Micro-influencers kan hjælpe din forretning: Sådan går du strategisk til værks
Der findes ikke et bedre kvalitet stempel for dit brand end en personlig anbefaling. Netop dette er en af grundene til, at influencer-industrien fortsat er stigende i 2021.
Man har dog det seneste år set en udvikling i tendensen indenfor influencer marketing. Tidligere så man, at der primært blev satset på de helt store influencere, som har et stort netværk og en stor følgerskare. Siden 2020 har man dog set, at flere og flere virksomheder flytter sine budgetter og influencer-indsatser til det, vi kalder micro-influencers - nemlig influencers med færre men mere målrettede følgere.
Dette giver måske ikke umiddelbart mening, men der er en klar strategi bag forvirringen. Jeg giver dig her en række punkter du kan og bør kende, så du kan styrke din forretning gennem influencer marketing
Hvad er en micro influencer?
Ifølge kendte influencer platforme, kan en micro-influencer defineres som en influencer med en følgerskare på 5000 - 15.000 følgere. Denne type influencer er helt almindelige mennesker, der har opbygget en følgerskare på deres sociale medier, der typisk blot er baseret på deres passion og interesser, som tydeligt kan ses på deres indhold. Det kan eksempelvis være posts af mad, rejser, indretning eller lignende.
Hvad der er micro-influencernes fordel, modsat de velkendte mega influencers, er at de har endnu større troværdighed, da de oftest er nemmere at relatere og afspejle sig i. De vil i højere grad minde en om en god ven eller veninde, hvilket betyder at følgerne oftest ikke har paraderne oppe, da de ikke normalt møder reklamer hos disse personer - hvorfor micro-influencers altså vil være rigtig gode brand-ambassadøre.
Hvorfor benytte sig af influencer marketing?
Markedsføringsstrategien, influencer marketing, går ud på at skabe relationer til en eller flere influencers og få dem til at promovere et produkt eller brand mod betaling og/eller gaver. Influencer marketing strategien er en succesfuld strategi, da word of mouth skaber troværdighed og på den måde spredes budskabet af din reklame på en ny og effektiv måde.
Ved at benytte influencer marketing får du et direkte talerør til en ny målgruppe på en autentisk og tillidsfuld måde. Troværdighed resulterer i flere salg eller leads og i sidste ende vækst i indtjening.
Fordelen ved influencer strategien
Fordelen ved at benytte micro-influencers i sin markedsføringsstrategi er at de er nemmere at relatere til end de velkendte mega influencers og derfor har en højere engagement rate. Dette ser man både gennem flere likes, som er en af de klassiske faktorer at se på, men samtidigt har de i højere grad engagement i kommentarfeltet, delinger og direct messages.
Højt engagement er en af de vigtigste faktorer, der definerer en god influencer uanset deres størelse og antal følgere. Engagementet tilkendegiver nemlig både interesse og loyalitet.
En succesfuld micro-influencer er en influencer, der har stor indflydelse på deres følgeres købsbeslutning. Micro-influencers er ikke kendte ansigter, og de har derfor opbygget deres antal følgere baseret på deres personlighed og billeder - og netop dette gør deres følger base mere loyale og interesserede. Derudover er en micro-influencers følgere også et mere fokuseret publikum og en gruppe af potentielle kunder for et produkt, der passer ind i deres univers.
Derfor er micro-influencers særligt interessante for en virksomhed, der matcher influencerens niche.
Skab vækst med micro-influencers
Vælger I at samarbejde med en micro-influencer er jeres fornemmeste opgave at værne om influencerens troværdighed.
For at influenceren kan bevare tilliden til deres følgere og opretholde troværdighed er det vigtigt at de promoverer det givne produkt på en så naturlig måde som muligt for dem. De skal derfor lade jeres produkt eller brand vær en naturlig del af deres feed og stories.
For at lade reklamen være så naturlig som muligt er det væsentligt at billederne skal passe ind i deres øvrige content og deres generelle stil. Vil I eksempelvis promovere et produkt til boligen som en plakat, er det altså en fordel at lade influenceren udvælge en række plakater selv, således de selv kan sammensætte produkter, vise deres stil og eksempelvis give personlig inspiration til en plakatvæg. På denne måde sikrer I at interaktionen og engagementet for micro-influencerens følgere opretholdes.
Det ideelle samarbejde med en micro-influencer er derfor baseret på en naturlig balance mellem jeres ansvarsområder. I kan altid sætte nogle overordnede retningslinjer og gode råd, men lad jeres micro-influencer arbejde kreativt med indholdet. På den måde får I det bedste content og den mest naturlige reklame.