Ny forbrugeraftalelov på vej – sådan overholder du den

Vidste du, at fra den 13. juni kan forbrugere returnere brugte varer, de har købt online? Det er en af konsekvenserne, når den nye forbrugeraftalelov træder i kraft.

Loven kan have stor betydning for dig med en netbutik, og de væsentligste ændringer handler om kundens fortrydelsesret og din håndtering af returvarer samt skærpede krav til, hvilke informationer du har pligt til at oplyse.

I dette indlæg giver Maria Jensen, jurist hos e-mærket, svarene på, hvordan du som shopejer overholder den nye lov.

Har du planer om en online butik – opret webshop her.

Er det rigtigt, at forbrugeren nu må fortryde købet efter at have taget varen i brug?
Svaret er ja. Den nye forbrugeraftalelov giver forbrugeren mulighed for at fortryde købet efter brug af varen. Dog med det forbehold, at forbrugeren hæfter for en eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering af varen, end hvad der er nødvendigt for at teste den, som han eller hun ville gøre i en fysisk butik. Forbrugeren må også fortryde en tjenesteydelse efter ydelsen er påbegyndt. Det kunne fx være et stykke håndværkerarbejde. Kunden skal i så fald betale, hvad der er leveret indtil fortrydelsesretten blev benyttet.

Hvordan beregner jeg værdiforringelsen af en vare, som kunden har taget i brug?
Det er dig som erhvervsdrivende, der bærer bevisbyrden for, hvorvidt der er sket en værdiforringelse af den returnerede vare. De præcise regler for udregning af værdiforringelse kan dog først bestemmes, når loven omsættes til praksis, efter den er trådt i kraft d. 13. juni. Udgangspunktet for udregningen bliver indtil da, at værdiforringelsen er forskellen mellem varens købspris, og den pris du som erhvervsdrivende vil kunne videresælge varen for med den pågældende forringelse.

Hvad skal jeg oplyse omkring fortrydelse?
Før købet skal forbrugeren oplyses om fortrydelsesretten på minimum 14 dage. Overholder du som erhvervsdrivende ikke dette, kan du nu risikere, at forbrugerens fortrydelsesret forlænges helt op til 12 måneder.

Hvordan gavner den nye lov mig som erhvervsdrivende?
I forbindelse med returnering af varer er det ifølge den nye lov forbrugeren selv, der bærer risikoen for varen, indtil den er i hænderne på netbutikken. Forsvinder pakken, eller går den i stykker under transporten, er det altså forbrugeren selv, der hæfter for varen. Derudover har du som erhvervsdrivende ikke længere pligt til at tilbagebetale de ekstra omkostninger, der er forbundet med, at en forbruger har valgt en anden og dyrere leveringsform end den standardlevering, som du har tilbudt. Det betyder, at hvis dine kunder f.eks. vælger at betale ekstra for express-levering og efterfølgende fortryder købet, så skal du kun betale det tilbage, som det under normale omstændigheder ville have kostet at sende pakken. Du har heller ikke længere pligt til at refundere det betalingsgebyr fra Nets, forbrugeren har betalt i forbindelse med købet.

Derfor skal du være opmærksom
Når den nye lov træder i kraft til sommer, er det med at få justeret sine handelsbetingelser, så de er i overensstemmelse med loven, og særligt punktet om fortrydelsesret. Overholder du ikke reglerne, kan det som nævnt medføre, at forbrugerens fortrydelsesret forlænges helt op til 12 måneder. Derudover kan du ved blot en enkelt overtrædelse af den nye lov risikere at få en bøde. Tidligere, eller som det er i dag, skal der grov eller gentagen overtrædelse af loven til, før du risikerer dette.

Har du flere spørgsmål?

Find svarene i e-mærkets FAQ om den nye Forbrugeraftalelov. Læs bl.a. hvad du ifølge den nye lov har pligt til at oplyse om din virksomhed, og find ud af, hvad det er for en særlig fortrydelsesformular loven kræver, at kunden modtager sammen med sin vare.

Har du allerede en e-mærket webshop, kan du ringe til e-mærkets særlige hotline, hvor du får gratis rådgivning om den nye lov.

 

 

12 meninger om “Ny forbrugeraftalelov på vej – sådan overholder du den

  • Pingback: Hvad vi lærte til e-handelsprisen 2014

  • 2. juni 2014 kl. 13:05
    Permalink

    Hej.
    Jeg er meget i tvivl om denne formulering “Den nye forbrugeraftalelov giver forbrugeren mulighed for at fortryde købet efter brug af varen. Dog med det forbehold, at forbrugeren hæfter for en eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering af varen, end hvad der er nødvendigt for at teste den, som han eller hun ville gøre i en fysisk butik” Kan du omformulere dette, så jeg kan bruge det i en omformuleret form til min kommende webshop?
    Venlig hilsen

    Besvar
    • 3. juni 2014 kl. 09:48
      Permalink

      Hej Signe

      Jeg har hentet hjælp hos jurist Maria Jensen fra e-mærket, som har sendt denne formulering, der kan hjælpe dine kunder til at forstå reglerne:

      Varens stand, når du sender den retur
      Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. Med andre ord – du kan prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en fysisk butik.
      Hvis varen er prøvet udover, hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt, hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi.
      For at modtage hele købsbeløbet retur må du altså gøre det samme, som man kan i en fysisk butik. Du må afprøve varen, men ikke tage den i egentlig brug.

      Håber det var, hvad du efterspurgte.

      Mvh

      Jesper

      Besvar
  • 3. juni 2014 kl. 11:49
    Permalink

    Mange tak for dit svar!

    Jeg har ikke kunne læse nogen steder, om hvorvidt den nye forbrugeraftalelov også influerer reglerne om bytteservice.. Jeg tænker, at det vil også må blive ændret til, at man har længere tid end 14 dage til at få lov til at bytte sin varen til en anden?

    Besvar
  • 3. juni 2014 kl. 12:52
    Permalink

    Mange Tak Jesper. Jeg kan dog ikke få linket til at virke :/?

    Besvar
  • 3. juni 2014 kl. 12:57
    Permalink

    Tak. Dette link har jeg dog kigget igennem, og jeg kan ikke finde noget om ændring af bytteservice, kun fortrydelsesretten..

    Besvar
    • 3. juni 2014 kl. 13:03
      Permalink

      Det kan godt være, at jeg så misforstår, hvad du efterspørger.

      Under spørgsmålet “Hvor længe må forbrugeren vente med et returnere varen” står der

      “Tidligere skulle varen sendes tilbage inden for selve fortrydelsesfristen. Med den nye lov har forbrugeren 14 dage til at fortryde købet og ret til at vente med at returnere varen i op til 14 dage efter den dato, hvor han eller hun har givet den erhvervsdrivende besked om, at købet ønskes fortrudt.”

      Så ud fra det skal du tilbyde bytteservice i 14 dage + fragttid i maksimalt 14 dage ekstra.

      Vh

      Jesper

      Besvar
  • 3. juni 2014 kl. 13:08
    Permalink

    Ah okay, jamen det var netop det jeg lige skulle være sikker på – altså at bytteservicen også skulle indrette sig efter disse 14 dage + 14 dage. Så det er altså de samme antal dage, som hvis man bare fortryder købet og ikke vil bytte varen men vil have pengene tilbage, dermed: at vedkommende først har 14 dage til at fortælle os, at vedkommende har fortrudt købet, og dernæst har vedkommende ret til at vente med at returnere varen i op til 14 dage efter den dato, hvor vedkommende har givet os besked om, at købet ønskes fortrudt. Ikke sandt?
    Mange tak for svar.
    venlig hilsen

    Besvar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.