Nyt stjerneskud på webshop-himlen

Har du været på nettet for at shoppe børnetøj fornyligt? Hvis ja, så har du med stor sandsynlighed fået øjet på webshoppen, LittleM.dk, som er det nyeste stjerneskud på webshop-himlen inden for børnetøj og interiør til mor og barn.

Malene Østergaard Dahl på 27 år, hendes mand og to små børn på henholdsvis to og fire år står bag succes-shoppen, som fornyligt havde ét års fødselsdag. Da LittleM.dk gik i luften, havde Malene Østergaard Dahl ingen anelse om, at hun bare ét år senere ville sidde med nok arbejde og vind i sejlene til at fuldtidsansætte to yderligere end hende selv.

Malene bor med sin familie i Terndrup, som ligger mellem Aalborg og Randers. Herfra driver hun sin webshop alene, som egentlig startede ligesom med så mange andre webshops, der sælger børnetøj. Hun var gravid for anden gang og var på barsel, men så skulle der ske noget.

Der findes et hav af webshops, der sælger børnetøj. Så hvordan bar hun sig lige ad med at etablere en shop, der gik fra 0-100 på bare ét år?

Vi lader Malene fortælle lidt om, hvordan det hele er gået til.

facelitt

Hvad skyldes den store succes på nærmest rekordtid?

“Jeg tror, at vi er kommet ret godt fra start, fordi vi har brugt Facebook og Instagram rigtig meget. Der er vi ret godt med i forhold til andre nyopstartede webshops, som forhandler noget lignende. Vi er startet helt fra bunden og har selv brugt enormt meget tid på selv at sætte vores DanDomain Webshop op. Vi har fået Bangsøe (Red. en DanDomain samarbejdspartner) til at lave siden, men ellers har jeg været på et enkelt kursus hos DanDomain i, hvordan man selv sætter shoppen op. Derfra har jeg selv gjort det hele.”

Hvor meget tid og energi kræver det?

“Vi har lagt rigtig meget energi i det. Jeg startede et halvt år, før shoppen gik i luften, imens jeg stadig var på barsel. Jeg startede med at købe varer ind og fik shoppen op at køre og ordne alle de administrative ting. Vi har haft lager hjemme frem til kort før jul, og det stod på i 8-10 måneder. Jeg er på lageret fra 7 til 16 hver dag, og så kører jeg derud igen, når børnene sover. Jeg trækker ikke løn ud til mig selv, da de bliver i webshoppen. Derfor arbejder jeg på en restaurant i weekenden. Så der er nok at se til. Sådan er det, når man er ny. Så er man nødt til at ofre alt og bruge al sin tid på det. Benarbejde! Vi har brugt det, vi havde råd til og havde sparet op. Ja, og så gik det bare hurtigt. Pludselig kunne varelageret ikke gøre det, så vi stod og manglede kapital. Vi flyttede så bank, hvilket gav os råd til en kapitalindsprøjtning.”

Hvordan differentierer du dig fra alle de andre?

“Jamen, ud over at jeg er meget aktiv på både Facebook og Instagram hver eneste dag, så tror jeg også, at det skyldes to ting, som jeg havde tænkte meget over, inden vi købte domænet og shoppen. Jeg lagde vægt på, at vi støtter Børnecancerfonden, hvilket jeg var overbevist om, at ret mange forældre ville se som et attraktiv. Derfor skilter vi tydeligt med det i shoppen. Og så ville vi køre med gratis fragt. Det gjorde vi også i en periode, men vi fandt hurtigt ud af, at det var alt for dyrt. Nu kører vi så med en fragtpris på kr. 19,-, hvilket stadigvæk er rigtigt billigt. Vi havde dog gratis fragt i november/december, og det gav rigtigt godt, og jeg er overbevist om, at det var med til at øge omsætningen.” 

Så de sociale medier er vejen frem?

“Vi talte faktisk om det her forleden, at jeg skal til at bruge endnu mere tid på Facebook og Instagram, fordi det giver rigtigt meget. Man bliver simpelthen nødt til at bruge de sociale medier. Vi har talt om, at vi skal være endnu bedre til at bruge nogle gode billeder – for vi kan tydeligt se, at de bare sælger. Vi prøvede at lægge et billede op med nogle fleecejakker, og de gik bare som varmt brød. Det prøvede vi med tre forskellige ting over tre dage, og det var en kæmpe succes. Vi bruger Instagram rigtig meget nu. Vi bruger blandt andet bloggere, som vi så giver en rabat for at henvise til os. Og så har det givet os mange følgere ved at lave konkurrencer, og ved at andre anbefaler os. Jo flere, vi kan nå, des større flade får vi.”

instalitt

Hvad med målgruppen?

“Vi startede med at have børnetøj i 0-4 år. Men ret hurtigt udvidede vi til 6 år og tog interiørdelen med også. Det var simpelthen på grund af succes og efterspørgsel, at der kom mere i sortimentet. Interiøret skulle være noget, der kunne bruges af både mor og barn. Men vores primære målgruppe startede med at være snæver, og det blev vores udgangspunkt. Og så har vi gjort det så let og overskueligt at finde rundt i vores shop som muligt. Det er vigtigt. Ja, og så har vi et stort sortiment. Nok større end de fleste.”

Fortsætter du med at lave tre mands arbejde?

“Jeg håber, at vi når vores tal, så vi kan ansætte nogle flere, så jeg kan bruge tid på SEO og AdWords. Det har jeg ikke haft tid til endnu. Jeg har selv stået for alt. Jeg regner med, at der kommer flere efter sommer, da jeg ikke selv kan klare det. Jeg har jo også to små børn og en mand, som er med inde over, når der skal træffes store beslutninger.”

Kommer det bag på dig, at LittleM.dk ikke er så little alligevel?

“Jeg havde overhovedet ikke forventet, at det blev så stort så hurtigt, så jeg skulle have et kæmpe varelager. Det havde jeg da slet ikke forestillet mig. Jeg havde ikke tænkt, at det skulle være et fuldtidsarbejde, men bare et deltidsjob. Men der er jo arbejde til flere mennesker, så det vokser meget hurtigere, end jeg havde turdet håbe på. Det føles fedt, at det er en succes, og at man får ros forskellige steder som fx leverandørerne.”

Hvad er drømmen?

“Jeg håber, at succesen fortsætter. Vi klør på. Jeg har både en søster og en veninde, der kommer og hjælper mig nu. Og jeg håber, at veninden vil hjælpe mig, inden hendes barsel er færdig, så vi kan nå vores tal. Drømmen er, at vi nok er en fire stykker, så det bare kører derudad. Vi ønsker ikke, at det bliver alt for stort. Det skal være sjovt.” 

Hvor meget betyder det her for dig?

“Det er mega fedt det her. Jeg vokser lige 10 cm. Det er fedt at vide, at man godt kan udrette noget, og at jeg kan opnå det, jeg vil og stræber efter. Så det er bare helt fantastisk.”

Drømmer du om at starte dit eget webshop-eventyr, så gør din drøm til virkelighed lige her. Du får en gratis prøve i 30 dage – helt uforpligtende.

Gør din drøm til virkelighed nu.

Dennis Wormark Larsen

Dennis Wormark Larsen

Content Manager at DanDomain
34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.
Dennis Wormark Larsen

Latest posts by Dennis Wormark Larsen (see all)

Dennis Wormark Larsen

34 år, bor i Aarhus - ansat i DanDomain A/S siden primo 2015 - uddannet journalist på TV2 - 6+ års erfaring med content marketing hos bl.a. Jubii A/S - virksomhedskonsulent - har egen start-up - blogger i DanDomain-regi og har en PR på 1:17:35 på halvmarathon.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *