Microsoft365

Microsoft 365 Backup - Er det nødvendigt?

Det korte svar på spørgsmålet er: Ja, det er det. Det (lidt) længere og mere uddybende besvarer vi på siden her. Læs med, og bliv klogere på Microsoft 365.


Hvad er Microsoft 365?

For at forstå, hvorfor det er nødvendigt at tage backup af Microsoft 365, skal vi først forstå, hvad Microsoft 365 er – og ikke er.

Microsoft 365 er en samling af apps, sikkerhedsløsninger og Office-programmer, som du køber på abonnementsbasis, og som du kan tilgå fra skyen og - i nogle tilfælde – også lokalt.

Hos Dandomain kan du f.eks. få Microsoft 365 i form af en Business Standard-pakke, hvor du betaler et fast lavt beløb årligt for at få adgang til Office-pakken, mail, m.m. Få hjælp, til hvilken pakke du skal vælge, her.

Meningen er, at du kan være produktiv (heraf Microsoft), når og hvor det passer dig (heraf 365).

 

Bestil Microsoft 365 Backup → 

Udfordringen med Microsoft 365

Og hvad er der så galt med Microsoft 365? Umiddelbart ikke noget. Microsoft 365 er på nærmest alle tænkelige måder en fremragende løsning– og vel nok også den bedste, der er på markedet.

Udfordringen er, at Microsoft ”kun” tager ansvar for, at du har adgang til løsningen. De data og filer, du producerer med løsningen, er dit eget ansvar.

Og ja, det er så her, at Microsoft 365 Backup kommer ind i billedet.

 

Hvad er Microsoft 365 Backup?

Microsoft 365 Backup giver dig det, som Microsoft 365 ikke gør – nemlig ejerskab over de data, du har i skyen.

Det kan f.eks. være:

  • Et vigtigt Excel-ark, du gemmer i OneDrive.
  • Et Word-dokument, du samarbejder med dine kolleger om i SharePoint.
  • De mails, kontaktpersoner og kalenderaftaler, du har oprettet via Exchange Online.

Hver 4. time tager Microsoft 365 Backup fuld backup af dine data. Skulle du have brug for at genskabe dine data, ville du kunne gøre det, præcis som de var, og præcis hvor de lå før.

Det er det, der rent teknisk kaldes point-in-time-gendannelse.

 

microsoft-365-backup

 

Hvor ofte har jeg brug for at gendanne mine data?

Forhåbentlig aldrig. Men det sker. Også oftere, end du (måske) tror. 

I en undersøgelse fra 2019 blev mere end 1.000 it-medarbejdere spurgt om, hvilke former for datatab de har oplevet i skyen. 

Her svarede: 

  • 37%, at de havde oplevet det efter en brugerfejl eller tilfældig sletning af filer
  • 18%, at det var sket pga. en sikkerhedstrussel - som f.eks. ransomware
  • 19%, at data var forsvundet pga. usikkerhed omkring, hvem der havde ansvaret for at beskytte data.

Så det sker. Desværre. Og har du ikke backup, kan det være både dyrt og besværligt at gendanne data - hvis det da overhovedet er muligt.

 

Hvornår kan data ikke gendannes?

Hvis du tænker, at den papirkurv, som Microsoft 365 stiller til rådighed, er nok, tager du fejl.

Det tager i gennemsnit 140 dage, fra dine data bliver kompromitteret, til du rent faktisk opdager det.

Det er lang tid, og det betyder også, at du højst sandsynligt først opdager, at du mangler data, når de ikke længere kan gendannes fra papirkurven.

I Microsoft 365 kan du slette data på to måder:

  • Soft delete (midlertidig sletning)
  • Hard delete (permanent sletning)

Sker det sidste, kan du ikke få dine data igen. 

 

Hvem kan finde på at slette mine data?

Overordnet set er der to typer af sikkerhedstrusler, der kan slette dine data for altid.

Den ene er mere hyppig - og uventet - end den anden:

 

Trussel nr. 1: Medarbejderne

Ja, den er god nok. Du og dine kolleger er de klart største trusler mod jeres egen it-sikkerhed. 

Ofte utilsigtet, men desværre også nogle gange med fuldt overlæg.

Adgang til kritiske filer skifter så hurtigt, at det som virksomhed kan være svært at følge med i, hvem der har adgang til hvad. 

Det kan få store følger, hvis en (fyret) medarbejder ser sig sur på virksomheden og systematisk går i gang med at slette filer. 

Uden at vide det kan medarbejderne også udgøre en sikkerhedsfare ved at hente inficerede filer og - ubevidst - udlevere brugernavne og adgangskoder til hjemmesider, de troede, de kunne stole på.

 

Trussel nr. 2: Malware og virus

Malware og virus - som f.eks. ransomware, der tager dine data som gidsel - har gjort stor skade på virksomheder over hele verden.

Også nogle af de allerstørste virksomheder. 

Rammer de dig, er det ikke kun din virksomheds omdømme, der bliver ramt. Det gælder også den sikkerhed, der bør være omkring dine interne data - og kundedata, for den sags skyld.

Eksterne trusler kan snige sig ind i form af e-mails og vedhæftninger, og skulle du blive ramt, tilbyder Microsoft 365 ikke den funktionalitet, du skal bruge for at gendanne dine data. 

Kun med en dedikeret backupløsning som f.eks. Microsoft 365 Backup sikrer du, at dine data kan gendannes med det samme, hvis de skulle blive inficeret. 

 

Hvordan gendanner jeg?

Er uheldet ude, kan du nemt og hurtigt gendanne dine data - når du vil og hvor du vil.

 

Log ind i dit kontrolpanel

 

Første skridt er at logge ind dit Microsoft 365-kontrolpanel. Her finder du en oversigt over alle dine brugere og din backupopsætning.

Klik ind på restore

 

Her vælger du, hvad du vil gendanne (fx dit OneDrive-lager), og fra hvilket tidspunkt du ønsker at gendanne det fra. 

Vælg filer og gendan

 

Endelig vælger du, hvilke filer du ønsker at gendanne. Du kan vælge alle eller sortere helt ned på filniveau.

 

 

Vil du (også) have backup?

Hvis du også vil have backup af din løsning, kan du bestille det her. 
Ellers hjælper vi dig også gerne over telefonen.
 

 

 

 

Lignende indlæg