninger om fantastiske konverteringer ved at ændre knapfarver, men det er vigtigt, at du har indsigt i, at sådanne tweaks ikke løser samme udfordringer, som er skitseret ovenfor.

Én ting er at få en masse data, du kan analysere på, men det er vigtigt, at du eller dit team fra tid til anden inkluderer dine brugere til interviews eller workshops/brugertests. Herved kan du få be- eller afkræftet dine indsigter.

Lignende indlæg