Ny shop donerer overskud til socialt udsatte

Heidi & Bjarne hedder en ny webshop, som vi har leveret platformen til. Det er ikke en traditionel børnetøjswebshop, som der er rigtig mange af derude. Heidi & Bjarne går under sloganet “A different kind of charity shop”, som vel betyder en anderledes velgørenhedsshop. Og det er lige præcis det, der er formålet med at sælge mærkevarebørnetøj til gode priser – nemlig at give overskuddet til andre, som har mere brug for dem.

“Vi arbejder for at skabe et overskud til Settlementets arbejde (red. organisationen, der står bag) for at forbedre forholdene for socialt udsatte ved at tilbyde meningsfuld beskæftigelse og rådgivning med udgangspunkt i den enkelte borgers situation og ønsker.
Vi driver Saxogade – den sociale handelsgade, som rummer socialt ansvarlige og miljømæssigt bæredygtige social-økonomiske virksomheder. Vi er dybt afhængige af de indtægter, virksomhederne kan skabe i vores fortsatte indsats for at forbedre forholdene for socialt udsatte”, siger den daglige leder af Heidi og Bjarne, Anja Nielsen.

Kun frivillige

Heidi & Bjarne har en forkærlighed for socialt udsatte, hvorfor pengene går til at at hjælpe dem. Der er udelukkende frivillige hænder bag, så den fulde støtte går simpelthen ubeskåret til socialt udsatte. Selvom det måske tager en smule længere tid for varerne om at nå frem til kunderne, så garanterer shoppen, at de er pakket med kærlighed og god karma, som det står så fint på deres side. Det er fonden Settlementet på Vesterbro i København, der står bag den passionerede børnetøjsshop.

“Settlementet er en erhvervsdrivende fond, som siden 1911 har udført socialt arbejde på Vesterbro. Organisationen har omkring 40 fastansatte og ca. 250 frivillige medarbejdere. Vi tilbyder rådgivning, håndholdt beskæftigelsesindsats, mentorstøtte, værested og klubber for socialt udsatte grupper. Saxogade, som webshoppen og den fysiske butik hører under, er på mange måder ansigtet udadtil. Vi forsøger her at skabe fællesskaber og bro på tværs af sociale og kulturelle skel, alt imens vi også genererer indtægter til det vigtige og velrenommerede sociale arbejde, Settlementet igennem mere end 100 år har været kendt for”.

Det med at sælge børnetøj er ikke helt uvant for Heidi & Bjarne, som sidste år vandt prisen for Bedste Børnetøjsforretning. Men nu er butikken gået online, og her håber man at kunne sælge endnu mere til fordel for de socialt udsatte.

“Vesterbro er fyldt med børnefamilier, og skal vi skabe en forretning, der lever op til vores motto: social bag disken – kommerciel foran disken, så må vi vi sælge et produkt, der er brug for på et moderne Vesterbro. Samtidig gør vi meget ud af at styrke en community-følelse omkring butikken – du er medlem af “klubben”, når du shopper design for en god sag, når du er frivillig, når du er i forløb, eller når du som firma enten sponsorerer eller har dit produkt i kommission. På den måde håber vi at vise, at det er vigtigt at forholde sig til hinanden, tage sig af hinanden og komme hinanden ved”.

Frivillige bag disken

“Butikken drives af en ansat projektleder, ca. 12 frivillige og 7 borgere i arbejdsforløb og overskuddet går til Settlementets fortsatte arbejde med socialt udsatte borgere. Vi har løbende udsatte borgere i forløb i butikken, hvor der arbejdes med at opkvalificere og støtte med udgangspunkt i den enkeltes situation. Nogle er blot i forløb en enkelt time om ugen og andre i 15  pr. uge.  Praktikanterne har vidt forskellige ressourcer og udfordringer. Vi støtter mål og delmål for forløbet – for nogen er det vigtigste blot at træne det at møde stabilt på en arbejdsplads og indgå i et arbejdsfællesskab, for andre kan det være vigtigt at få kortlagt, hvad kroppen kan holde til – og andre igen er det sproget, der skal trænes. På sigt, og når butikkens økonomi kan holde til det, er håbet at kunne ansætte fleksjobbere”, fortæller Anja Nielsen.

Undrer du dig over navnet Heidi & Bjarne, trækker du på smilebåndet over grunden til det.

“Vi hedder Heidi & Bjarne, fordi butikken er opkaldt efter Sonja fra Saxogades små frække søskende. Butikken er en del af Settlementets social-økonomiske virksomheder i Saxogade, som er sat i verden for først og fremmest tilbyde rummelige arbejdspladser for socialt udsatte borgere og dernæst skabe indtægter til vores fortsatte arbejde. Webshoppen er vores første satellit på nettet, og vi håber at gadens andre virksomheder hen ad vejen også kan brede deres handel til også at omfatte online shopping”, slutter Anja Nielsen.

Drømmer du om at få din butik på nettet? Opret din egen webshop gratis

Dennis Wormark Larsen

Dennis Wormark Larsen

Content Manager at DanDomain
34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.
Dennis Wormark Larsen

Latest posts by Dennis Wormark Larsen (see all)

Dennis Wormark Larsen

34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *