Storage

Lav skalérbar lagerstyring fra begyndelsen

Læs med her og bliv klogere på, hvordan du får et velfungerende lager, der er bygget til at vokse i takt med din forretning.


Første gang man starter en webshop – eller i det hele taget bare en handelsvirksomhed – er det primære fokus ofte på at finde nogle gode leverandører og efterfølgende på at få solgt dine produkter.

For 20 år siden var det enormt tidskrævende og omkostningstungt at finde frem til gode leverandører. Det er ikke tilfældet længere – nu kan enhver finde frem til leverandører fra hele verden ved hjælp af sider som Alibaba.

Derfor vil du hurtigt opleve, at det er svært at adskille sig fra konkurrenterne på de produkter, du sælger. Det betyder med andre ord at du er nødt til at have en toptrimmet forretning for at kunne tjene penge på en ren købmandsforretning, hvor du køber og efterfølgende videresælger varer med en fortjeneste på.

 

Start med et lille lager – men gør det nemt for dig selv at vokse

Det er essentielt, at du giver forretningen tid til at vokse før, du køber stort ind. Ved at bruge en god struktur til dine varenumre kan du også nemt eksportere brugbare salgsrapporter fra din webshop, som gør dig i stand til se, hvad der sælger, og hvad der ikke sælger.

Samtidigt sikrer strukturen, at du løbende kan udvide forretningen vel vidende, at du ikke pludseligt skal bruge uforudsete mængder tid på at ændre dine arbejdsrutiner.

Som webshop-ejer er skalérbarheden altså vejen frem. Ved at lave et godt fundament frigiver du spildtid, som er langt bedre brugt på at få din forretning til at vokse.

Brug lokationer til dine varer

Indtil nu har vi kun talt om, hvordan du skal strukturere dine varer i systemet – men mindst lige så vigtigt er det at få styr på indretningen på det fysiske lager.

En god indretning betyder, at du kan håndtere hver enkelt ordre på kortere tid. Tiden for ordrehåndtering er et afgørende parameter i at drive handel på nettet i dag, fordi desto hurtigere og bedre en ordre kan håndteres, desto billigere er det i arbejdskraft.

Mange webshop-ejere starter med et meget lille lager. Derfor er det ikke unormalt, at man blot husker de forskellige varer i hovedet, men efterhånden som lageret vokser, bliver det sværere og sværere at huske alt i hovedet.

Derfor er der reelt set kun én brugbar løsning, når du skal oprette dit lager:
Gør brug af lokationer – og start så tidligt som muligt.

Hvad er lokationer?

Uanset om der er tale om et stort eller lille lager, kan lokationer optimere arbejdsrutinerne. En lokation er blot et andet udtryk for, hvor på lageret varen findes. En lokation kan f.eks. fortælle, at en vare findes:

  • I lagerhal 1
  • I gang nummer 4
  • På reol nummer 7
  • På hylde 2
  • Og at der er 2. varer på hylden regnet fra venstre side.

Med den type oplysninger bliver det hurtigere at finde frem til netop den vare, du har solgt. Som helt nystartet webshop-ejer med 10 varenumre, som alle ligger på én reol i kælderen, kan det virke omsonst at tænke i de baner.

Til gengæld er det meget lettere at gøre det tidligt i processen, end når du forhåbentligt har vokset dig stor og skal ud at leje de første egentlige lokaler til virksomheden.

I dag understøtter langt de fleste lagerstyringsprogrammer muligheden for at tilføje en lokation til et varenummer. Derfor handler det i høj grad blot om, at du får lavet en lokationsstruktur, som giver mening for dig.

Det kan f.eks. være:
AA-BBB-CCC-DDDD-EEEE

Hvor:
AA = lokalet (f.eks. lagerrum 1)
BBB = gang-nummeret
CCC = reol-nummeret
DDD = hylde-nummer talt oppe fra, f.eks. fra hylde 1 til 5 på hver reol
EEE = Plads-nummer på hylden – definer f.eks. at én hylde maksimalt kan indeholde 4 varenumre.

Som tidligere nævnt virker det helt ekstremt i starten, og det kan være, at du aldrig vokser dig større, end at alt ligger i lokale 1 – men du taber intet ved at indarbejde strukturen fra begyndelsen.

 

Stregkoder reducerer fejlraten

Nu har du fået de vigtigste redskaber til at få indrettet dit lager på en hensigtsmæssig måde. Næste skridt er at gøre brug af de samme informationer i processen, hvor du plukker og pakker en ordre.

Den lette måde at starte på er at:

  • Udskrive en følgeseddel
  • Gå ned på lageret
  • Finde varerne
  • Krydse af på følgesedlen
  • Pakke varer og følgeseddel
  • Sætte fragtlabel uden på pakken.

Den simple proces indeholder desværre mange muligheder for at lave fejl. Den optimale proces på et lager bør i stedet være noget i retning af:

  • Udskrive en følgeseddel
  • Start-scanne en stregkode på følgesedlen, hvorefter plukning påbegyndes i systemet
  • Finde den første vare, scanne stregkoden og lægge den i pakken
  • Finde efterfølgende varer, scanne stregkoden og lægge dem i pakken
  • Slut-scanne en stregkode på følgesedlen
  • Efter slutscan udskrives en pakkelabel automatisk
  • Som afslutning scannes stregkoden på pakkesedlen
  • Nu er ordren afsluttet.

På den måde reduceres antallet af fejlkilder til et minimum, og systemet sikrer hele tiden, at det er de korrekte varer og det korrekte antal, der plukkes og pakkes. Den faktiske opbygning af processen bliver dog ikke nærmere beskrevet i denne artikel.
 

Konklusion

Hvis du har fulgt rådene i artiklen, er du godt på vej til at få styr på dit lager – og endda før forretningen er begyndt at vokse.

Som beskrevet kan nogle af arbejdsrutinerne virke overflødige for den lille hobbyvirksomhed. Til gengæld tager det kun kort tid at implementere og følge dem, og den potentielle gevinst, når og hvis forretningen vokser, er så markant, at du bør følge nogle af rådene.

Det er imidlertid op til dig selv at finde frem til en struktur, som passer til netop din forretning. Betragt denne artikel som gode råd, men giv plads til, at du kan tilpasse rådene til din måde at arbejde på. Held og lykke med at strukturere din forretning til succes.

Lignende indlæg